När Citroën skapade en lyxigare variant av sig själv, gav man den namnet DS efter sin mest ikoniska modell. Som nu kanske återuppstår.
Ryktet: Citroëns ikoniska modell återuppstår
Mest läst i kategorin
Chevrolet har sin Corvette, Ford sin Mustang, Volvo sin Amazon, Renault sin 4L och Citroën har sin DS. Alla legendariska bilmodeller som till form, fason, prestanda eller image blivit tidlösa ikoner i världens bilhistoria.
När Citroën för några år sedan såg behovet av ett eget märke som kunde positionera sig över “modermärket”, såsom Audi relateras till Volkswagen, grävde de i sina arkiv på jakt efter namn som skulle kunna användas för ett nytt märke.
Det blev DS.
För dig som inte är Citronil, behöver DS en förklaring.
Citroên DS är den bilmodell som mer än alla andra tillsammans sticker ut i märkets historiska modellgarderob.
Döptes till Paddan
I Sverige fick den namnet Paddan, vilket är en lite väl elakt smeknamn på en bil som är ett ingenjörsvetenskapligt mästerverk.
När den släpptes ut på marknaden 1955 slog den allt med häpnad.
Den strömlinjeformade designen, tekniken med bland annat den gashydrauliska fjädringen gjorde att företaget skrev 80 000 kontrakt på bilen redan under de 10 dagar som premiärmässan var.
Bilen kom sedan att tillverkas i stora drag oförändrad i 20 år och blev därigenom en av bolagets absoluta storsäljare genom tiderna.
Så vad skulle vara mer logiskt att döpa Citroêns premium-märke till just DS?
Men det har inte blivit den succén som Citroën trodde. Märkets profilering har inte riktigt fungerat som tänkt och hypen kring gamla DS har inte nått fram till dagens bilköpare.
Så därför krävs åtgärd.
Vad vore då inte mer logiskt än att lansera en ny variant av just Citroën DS. ta fram klassikerns linjespel och själ och försöka paketera det i en modern fason, berättar Auto Express.
Senaste nytt
Lite vågat grepp
Greppet att flirta med historien är absolut inte nytt men absolut inte alltid så framgångsrikt. Vi minns Chrysler PT Cruiser som blev en sisådär produkt. Vi minns nya Beetlen som visserligen sålde men snabbt kändes lite omodern.
Exemplen är många på retrobilar som inte lyckats helt som tänkt.
Att återuppliva Citroën DS är alltså ett vågspel. Att ge de tidlösa linjerna, som 1955 vände upp och ned på bilvärlden, en ny chans, kräver mycket av designern som ska klara uppdraget.
Samtidigt som detta görs hela DS-sortimentet helelektriskt. Två samtida grepp som Citroën själva hoppas ska kunna göra underverk på marknaden för DS.
Vad den nya DS ska heta är dock oklart. För DS DS känns väl minst sagt lite krystat.
Eller?
Den franska biltillverkaren släpper också en ny elsuv med plats för sju. Dagens PS.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.