Test: Rolls-Royce Cullinan
”Effortless Everywhere” – så lyder Rolls-Royce slogan för deras nya suv Cullinan. På svenska blir det ”obesvärad överallt”, något vi ville sätta på prov. Vi lade i Högsta Växeln och begav oss till världens största sandöken för att recensera Rolls-Royce Cullinan.
Vi testar Rolls-Royce Cullinan i öknen
Mest läst i kategorin
Vi valde alltså Förenade Arabemiraten i augusti månad som känns lika varm som en smältugn.
Det var en ypperlig plats att testa ett fordon som gör anspråk på att kunna klara av tuffa förhållanden.
Rolls-Royce skryter nämligen om att Cullinan de facto gör sig bra i terrängen.
Enorma doser lyx
Den typiska Rolls-Royce-kantigheten gifter sig väl med suv-formen.
Den ser häftig ut och har en enorm närvaro, inte minst med exteriörkulören Tuscan Sun – eller Nyponsoppa som den skulle kunna heta på den svenska marknaden.
Det är emellertid en färg på lacken som endast lämpar sig för en marknad som Mellanöstern, och inte i Sverige.
Utseendet är ett sådant som polariserar med även övriga, mer kritiskt inställda, redaktionsmedlemmar mjuknande gentemot bilens exteriör under testperioden.
Långt dessförinnan kan jag dock förlika mig med testbilens interiör. På läder mot träpanel ter sig toner i brunt mer naturliga än på plåt, och fulländar i en bil som denna känsla av hejdlös lyx.
Nästan i alla fall. Det finns givetvis detaljer som knakar och rör sig i en annan ledd än vad som tänkts, ibland för att de är gjorda i plast när så inte borde vara fallet.
Fläktreglagen vickar en smula och gardinerna i baksätet är en manuell historia, vilket gör att de vid hantering påminner om ett sladdrigt bagageinsynsskydd.
Det är dock detaljer som gör att man för ett ögonblick glömmer bort att Rolls-Royce numera är tyskt.
Med tyska gener
BMW-inslagen är uppenbara lite varstans, men det är egentligen där de är som mest välkomna där de i regel uppenbarar sig mest.
Exempelvis infotainmentsystem som är lysande. Jag gillar också att reglerdonen för sätena kommer från BMW, för deras logiks skull, och tycker i termer av byggkvalitet att de absolut är värdiga sin plats i en Rolls-Royce.
Den här bilen osar i slutändan verkligen exklusivitet, särskilt när man sitter i Theatre Configuration-baksätets fåtöljer. Motorn går tyst som en mus, men knuffar på som en oxe.
Styrningen är lätt nog för att bilen ska byta riktning helt bara av belastningen från en vilande hand, men också så precis att den ändå inger en känsla av myndighet vid framförande av detta slagskepp till bil, vare sig man befinner sig på motorvägen eller ute bland sanddynerna.
Rolls-Royce Cullinan är som ett segelfartyg
Cullinans offroad-kapacitet ska emellertid tas med en nypa salt. Den tar sig an sanddynerna på samma manér som vilken suv som helst som ger sig ut i sand utan de rätta sulorna.
Med ett knapptryck lägger man i terrängläget som ändrar en rad parametrar och som tillsammans med markfrigången och korta överhäng egentligen gör Cullinan till kompetent i terrängen.
Kruxet är avsaknaden av terrängsulor och en tjänstevikt som kan förväxlas med ett hangarfartygs.
När vår testbil väl körde fast i sanden innebar det dessutom en del hel del jobb att ordna fram bogseröglan. När man står på knä och skruvar fast den i femtiogradig värme är ”Effortless” inte det första ordet man tänker på.
Summan av kardemumman
Rolls-Royce Cullinan är ungefär vad man förväntar sig av en suv från det anrika märket, för att inte nämna närmare fem miljoner kronor. Det rör sig inte om någon Jeep Wrangler när det vankas terrängkörning.
Det är heller inte riktigt det den är till för men samtidigt har den en förmåga att kunna segla fram över sanddynerna likt ett slagskepp. Tills man inte gör det.
I själva verket är Cullinan helt enkelt till för frakt av känsligt, välbärgat och krävande gods i människoförpackning, under lite tuffare förhållanden än det övriga utbudet.
Vår testbil var försedd med det så kallade Hot Weather Package (varmväderspaket), ett måste när temperaturen närmar sig 60 grader i öknen på gränsen till Saudiarabien.
Då ingår en glasskiva mellan kupé och bagageutrymme, men inga sandvänliga paddeldäck.
Nåväl, skulle man fastna någonstans i öknen slipper man i alla fall grädda alla i kupén degande passagerare, medan man febrilt rotar i bagageutrymmet efter bogserlinan och den där förbaskade bogseröglan.
Rolls-Royce Cullinan (2022)
Motor: 6,75-liters, V12, dubbelturbo, bensin, 571 hästkrafter, 850 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 5,2 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Vikt: 2 660 kilogram
Mått (längd/bredd/höjd): 5341/2164/1835 mm
Pris: Från 3 459 000 SEK (Testbil cirka 4 500 000 SEK)
Högsta Växelns helhetsintryck av Rolls-Royce Cullinan
Slutbetyg: 4,5/5
Rolls-Royce Cullinan innebär en ny kategori i suv-segmentet. Det är en familjebil som i Theatre Configuration hindrar minsta lilla gnutta ödmjukhet från att ingjutas i de barn som eventuellt växer upp i baksätet. Nu när jag tänker på det har den nog samma inverkan på vuxna.
Läs även: Recension av Bentley Bentayga
Läs även: Nya elektriska Rolls-Royce Spectre väger tre ton
Läs även: Recension av Rolls-Royce Ghost
Läs även: Recension av Rolls-Royce Wraith
Läs även: Recension av Rolls-Royce Phantom
Redaktör på Högsta Växeln.
Redaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.