Dagens PS

Riskfyllda planen för Volkswagens överlevnad

Oliver Blume har en enorm utmaning framför sig. Han vill stänga ner något som ses som heligt. (Foto: Michael Kappeler/TT)
Oliver Blume har en enorm utmaning framför sig. Han vill stänga ner något som ses som heligt. (Foto: Michael Kappeler/TT)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 04 sep. 2024Publicerad: 04 sep. 2024

Oliver Blume står inför sin största utmaning hittills: att reformera Volkswagen och ta strid mot facket för att säkra framtiden.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Volkswagen Groups vd, Oliver Blume, har hamnat på kollisionskurs med den mäktiga fackföreningen IG Metall.

Anledningen?

Han överväger att avsluta en 30 år gammal överenskommelse om arbetstrygghet och stänga fabriker i Tyskland för att minska kostnaderna. Det här skriver Automotive News Europe.

Det är en avgörande vändpunkt för Blume, som tidigare varit känd som en lagspelare, men nu tvingas ta strid mot en av Tysklands mest inflytelserika intressegrupper.

Facklig strid: Volkswagen överväger uppsägningar

Volkswagen överväger fabriksstängningar och uppsägningar i Tyskland, vilket skapar konflikt med fackförbunden och hotar jobbtryggheten. Volkswagen Group

Planerna skapar rabalder

Volkswagens svåra läge blev tydligt i veckan när företaget meddelade sina planer på att skrota avtalet om arbetstrygghet och eventuellt stänga fabriker i Tyskland.

Moritz Kronenberger, portföljförvaltare hos Volkswagen-aktieägaren Union Investment, beskrev dessa som företagets “två heliga kor”.

ANNONS

Genom att utmana dessa, ställer sig Blume i direkt konflikt med IG Metall, vars främsta mål är att skydda jobb och fabriker, samt bevara de gynnsamma arbetsvillkoren i Europas största ekonomi.

Volkswagens arbetarrådsordförande, Daniela Cavallo, varnar för att facket kommer att “kämpa hårt” mot dessa planer. Hon hävdar att hon utesluter fabriksstängningar under sin ledning.

ANNONS

Senaste nytt

En växande kris för Volkswagen

Den tyska industrin tappar i den globala konkurrensen.

Höga energi- och arbetskraftskostnader är orsaken. Detta har tvingat några av Tysklands mest ansedda företag, som Thyssenkrupp, att ompröva avtal som tidigare ansågs vara helt orubbliga.

Detta har inte gått obemärkt förbi investerarna. Volkswagens aktiekurs har fallit med nästan en tredjedel de senaste fem åren. Det gör den till den sämsta bland stora europeiska biltillverkare.

För Blume, som är 56 år, finns det få valmöjligheter kvar.

Den växande konkurrensen, särskilt från Kina, har spridit ut Volkswagen-gruppen för tunt. Samtidigt som företaget ligger efter i sitt sparprogram på 110 miljarder kronor, behöver det finansiera viktiga internationella projekt, däribland en potentiell investering på 56 miljarder kronor i den amerikanska elbilstillverkaren Rivian och ett partnerskap med kinesiska Xpeng.

ANNONS

Blume står inför en enorm utmaning

För att Volkswagen ska kunna investera krävs besparingar. Analytikern Matthias Schmidt menar att fabriker som tidigare varit skyddade nu kan stängas, vilket visar på en stor förändring inom företaget. Tidigare vd:ar har försökt göra liknande förändringar, men facket har alltid satt stopp.

Om Blume lyckas, kan han bli den vd som äntligen gör det andra bara pratat om.

Volkswagens styrstruktur har länge försvårat beslutsfattandet. Delstaten Niedersachsen och facket har stort inflytande, vilket har skapat hinder. Detta har i sin tur lett till återkommande kriser.

Nu står Blume inför sin största utmaning hittills. Han måste reformera ett företag som många ser som nästan omöjligt att styra.

Katastrofala försäljningssiffror i augusti

Augusti månad blev en tuff period för fordonsmarknaden med kraftiga nedgångar över hela linjen. Men vi har fler laddpunkter nu. Augusti blev en riktig

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS