2022 var inget pangår för den ryska bilindustrin och försäljningen minskade med 52 procent jämfört med föregående år. Begbilsförsäljningen i landet stod för hela 75 procent av alla sålda bilar.
Ryssar tvingas välja: Kinesiska eller begagnade bilar
Mest läst i kategorin
Med tanke på det pågående Ukraina-kriget har flera industrier fått sig en rejäl smäll i Ryssland. Av dessa är bilindustrin en av de värst påverkade, något som kan härledas till en lång lista av sanktioner.
MISSA INTE: Ukraina kan förlora kriget, men Putin kan inte vinna
Ryska bilköpare står inför ett totalt mörker
Sanktionerna i kombination med att nästan alla märken har dragit sig ut ur den ryska marknaden har lett till produktionen har störtdykt och priserna har ökat.
Det har i sin tur resulterat i att konsumenter väljer billigare, helst begagnade, bilar.
Det pågår diskussioner beträffande just hur effektivt det de facto är att sätta käppar i Rysslands ekonomiska hjul, men något som inte går att förneka är att bilindustrin har tagit rejält med stryk.
Den ryska industrin har förlitat sig till stor del på utländska tillverkare och import av diverse delar. När omvärlden valde att vända Ryssland ryggen gjorde det att ryska ingenjörer tvingades tänka till.
Det ledde till att Ryssland eliminerade en rad utsläpps- och säkerhetskrav och tillverkade bilar som Lada Niva Classic – en bil som ser ut att ha kommit i en tidsmaskin från 70-talet.
En rejäl nedgång
Eftersom nästan samtliga biltillverkare har lämnat den ryska marknaden – med undantag av de inhemska samt en rad kinesiska märken – däribland Volvos ägare – finns är egentligen bara begagnade bilar det realistiska alternativet för de allra flesta.
Många ryssar föredrar att köpa västerländska bilar – i stället för ryska eller kinesiska – och de fåtal nya västerländska bilar som fortfarande finns i landet är ruskigt dyra.
Genomsnittspriset för nya bilar i Ryssland ökade med 17 procent – till motsvarande 329 000 kronor – medan priset på begagnade bilar ökade med 32 procent till 125 000 kronor.
Det faktum att västerländska märken lämnar Ryssland har inneburit att kinesiska tillverkare har kunnat öka sina marknadsandelar rejält.
Ett exempel är kinesiska JAC – som kommer till Sverige – som har återupplivat ryska Moskvich.
Hur man än vänder och vrider på det ser det ruskigt mörkt ut för den ryska bilmarknaden.
Läs även: Kriget skickar rysk bilindustri till det förra milleniet
Läs även: Djupdykning för rysk nybilsförsäljning
Läs även: Nya kinesiska elbilen JAC e-JS4 lär floppa totalt
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.