I onsdags drog tillverkningen av sovjetbilen Moskvich återigen i gång. I stället för i sina egna fabriker var det emellertid de beslagtagna Renault-fabrikerna där produktionen påbörjades.
Ryska Moskvich erövrar Renaults fabrik
Mest läst i kategorin
Ryssland har siktet inställt på att vara självförsörjande och ett steg i det är att ha en inhemsk bilindustri som förlitar sig på lokala råvaror.
Ingen vidare framgång
För att kunna säkerställa att produktionen kan fortskrida har ryska myndigheter justerat regelverket för nya bilar. Resultatet har varit bilar som totalt har saknat allt som heter säkerhet.
Den nya fabriken – Moscow Automobile Plant Moskvich – ska tillverka 600 bilar till årsskiftet, varav en tredjedel ska vara elektriska.
Det går att köpa bilarna i december och i stället för den traditionella ryska designen är det en kinesisk design som gäller. Vilket lyft!
Moskvich samarbetar med Kamaz
Moskvich ska samarbete med Kamaz – ett åttaårigt avtal som kretsar kring att tillverka lokala fordon.
Kamaz är en rysk lastbilstillverkare som bland annat tävlar i Dakarrallyt.
Under 2023 ska 50 000 bilar tillverkas – 10 000 ska vara elektriska. 2024 ska bjuda på 100 000 bilar varav 20 000 elektriska bilar.
Om ni är sugna på en Kina-designad rysk elbil så är väntan knapp.
Såldes för 17 öre
Fabriken såldes av Renault till ryska staten för 1 rysk rubel – motsvarande 17 öre – med möjligheten att köpa tillbaka den inom sex år. Även Renault Ryssland såldes till staten för 17 öre.
Moskvich grundades 1946 och var kända för att bygga riktigt risiga kommunistbilar.
Nu ska emellertid kommunistbilen återuppstå med delar som endast kommer från Ryssland.
Läs även: Renault säljer allt i Ryssland – för en rubel
Läs även: Renault efter kritiken – stänger ryska bilfabriken
Läs även: Kriget skickar rysk bilindustri till förra millenniet
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.