Bilindustrin är i snabb förändring, men vissa märken håller ändå gamla modeller vid liv väldigt länge. Priset för de mest föråldrade bilmodellerna går till Lada i Ryssland.
Ryssland bygger världens mest föråldrade bilar
Mest läst i kategorin
Det är den amerikanska webbtidningen Motor1.com som har gjort en sammanställning över medelåldern på olika biltillverkares modeller.
Listan pekar föga förvånande på att kinesiska märken är på stark frammarsch samt att bilindustrin i Ryssland halkar efter.
Den visar dock också att modellutbuden hos vissa västerländska märken verkligen är i behov av föryngring.
71 märken och 766 modeller
Det handlar alltså om medelvärdet på hur länge sedan ett bilmärkes olika modeller visades upp i produktionsfärdig version för första gången, räknat från juli 2023.
Listan, som tittar på 766 modeller från 71 olika bilmärken, är sammanställd av Juan Felipe Munoz som till vardags jobbar på analysfirman JATO Dynamics.
Listan räknar bilar som säljs med olika modellnamn i olika marknader som samma modell, och innefattar inte lätta lastbilar eller skåpbilar
Senaste nytt
Lada har äldst bilar
Bilmärket med det i särklass äldsta modellutbudet är ryska Lada som i dagsläget säljer 5 modeller med en medelålder på hela 21,6 år.
Märket, som har anor från sovjettiden, ägdes tidigare av Renault, men banden till det franska moderbolaget klipptes i samband med Rysslands invasion av Ukraina i början av förra året.
När detta hände övergavs också lanseringen av flera nya modeller baserade på Renaults teknik, och man fick i stället falla tillbaka på redan existerande modeller.
Äldst i modellutbudet i dag är suven Lada Niva, som lanserades redan 1977 och därmed har över 45 år på nacken.
Stellantis har också föryngringsbehov
Efter Lada, på platserna två till fyra, finner vi dock något förvånande tre anrika västerländska bilmärken, som alla härstammar från den gamla FCA-koncernen som nu är del av Stellantis.
Det handlar om Chrysler, Lancia och Dodge, vars modellprogram har en medelålder på 13,5, 12,4 och 11 år för respektive märke.
Det visar sig dock att alla gamla FCA-märken inte bjuder på Ryssland-nivåer av ålderdom i sina modellutbud.
Ram kvalar nämligen in med det åttonde yngsta modellutbudet på marknaden med en snittålder på 2,8 år.
Kinesiska elbilsmärken i topp
Den andra änden av listan finner vi föga förvånande många unga elbilsmärken.
Märket med det yngsta modellprogrammet är den kinesiska Geely-koncernens nya elbilsmärke Zeekr med en medelålder på 1,2 år, följt av Nio med en snittålder på 1,4 år.
På tredjeplatsen finner vi svensk-kinesiska Polestar, men då har man räknat med de kommande modellerna Polestar 3 och Polestar 4.
På plats tio finner vi Hyundai, vars modellutbud har en snittålder på bara 3,1 år trots att man bygger hela 32 olika modeller.
De flesta av världens största bilmärken har en medelålder på mellan 3,1 och 7,3 år för sina modeller.
Läs även: Rysslands ekonomi kollapsar: Bilindustrin är beviset
Läs även: Efter svartlistningen: Nu kommer Zeekr till Sverige
Läs även: Teslas första Cybertruck är här – 2 år försenad
Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.