Den engelska lyxbilstillverkaren Rolls-Royce tar i från tårna när de nu skryter om sitt senaste bygge. Frågan är om uppgifterna ens är sanna?
Orimliga siffror när Rolls-Royce skryter om sin nya modell
Mest läst i kategorin
Arcadia Droptail. Det vackra namnet bär Rolls-Royce senaste specialbygge, som vi tidigare skrivit om, och som just släppts ut ur tillverkarens avdelning för specialbeställningar.
Bilen är handbyggd till en kund som inte nöjde sig med det vanliga utbudet, utan ville synas lite extra på parkeringen utanför kasinot i Monte Carlo.
Namnet Arcadia ska visst betyda “himlen på jorden, fritt översatt från den grekiska mytologin. Och visst måste det varit ett himmelrike för Rolls-Royce ekonomer att få helt fria händer för att skapa perfektion.
När bilen nu släppts till sin nya ägare, börjar så smått detaljer om bygget läcka ut. Och det är siffror som inte bara fascinerar utan faktiskt också väcker frågor.
En två-års-klocka
I mittpanelen sitter en liten klocka. Enligt Rolls-Royce tog bara den lilla manicken fem månader att tillverka och två år att utveckla.
Träpanelerna i bilen är tillverkade i hårt rosenträ, som “ska ha ställt höga krav på personalen” enligt en källa.
Rolls-Royce hävdar att det tagit deras snickare motsvarande ungefär fyra man-år att få till träbitarna ombord på bilen. Eller 4000 timmar om du vill ha det i lite mer exakta siffror.
Elva år för en Riva
Att totalrenovera “världens vackraste motorbåt” – en Riva Super Aquarama – tar motsvarande elva manår för de få verkstäder i världen som verkligen kan hantera konsten.
Då görs allt. Då byts i stort sett allt, så att kunden får en båt i retur som på alla sätt motsvarar nyskick.
Att Rolls-Royce nu hävdar att det närapå skulle ta en tredjedel av tiden av en totalrenovering av en Aquarama för att få till träbitarna i sittbrunnen på Rollsen – det börjar mer kännas som att de mer är intresserade av att boosta hur komplicerade deras bilar är, mer än att berätta sanningen.
I en värld där kraven på exklusivitet och särart blir allt högre från de rikaste, måste också tillverkarna av de absoluta premiumprodukterna möta upp med allt mer komplicerade och unika produkter.
Ett båtbyggarjobb
Skulle Rolls ha lämnat trärabetet till den skicklige båtrenoveraren Peter Freebody utanför London, skulle troligen timantalet bli något helt annat och resultatet minst lika så gott.
Men nu behöver Rolls höga siffror att skryta med och bra saltade räkningar för att driva runt projektet, och då blir det på gränsen till vad som känns rimligt.
Läs mer:
Om den Rolls-Royce roadster (Dagens PS)
Här är tillverkarens egna berättelse om bilen
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.