Rolls-Royce stora pampiga suv Cullinan har hittat en helt ny kundkrets till märket. Därför satsar nu företaget lite extra på bilen.
Rolls-Royce Cullinan lockar yngre köpare
Mest läst i kategorin
Att vara det bilmärke som bedöms vara världens lyxigaste, har sina utmaningar.
Ekonomiskt sett måste du som kund ha hunnit tjäna ihop en så pass vettig peng att du har råd. Som ett resultat av det uppstår en lite äldre kundgrupp, vars krav och idéer styr bilarnas utseende och funktion.
Hur tankarna var i Rolls-Royce-korridorerna när företagets första suv, bjässen Cullinan togs fram, kan vi bara gissa oss till. Men resultatet måste verkligen har fått marknadsdirektörerna att skåla av glädje.
Cullinan har tagits emot mycket väl på marknaden, men främst av en yngre generation köpare.
Lägre snittålder
Faktum är att den goda försäljningen av bilen har påverkat genomsnittsåldern på företagets kunder, så att den sedan 2010 har sjunkit med hela 13 år – från 56 år 2010 till 43 år i dag.
Därför satsar nu Rolls-Royce på en rejäl uppdatering av Cullinan.
Tvärtemot elbilstrenden behåller Rolls-Royce Cullinans imposanta 6,75-liters dubbelturbo-V12:a under huven. En råstark bjässe som väl behövs för att få ordentlig fart på den stora och tunga bilen.
Senaste nytt
Ny front. Och inredning
Cullinan serie II uppdateras istället med en ny vassare front med nya strålkastare och grill.
Originalfälgarna uppdateras också till nya 23-tummare och inredningen anpassas efter samma digitala koncept (döpt till Spirit) som företaget presenterade i den hel-elektriska Spectre.
Läs gärna om lyxbilstillverkarens försäljningsrekord 2023. Dagens PS.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.