Dagens PS

Rivian på väg mot lönsamhet trots enorma förluster

Det går bra nu. Rivian tuggar på. (Foto: Rivian)
Det går bra nu. Rivian tuggar på. (Foto: Rivian)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 05 aug. 2024Publicerad: 05 aug. 2024

Rivian spränger försäljningsrekord och säkrar enorm investering från Volkswagen trots ekonomiska utmaningar.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Rivian Automotive kommer rapportera sina resultat för andra kvartalet den 6 augusti. Det sker efter att de meddelat att de har ökade försäljningar, kostnadsbesparingar och en investering på 5 miljarder dollar från Volkswagen Group. Investeringen är en del av ett samriskföretag mellan biltillverkarna. Det här skriver Automotive News.

Press på vinstmarginaler

Den elektriska fordonsstartupen står sannerligen inför press på vinstmarginalerna. Detta beror på högre försäljningsincitament under april-juni jämfört med året innan, enligt Motor Intelligence.

Den coola Rivian R1T som fått toppbetyg i Dagens PS egna test. (Foto: Rivian)
Den coola Rivian R1T som fått toppbetyg i Dagens PS egna test. (Foto: Rivian)
ANNONS

Senaste nytt

Ökad försäljning trots fabriksstopp

Rivians försäljning ökade med 9 procent till 13 790 fordon under andra kvartalet. Detta trots att fabriken stängde ner i april för att skära i produktionskostnaderna och uppdatera R1T pickupen och R1S crossover för 2025 års modell.

Fabrikens försäljningsincitament gick också upp rejält under kvartalet. För R1T steg det till 4 415 dollar jämfört med 255 dollar samma tid förra året. För R1S ökade det till 2 830 dollar från 271 dollar året innan, enligt Motor Intelligence.

Produktionskostnader och besparingar

Produktionskostnaderna under andra kvartalet kommer att visa en blandning av mestadels 2024 års modeller och några uppdaterade 2025 modeller som är billigare att tillverka.

ANNONS

“De flesta kostnadsbesparingarna kommer att ses först under tredje kvartalet”, sa vd RJ Scaringe vid ett evenemang i maj.

Den här suven är rätt fin och vi hoppas den kommer göra succé. (Foto: Rivian)
Den här suven är rätt fin och vi hoppas den kommer göra succé. (Foto: Rivian)

Kontantförbränning och investeringar

Biltillverkaren har bränt igenom pengar sedan de började tillverka fordon i slutet av 2021. De tillverkar även leveransbilar för Amazon, som också är deras största aktieägare. För första kvartalet rapporterade tillverkaren i Irvine, Kalifornien, en nettominskning på 1,4 miljarder dollar. Vid kvartalets slut hade Rivian 7,9 miljarder dollar i kontanter och motsvarande. De rapporterade en nettoförlust på 5,4 miljarder dollar för kalenderåret 2023.

Vägen mot lönsamhet

Trots att de bränner kontanter är Rivian på väg mot lönsamhet. Cheferna sa vid ett investerarevenemang i juni att detta stärks av Volkswagen-investeringen. En del av pengarna ska användas för ett samriskföretag för att integrera Rivians elektriska arkitektur i framtida VW Group-fordon.

VW:s dolda motiv i Rivian-affären

Rivian-grundaren berättar för investerare varför Volkswagen behöver honom lika mycket som han behöver kapitaltillskottet. Volkswagen har nämligen totalt

Ny arkitektur och framtida modeller

Rivian använder också den nya arkitekturen, som de utvecklat för de uppdaterade R1-modellerna, på sina egna lågkostnadsfordon som börjar lanseras 2026. Medan Rivians nuvarande R1-fordon startar på över 70 000 dollar med frakt, förbereder elbilstillverkaren sin fabrik i Normal, Illinois, för lanseringen av en mindre crossover, R2, som kommer att starta runt 45 000 dollar. De planerar även en ännu billigare R3-modell men har inte gett någon tidslinje eller prisuppgift för den.

ANNONS

Analytikers syn på Rivian

Wall Street-analytiker uppgraderade Rivians aktiekurs efter Volkswagen-investeringen.

“Rivian har en större chans att lyckas som en bil/teknikleverantör än som en tillverkare,” sa Morgan Stanley-analytikern Adam Jonas i en notering den 17 juli. Han ser potential för ett djupare samarbete mellan Rivian och Volkswagen som kan innebära gemensam utveckling av elfordon. Jonas är positiv till Rivians aktiekurs.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS