Dagens PS

Roadster-duellen: El, bensin eller klassisk charm?

Vilken roadster bör du satsa på? Vi har jämfört tre stycken åt dig. (Foto: BMW, MG och Mazda)
Vilken roadster bör du satsa på? Vi har jämfört tre stycken åt dig. (Foto: BMW, MG och Mazda)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 07 okt. 2024Publicerad: 07 okt. 2024

Sugen på vind i håret? Då finns MG Cyberster, BMW Z4 och Mazda MX-5 – tre heta roadsters för soldyrkaren. Men vilken passar dig?

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Just nu är utbudet hetare än någonsin, med modeller som tillgodoser en rad olika behov och önskemål.

Vi har tagit en närmare titt på tre spännande alternativ: MG Cyberster, BMW Z4 och Mazda MX-5. Alla tre bjuder på en unik körupplevelse, men med distinkta skillnader i prestanda, komfort och pris.

Vilken är rätt för dig?

Cyberster är MG:s eldrivna satsning som kombinerar klassisk roadster-design med futuristisk teknik. Med sin tysta elmotor och generösa räckvidd erbjuder den en avkopplande körupplevelse utöver det vanliga.

BMW Z4, å andra sidan, lockar med sin manuella växellåda och sportiga köregenskaper.

För den som söker en mer klassisk roadster-upplevelse är Mazda MX-5 ett självklart val. Lätt, smidig och prisvärd – MX-5 är en riktig ikon i roadster-världen.

ANNONS

Senaste nytt

Så har listan tagits fram

Bäst i alla tester handlar om att läsa igenom alla tester som gjorts på de bilar vi väljer att ställa emot varandra. Sedan sammanställs alla betyg och vi får fram ett genomsnitt.

På så sätt blir det tydligt vilken bil som faktiskt är bäst, enligt den samlade motorjournalistkåren.

ANNONS

Alla tester har översatts till en 100-gradig skala där 100 är bäst och så vidare. Varje modell har därefter fått en genomsnittsbedömning av de antal tester de varit med i.

Texterna under respektive bil är en sammanfattning över vad journalister uttrycker i sina tester.

Plats 3 – MG Cyberster

Snittbetyg: 77,11

Pris: n/a för Sverige (813 387 kronor om vi tittar på det brittiska priset)

Den eldrivna MG hamnar sist i det här gänget men är en toppenbra bil om man vill ha en roadster på el. (Foto: MG)
Den eldrivna MG hamnar sist i det här gänget men är en toppenbra bil om man vill ha en roadster på el. (Foto: MG)

Elektrisk roadster med fartresurser

MG Cyberster är en eldriven roadster som kombinerar klassisk design med modern teknik. Den bjuder på en komfortabel och avkopplande körupplevelse, samtidigt som GT-versionen levererar hisnande acceleration.

En nackdel är placeringen av infotainmentskärmen, som inte är helt optimal. Cyberster är inte heller någon utpräglad sportbil när det kommer till kurvtagning. Dessutom är förvaringsutrymmena begränsade.

ANNONS

Trots detta är MG Cyberster en intressant elbil som erbjuder en unik kombination av prestanda, komfort och stil. Den generösa räckvidden gör den till ett praktiskt alternativ för längre resor, och den tysta eldrivlinan förhöjer den avkopplande körupplevelsen.

Priset är inte avslöjat för Sverige än, därför har du här fått det brittiska priset tills vidare.

Läs också: Nya MG Cyberster: Sportbilen som flirtar med det förflutna


Plats 2 – BMW Z4

Snittbetyg: 79,83

Pris: 726 000 kronor

En Z4 kanske lockar med en manuell växellåda? Den är dock begränsad vad gäller interiörval. (Foto: BMW)
En Z4 kanske lockar med en manuell växellåda? Den är dock begränsad vad gäller interiörval. (Foto: BMW)

Körglädje med manuell låda

ANNONS

BMW Z4 från 2024 är en roadster som bjuder på en härlig körupplevelse, i synnerhet med den manuella växellådan.

Den låter dig uppleva den redan utmärkta motorn på ett ännu mer levande sätt.

Komforten är imponerande och ergonomin är i toppklass, men kan den mäta sig med rivaler som Porsche Boxster?

Tyvärr inte riktigt.

Z4:an upplevs något avlägsen och inte lika alert som Boxster. Växlingen, trots att den är manuell, känns en aning gummiaktig och mindre distinkt. Ytterligare en begränsning är att den manuella versionen endast finns tillgänglig i en färgkombination.

Men låt oss inte glömma bort Z4:ans styrkor.

Den är en komfortabel och användarvänlig roadster som passar perfekt för avkopplande cruising längs landsvägar. Den starka motorn levererar kraftfull acceleration, och det välljudande motorljudet bidrar till en sportig känsla.

Läs också: BMW Z4 M40i på roadtrip i Rumänien


ANNONS

Plats 1 – Mazda MX-5 2024

Snittbetyg: 85,8

Pris: 347 900 kronor

Den eviga vinnaren. Inget kan gå fel med en Miata. Dessutom.. PRISET! Det går inte att neka denna bilen en vinst i alla sammanhang. (Foto: Mazda)
Den eviga vinnaren. Inget kan gå fel med en Miata. Dessutom.. PRISET. Det går inte att neka denna bilen en vinst i alla sammanhang. (Foto: Mazda)

Liten, lätt och lekfull – men inte för alla

Först och främst är MX-5 en rolig bil att köra.

Den är liten och lätt, vilket gör den smidig i trafiken. Styrningen är direkt och responsiv, och den låga vikten gör att den känns pigg och alert. Dessutom är den billig i drift, vilket alltid är ett plus.

Men MX-5 är inte perfekt. Kupén är trång, särskilt för långa personer. Den höga ljudnivån från vindbruset kan också vara störande. Interiören är enkel och saknar den lyxkänsla som man kan hitta i dyrare roadsters.

Trots sina brister är MX-5 en charmig bil som erbjuder mycket körglädje för pengarna.

ANNONS

Den är perfekt för den som söker en enkel och rolig bil för soliga dagar. Men om du är lång eller prioriterar komfort och lyx finns det bättre alternativ.

Läs också: Mazda MX-5 testad: Den roligaste bilen per krona


PlatsListpris september 2024Snittbetyg
1Mazda MX-5 2024347 900 kronor85,8
2BMW Z4 2024726 000 kronor79,83
3MG Cyberstern/a för Sverige (813 387 kronor)77,11

Triumf för fransmännen: Renault Scenic bäst i klassen

Tre familjebilar som passar lika bra som tjänstebilar. Vilken går vinnande ur denna jämförelse? Vi kan avslöja att det är en fransos. I en nyligen

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS