Dagens PS

Rungande NEJ till ny skattechock på bilar

Regeringens skattechock på tjänstebilar och förmånsbilar möter kraftigt motstånd. (Foto: TT)
Regeringens skattechock på tjänstebilar och förmånsbilar möter kraftigt motstånd. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 27 jan. 2021Publicerad: 27 jan. 2021

Skattebetalarnas förening sätter ner foten i ett remissvar till regeringens föreslagna beskattning av tjänstebilar och förmånsbilar.

ANNONS

Mest läst i kategorin

“Mot bakgrund av de senaste årens kraftigt höjda skatter på fordon och drivmedel kan inte en så stor uppräkning av bilförmån anses vara lämplig, varken för privatpersoner eller svenska företag, särskilt inte mot bakgrund av både den pågående corona-pandemin och behovet av omställning till en grönare fordonsflotta”, anser Skattebetalarnas förening.

Att höja skatten på förmånsbilar mitt under en brinnande pandemi är inte heller särskilt genomtänkt, det riskerar tvärtom “att lägga sten på redan tung börda”, menar föreningen.

I första hand är det Miljöpartiet som driver linjen om höjd skatt på bilförmåner och Skattebetalarnas förening konstaterar att fordonsägare på senare år drabbats av en rad skattepålagor, exempelvis det förändrade bonus malus-systemet, höjda bränslepriser och fordonsskatter.

Tjänstebil är ingen löneförmån

“Med en höjning av bilförmån på 25 procent adderad innebär det en tuff smäll för många företagare, inte minst hantverkare och andra i behov av tyngre fordon som oftare har högre utsläpp. Av regeringens argumentation kan man tro att förmånsbilar primärt är en löneförmån som därmed behöver behandlas neutralt kontra kontant lön. Dock tyder allt på att den stora majoriteten av tjänstebilar är fordon som behövs för tjänsteutövning, och därmed även är ett arbetsredskap. Att då jämställa kostnaden för den enskilde med en privatägd bil, eller kanske till och med medföra en ännu högre kostnad än en privatägd bil, kan inte anses vara rimligt.”

Skattebetalarnas förening hänvisar också till branschorganisationen Bil Sweden, som räknat ut att de försämrade villkoren för tjänstebilar och privatägda bilar minskat bilförsäljningen med 10 procent.

På sikt finns farhågor om att kraftigt höjda förmånsvärden kan leda till att bilköpare i stället väljer äldre, mindre miljövänliga bilar i stället för exempelvis laddbara fordon.

Frågan som ställs är hur det rimmar med omställningen till ett fossilfritt och mer klimatvänligt samhälle.

Läs även: Skattechocken på bilar kan bli uppskjuten »

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]