Att den ryska bilindustrin fullständigt misshandlats sedan landets invasion av Ukraina är inget nytt. Nya siffror avslöjar att det är värre än man anat: Ryssland har inte tillverkat så lite bilar sedan Sovjetunionen kollapsade.
Rysslands kollaps: Bilindustrin paralyserad
Mest läst i kategorin
Vi har tidigare rapporterat om hur den ryska bilindustrin och marknaden tagit sig en rejäl törn efter att Ryssland invaderade Ukraina.
Västerländska tillverkare har flytt, Ryssland har norpat ett antal fabriker, samt tvingats styra om hela sin tillverkning.
Minskat med 70 procent
Under februari 2023 tillverkades det 32 500 bilar i Ryssland, vilket är en minskning med 69,9 procent jämfört med samma period förra året.
Det är flertalet faktorer som ställt till det för Ryssland – dels är det en fråga om de sanktioner som landet måste handskas med, dels har kriget ställt till det i termer av logistik, arbetskraft och efterfrågan.
Senaste nytt
Högt och lågt
Jämfört med januari ökade produktionen av bilar i landet med 52,6 procent i februari. Om man emellertid jämför perioden januari-februari 2023 med samma period 2022 ser man en minskning på 73,5 procent.
Värsta året sedan Sovjetunionens fall
Den ryska bilindustrin genomgick ett riktigt katastrofår under 2022. Det var det värsta året sedan Sovjetunionens fall.
Totalt tillverkades det 450 000 bilar i landet, en minskning på 67 procent jämfört med 2021.
Rysslands konsumenter tvingas välja
Ryska köpare kan välja mellan kinesiska och ryska bilar, samtidigt som iranska bilar även börjar göra intåg på marknaden.
Den inhemska produktionen kan komma att utökas, inte minst med hänsyn till att Ryssland tagit över en rad västerländska bilfabriker.
Det gamla ryska märket Moskvich har även börjat tillverkas igen, men bygger på bilar från kinesiska JAC.
2023 ser ut som ett dyster år för Ryssland och dess bilindustri.
Läs även: Inte ens ryssarna vill ha kinesiska bilar
Läs även: Rysslands miljardkupp – konfiskerar Toyota
Läs även: Ryska Moskvich eröver Renaults fabriker
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.