Uber och Lyft samarbetar med aktörer som Waymo och May Mobility för att erbjuda förarlösa taxibilar via sina appar redan i år.
Robottaxi redan 2025 för Uber: "Bara början"
Mest läst i kategorin
Wall Street Journal rapporterar att Uber och Lyft har lagt om strategin och satsar stort på att integrera förarlösa taxibilar i sina plattformar.
Genom samarbete med aktörer som Waymo och May Mobility vill de möta efterfrågan på en ny typ av resande – redan i år.
“Bara början” på en ny era
“Det här är bara början,” säger Lyft-chefen David Risher.
Efter att ha sålt sina egna självkörande enheter under pandemin, har Uber och Lyft istället valt att bli plattformar för robotaxibolag.
“Det är inget du kan göra genom att vrida på en strömbrytare,” tillägger Andrew Macdonald, Ubers vice vd för mobilitet.
Företagen investerar nu i laddstationer, höghastighetsinternet och utbildning av personal för att hantera högteknologiska fordon.
Uber rullar snart ut robotaxibilar
Under de kommande månaderna kommer kunder i Austin och Atlanta att kunna boka en Waymo-bil via Uber-appen.
Lyft planerar samtidigt att erbjuda autonoma fordon från May Mobility i Atlanta.
Satsningen handlar också om att utveckla nya funktioner.
Uber har till exempel lagt till möjligheten att tuta och öppna bilens bagageutrymme direkt från appen.
Lyft tränar sin artificiella intelligens för att besvara frågor om allt från att låsa upp bilar till att hjälpa kunder hitta borttappade föremål.
Förare känner press
Alla ser dock inte fram emot utvecklingen och redan nu syns förarlösa bilar från företagen Alphabet och General Motors på San Fransiscos vägar.
Lyft-föraren Ghulam Sakhi i San Francisco berättar att det redan är svårt att tjäna pengar sedan företaget skar ner på bonusar för några år sedan.
Förra året blev det ännu tuffare att hitta välbetalda körningar.
Med konkurrensen från Waymo, som erbjuder låga priser i populära områden, har Sakhi tvingats fokusera på resor till och från flygplatsen – ett område där förlösa taxibilar ännu inte får köra.
Men framtiden oroar honom:
“Waymo är inte det enda problemet,” säger han. “Kanske nästa år kommer Tesla-robotaxi. Hur är det med dem?”
Inte tillräckligt säkra än
Även stadens myndigheter är tveksamma.
De har uttryckt oro över säkerheten hos robottaxibilar och påpekat att det ännu saknas tillräckligt bevis för att tekniken kan hantera komplexa trafikförhållanden utan risker.
“Ingen säger låt oss skicka några av dessa bilar till Boston mitt i vintern”, säger också Robert Mollins, analytiker vid Gordon Haskett Research Advisors till WSJ.
Han pekar på problem med sensorer som täcks av snö och hur robottaxibilar kan kämpa i dåliga väderförhållanden.
Även Uber själv tonar ner förväntningarna. Det kan ta ett decennium innan ens hälften av Ubers resor i USA görs med självkörande bilar, har företagets vd Dara Khosrowshahi sagt.
Läs även: Taxi utan förare – snart kan det bli verklighet. Dagens PS
Läs även: Inte überbra för Uber. Dagens PS
Utbildad webbredaktör som nu studerar IT, media och design. Nu skribent på Dagens PS som bland annat bevakar världen och hållbarhetsfrågor.
Utbildad webbredaktör som nu studerar IT, media och design. Nu skribent på Dagens PS som bland annat bevakar världen och hållbarhetsfrågor.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.