Ryssland har sakta men säkert tagit över flertalet bilfabriker i landet, däribland Renault, samtidigt som Volkswagen också fått det svettigt. Nu verkar Toyota stå näst på tur.
Rysslands miljardkupp: Konfiskerar Toyota
Mest läst i kategorin
Vi har tidigare rapporterat om hur Renaults fabrik erövrades av ryska staten, samt hur Volkswagens tillgångar har frusits efter de försökt att lämna landet.
MISSA INTE: Svenska pensioner i alla krisbanker – 20 miljarder försvunna
Toyota slutade tillverka bilar
I september förra året gick Toyota ut med att de skulle sluta tillverka bilar i Ryssland. Anledningen var emellertid inte politiskt motiverad, utan det var en fråga om att de inte fick ihop ekvationen rent logistiskt.
Rent historiskt har japanerna tillverkat Camry och RAV4 på fabriken i St. Petersburg. Kring 100 000 bilar har tillverkats årligen.
Märket har som målsättning att fortsätta tillgodose sina befintliga Toyota- och Lexus-kunders behov på den ryska marknaden, samt omstrukturera sin verksamhet i Moskva för att hantera den rådande utvecklingen.
Senaste nytt
Kriget sätter sina spår
Sedan kriget bröt ut har bilindustrin i Ryssland tagit sig en rejäl törn. De enda biltillverkarna som är kvar med en officiell närvaro är i stort sett kinesiska och ryska.
Efter Toyota stoppade tillverkningen i sin fabrik i St. Petersburg har de dividerat kring hur de ska gå till väga.
Ryska staten köpte Renaults och Nissans fabriker för den symboliska summan en rubel, något som alltså verkar vara ödet för Toyotas fabrik också.
Ryssland viktig marknad
Ryssland har varit en mycket framgångsrik marknad för Toyota, ett märke vars huvudsakliga verksamhet består av att tillverka pålitliga åkdon på marknader där just pålitlighet är av högsta prioritet.
Vad det blir av Toyotas fabrik återstår att se – i Renaults fall började ryska Moskvich tillverka bilar där igen, dock i form av kinesiska JAC e-JS4 med ett annat emblem.
Läs även: Rysslands känga till Volkswagen: Fryser alla tillgångar
Läs även: Ryska Moskvich erövrar Renaults fabrik
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.