Dagens PS

Ryssland bygger världens mest föråldrade bilar

Lada Ryssland
Ryska biltillverkaren Lada har det världens mest utdaterade modellutbud. (Foto: TT/Autovaz/Montage)
Gustaf Gripenlöf Karlberg
Gustaf Gripenlöf Karlberg
Uppdaterad: 17 juli 2023Publicerad: 17 juli 2023

Bilindustrin är i snabb förändring, men vissa märken håller ändå gamla modeller vid liv väldigt länge. Priset för de mest föråldrade bilmodellerna går till Lada i Ryssland.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Det är den amerikanska webbtidningen Motor1.com som har gjort en sammanställning över medelåldern på olika biltillverkares modeller.

Listan pekar föga förvånande på att kinesiska märken är på stark frammarsch samt att bilindustrin i Ryssland halkar efter.

Den visar dock också att modellutbuden hos vissa västerländska märken verkligen är i behov av föryngring.

71 märken och 766 modeller

Det handlar alltså om medelvärdet på hur länge sedan ett bilmärkes olika modeller visades upp i produktionsfärdig version för första gången, räknat från juli 2023.

Lista, största bilmärkena
Medelåldern på de största bilmärkenas modellutbud. (Källa: Motor1.com)

Listan, som tittar på 766 modeller från 71 olika bilmärken, är sammanställd av Juan Felipe Munoz som till vardags jobbar på analysfirman JATO Dynamics.

Listan räknar bilar som säljs med olika modellnamn i olika marknader som samma modell, och innefattar inte lätta lastbilar eller skåpbilar

ANNONS

Senaste nytt

Lada har äldst bilar

ANNONS

Bilmärket med det i särklass äldsta modellutbudet är ryska Lada som i dagsläget säljer 5 modeller med en medelålder på hela 21,6 år.

Märket, som har anor från sovjettiden, ägdes tidigare av Renault, men banden till det franska moderbolaget klipptes i samband med Rysslands invasion av Ukraina i början av förra året.

Lista äldst
Bilmärkena med äldst modellutbud. (Källa: Motor1.com)

När detta hände övergavs också lanseringen av flera nya modeller baserade på Renaults teknik, och man fick i stället falla tillbaka på redan existerande modeller.

Äldst i modellutbudet i dag är suven Lada Niva, som lanserades redan 1977 och därmed har över 45 år på nacken.

Stellantis har också föryngringsbehov

Efter Lada, på platserna två till fyra, finner vi dock något förvånande tre anrika västerländska bilmärken, som alla härstammar från den gamla FCA-koncernen som nu är del av Stellantis.

Det handlar om Chrysler, Lancia och Dodge, vars modellprogram har en medelålder på 13,5, 12,4 och 11 år för respektive märke.

Det visar sig dock att alla gamla FCA-märken inte bjuder på Ryssland-nivåer av ålderdom i sina modellutbud. 

ANNONS

Ram kvalar nämligen in med det åttonde yngsta modellutbudet på marknaden med en snittålder på 2,8 år.

Kinesiska elbilsmärken i topp

Den andra änden av listan finner vi föga förvånande många unga elbilsmärken.

Märket med det yngsta modellprogrammet är den kinesiska Geely-koncernens nya elbilsmärke Zeekr med en medelålder på 1,2 år, följt av Nio med en snittålder på 1,4 år. 

Lista yngst
Bilmärkena med yngst modellutbud. (Källa: Motor1.com)

På tredjeplatsen finner vi svensk-kinesiska Polestar, men då har man räknat med de kommande modellerna Polestar 3 och Polestar 4.

På plats tio finner vi Hyundai, vars modellutbud har en snittålder på bara 3,1 år trots att man bygger hela 32 olika modeller.

De flesta av världens största bilmärken har en medelålder på mellan 3,1 och 7,3 år för sina modeller.

Läs även: Rysslands ekonomi kollapsar: Bilindustrin är beviset

ANNONS

Läs även: Efter svartlistningen: Nu kommer Zeekr till Sverige

Läs även: Teslas första Cybertruck är här – 2 år försenad

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Gustaf Gripenlöf Karlberg
Gustaf Gripenlöf Karlberg

Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.

Gustaf Gripenlöf Karlberg
Gustaf Gripenlöf Karlberg

Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]