Stellantis bekräftar sitt långsiktiga engagemang för alla 14 bilmärken, trots rykten om nedläggningar och försäljningar.
Rykten om nedläggningar avfärdas av Stellantis
Mest läst i kategorin
Att styra Stellantis är utan tvekan en av de mest utmanande rollerna inom bilindustrin. Med 14 varumärken att hantera globalt är det inte ett jobb för den som lätt tappar modet.
Särskilt när flera av dessa märken överlappar varandra och riskerar att konkurrera om samma kunder. Trots denna risk för kannibalisering av försäljningen, har Stellantis inga planer på att ändra sitt nuvarande upplägg enligt Motor1.
Inga planer på splittring
I ett nytt uttalande säger Stellantis att de inte tänker dela upp sina varumärken.
De förnyar också löftet från 2021 om att behålla alla sina “kraftfulla, ikoniska varumärken.”
Det betyder att märken som Lancia, DS Automobiles och Abarth kommer att fortsätta vara en del av koncernen fram till åtminstone slutet av decenniet.
Ättling tar upp kampen – ska återta Chrysler och Dodge
Chrysler-arvtagaren Frank Rhodes vill ta tillbaka Chrysler och Dodge från Stellantis och återge dem amerikanskt ägande och glans. Walter P. Chryslers
Det här beskedet kom efter att Frank B. Rhodes, Jr., barnbarnsbarn till Walter P. Chrysler, nyligen publicerat en video där han uttryckte en önskan att separera Dodge och Chrysler från Stellantis för att skapa ett nytt Chrysler Corporation.
Men med Stellantis senaste uttalande är det tydligt att dessa amerikanska märken kommer att stanna kvar där de hör hemma.
Senaste nytt
Långsiktiga planer trots rykten
Stellantis långsiktiga åtagande kommer bara en månad efter att vd Carlos Tavares antytt att olönsamma varumärken kan komma att läggas ner. Han sa tydligt:
“Om de inte tjänar pengar, kommer vi att stänga ner dem.”
Efter detta uttalande började rykten spridas om att Maserati kunde vara till salu och att Lancia eller DS Automobiles kunde försvinna. Men enligt Stellantis stämmer inget av detta, och alla 14 varumärken kommer att fortsätta under deras paraply.
Att avsluta Lancia nu vore dessutom ologiskt, med tanke på att märket äntligen får nya modeller och expanderar internationellt.
Tid för utveckling
Maserati genomgår också en förnyelse och behöver tid att visa sin potential. DS Automobiles, som betraktas som ett “premium”-märke av Stellantis, har ännu inte nått sin fulla potential sedan det blev eget 2014.
Större varumärken står starka
De större varumärkena som Jeep, Ram, Citroën, Fiat och Peugeot klarar sig bra trots vissa försäljningsproblem.
Stellantis har även investerat i elbilar från kinesiska Leapmotor, som redan börjat exporteras till Europa och fler marknader från slutet av 2024.
Krav på Stellantis vd att avgå
UAW-ledare kräver Stellantis vd:s avgång och ifrågasätter beslutet att skjuta upp återöppningen av en viktig fabrik. En ledare inom UAW:s
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.