Oliver Blume står inför sin största utmaning hittills: att reformera Volkswagen och ta strid mot facket för att säkra framtiden.
Riskfyllda planen för Volkswagens överlevnad
Mest läst i kategorin
Volkswagen Groups vd, Oliver Blume, har hamnat på kollisionskurs med den mäktiga fackföreningen IG Metall.
Anledningen?
Han överväger att avsluta en 30 år gammal överenskommelse om arbetstrygghet och stänga fabriker i Tyskland för att minska kostnaderna. Det här skriver Automotive News Europe.
Det är en avgörande vändpunkt för Blume, som tidigare varit känd som en lagspelare, men nu tvingas ta strid mot en av Tysklands mest inflytelserika intressegrupper.
Facklig strid: Volkswagen överväger uppsägningar
Volkswagen överväger fabriksstängningar och uppsägningar i Tyskland, vilket skapar konflikt med fackförbunden och hotar jobbtryggheten. Volkswagen Group
Planerna skapar rabalder
Volkswagens svåra läge blev tydligt i veckan när företaget meddelade sina planer på att skrota avtalet om arbetstrygghet och eventuellt stänga fabriker i Tyskland.
Moritz Kronenberger, portföljförvaltare hos Volkswagen-aktieägaren Union Investment, beskrev dessa som företagets “två heliga kor”.
Genom att utmana dessa, ställer sig Blume i direkt konflikt med IG Metall, vars främsta mål är att skydda jobb och fabriker, samt bevara de gynnsamma arbetsvillkoren i Europas största ekonomi.
Volkswagens arbetarrådsordförande, Daniela Cavallo, varnar för att facket kommer att “kämpa hårt” mot dessa planer. Hon hävdar att hon utesluter fabriksstängningar under sin ledning.
Senaste nytt
En växande kris för Volkswagen
Den tyska industrin tappar i den globala konkurrensen.
Höga energi- och arbetskraftskostnader är orsaken. Detta har tvingat några av Tysklands mest ansedda företag, som Thyssenkrupp, att ompröva avtal som tidigare ansågs vara helt orubbliga.
Detta har inte gått obemärkt förbi investerarna. Volkswagens aktiekurs har fallit med nästan en tredjedel de senaste fem åren. Det gör den till den sämsta bland stora europeiska biltillverkare.
För Blume, som är 56 år, finns det få valmöjligheter kvar.
Den växande konkurrensen, särskilt från Kina, har spridit ut Volkswagen-gruppen för tunt. Samtidigt som företaget ligger efter i sitt sparprogram på 110 miljarder kronor, behöver det finansiera viktiga internationella projekt, däribland en potentiell investering på 56 miljarder kronor i den amerikanska elbilstillverkaren Rivian och ett partnerskap med kinesiska Xpeng.
Blume står inför en enorm utmaning
För att Volkswagen ska kunna investera krävs besparingar. Analytikern Matthias Schmidt menar att fabriker som tidigare varit skyddade nu kan stängas, vilket visar på en stor förändring inom företaget. Tidigare vd:ar har försökt göra liknande förändringar, men facket har alltid satt stopp.
Om Blume lyckas, kan han bli den vd som äntligen gör det andra bara pratat om.
Volkswagens styrstruktur har länge försvårat beslutsfattandet. Delstaten Niedersachsen och facket har stort inflytande, vilket har skapat hinder. Detta har i sin tur lett till återkommande kriser.
Nu står Blume inför sin största utmaning hittills. Han måste reformera ett företag som många ser som nästan omöjligt att styra.
Katastrofala försäljningssiffror i augusti
Augusti månad blev en tuff period för fordonsmarknaden med kraftiga nedgångar över hela linjen. Men vi har fler laddpunkter nu. Augusti blev en riktig
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.