Dagens PS

Rosa Ferrari byggd för världens rikaste kvinna

Ferrari 365 GTC i "Lipstick Coral" är verkligen en unik bil. Den stal showen på Pebble Beach Concours d’Elegance. (Foto: Supercars.net)
Ferrari 365 GTC i "Lipstick Coral" är verkligen en unik bil. Den stal showen på Pebble Beach Concours d’Elegance. (Foto: Supercars.net)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 03 sep. 2024Publicerad: 03 sep. 2024

En unik rosa Ferrari 365 GTC, specialbyggd för en av världens rikaste kvinnor, stal showen på Pebble Beach Concours d’Elegance.

ANNONS

Mest läst i kategorin

På Pebble Beach Concours d’Elegance är det de bevarade bilarna som verkligen fångar allas blickar. De står där, orörda och autentiska, som tidskapslar från en svunnen era.

I år hände något historiskt.

För första gången någonsin tog en bil från den här klassen hem det prestigefyllda “Best in Show”-priset.

Vinnaren? En 1934 Bugatti Type 59.

Men den bil som verkligen stal showen var en helt annan: en 1969 Ferrari 365 GTC.

Den här unika Ferrarin byggdes speciellt för en av världens rikaste kvinnor och blev den första och enda Ferrarin som rullade ut från fabriken i rosa lack, skriver Jalopnik.

Flera har försökt fota bilen men det verkar minst sagt svårt att fånga den rosa nyansen.

Barbara Hutton och hennes rosa Ferrari

Den som beställde den här unika bilen var ingen mindre än Barbara Hutton, arvtagerskan till Woolworth-förmögenheten. I media kallades hon “Poor Little Rich Girl”, och det är inte svårt att förstå varför. Huttons liv var fullt av skandaler och extravagans.

ANNONS

Hon debuterade under den stora depressionen och hann gifta sig hela sju gånger. Bland hennes makar fanns filmstjärnan Cary Grant och en prins som vann Targa Florio i en Ferrari.

När Hutton fyllde 21 år hade hennes arv vuxit till nästan en miljard kronor. Efter skilsmässan från Grant köpte hon ett palats i Tanger, Marocko. Där blev hon känd som en Gatsby-liknande figur, med storslagna fester där kändisar, societet och kungligheter minglade.

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

En färgstark ikon

Det var till Tanger som den här specialbeställda Ferrari 365 GTC levererades. Av de 168 bilar som byggdes, var den här den allra sista. Och utan tvekan den mest spektakulära.

Ferrari skapade en helt unik nyans, kallad “Lipstick Coral”, bara för Hutton. Färgen var så intensiv att den nästan såg overklig ut.

Enzo Ferrari lade till sin personliga touch genom att låta måla den kungliga marockanska gröna stjärnan på dörrarna. Insidan? Ljusbrunt mockaläder som matchade utsidans lyx.

Körde 800 mil

Hutton körde bara 800 mil med sin rosa Ferrari innan hon sålde den till den italienske racerföraren Luigi Chinetti. Han anpassade bilen för den amerikanska marknaden.

2013 såldes den här Ferrarin på auktion för över 11 miljoner kronor.

ANNONS

Och fortfarande är bilen i fantastiskt skick, med bara några små repor som skvallrar om dess ålder. Den bär fortfarande sina originalskyltar och ett emblem från Casablanca Sports Car Club – en detalj som verkligen sticker ut och fascinerar.

Ferrari 250 GT SWB kan slå auktionsrekord

Ferrari 250 GT SWB California Spider har samma färger och samma motor som när den lämnade fabriken. Vissa Ferraris är helt enkelt lite viktigare än andra.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]