Dagens PS

Rykten om nedläggningar avfärdas av Stellantis

Många olika bud men Stellantis har nu sagt att ingeting kommer säljas eller läggas ner. (Foto: Darko Vojinovic)
Många olika bud men Stellantis har nu sagt att ingeting kommer säljas eller läggas ner. (Foto: Darko Vojinovic)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 03 sep. 2024Publicerad: 03 sep. 2024

Stellantis bekräftar sitt långsiktiga engagemang för alla 14 bilmärken, trots rykten om nedläggningar och försäljningar.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Att styra Stellantis är utan tvekan en av de mest utmanande rollerna inom bilindustrin. Med 14 varumärken att hantera globalt är det inte ett jobb för den som lätt tappar modet.

Särskilt när flera av dessa märken överlappar varandra och riskerar att konkurrera om samma kunder. Trots denna risk för kannibalisering av försäljningen, har Stellantis inga planer på att ändra sitt nuvarande upplägg enligt Motor1.

Inga planer på splittring

I ett nytt uttalande säger Stellantis att de inte tänker dela upp sina varumärken.

De förnyar också löftet från 2021 om att behålla alla sina “kraftfulla, ikoniska varumärken.”

Det betyder att märken som Lancia, DS Automobiles och Abarth kommer att fortsätta vara en del av koncernen fram till åtminstone slutet av decenniet.

Ättling tar upp kampen – ska återta Chrysler och Dodge

Chrysler-arvtagaren Frank Rhodes vill ta tillbaka Chrysler och Dodge från Stellantis och återge dem amerikanskt ägande och glans. Walter P. Chryslers

Det här beskedet kom efter att Frank B. Rhodes, Jr., barnbarnsbarn till Walter P. Chrysler, nyligen publicerat en video där han uttryckte en önskan att separera Dodge och Chrysler från Stellantis för att skapa ett nytt Chrysler Corporation.

ANNONS

Men med Stellantis senaste uttalande är det tydligt att dessa amerikanska märken kommer att stanna kvar där de hör hemma.

ANNONS

Senaste nytt

Långsiktiga planer trots rykten

Stellantis långsiktiga åtagande kommer bara en månad efter att vd Carlos Tavares antytt att olönsamma varumärken kan komma att läggas ner. Han sa tydligt:

“Om de inte tjänar pengar, kommer vi att stänga ner dem.”

Efter detta uttalande började rykten spridas om att Maserati kunde vara till salu och att Lancia eller DS Automobiles kunde försvinna. Men enligt Stellantis stämmer inget av detta, och alla 14 varumärken kommer att fortsätta under deras paraply.

Att avsluta Lancia nu vore dessutom ologiskt, med tanke på att märket äntligen får nya modeller och expanderar internationellt.

Tid för utveckling

Maserati genomgår också en förnyelse och behöver tid att visa sin potential. DS Automobiles, som betraktas som ett “premium”-märke av Stellantis, har ännu inte nått sin fulla potential sedan det blev eget 2014.

ANNONS

Större varumärken står starka

De större varumärkena som Jeep, Ram, Citroën, Fiat och Peugeot klarar sig bra trots vissa försäljningsproblem.

Stellantis har även investerat i elbilar från kinesiska Leapmotor, som redan börjat exporteras till Europa och fler marknader från slutet av 2024.

Krav på Stellantis vd att avgå

UAW-ledare kräver Stellantis vd:s avgång och ifrågasätter beslutet att skjuta upp återöppningen av en viktig fabrik. En ledare inom UAW:s

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS