Dagens PS

Risk att målet om 50 000 skrotade bilar missas

Svenska folket är besvikna över regeringens skrotningspremie. (Foto: Getty Images)
Svenska folket är besvikna över regeringens skrotningspremie. (Foto: Getty Images)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 06 aug. 2024Publicerad: 06 aug. 2024

Regeringens nya skrotningspremie kan floppa. En undersökning från Kvdbil och Kantar Sifo visar att bara en av fem bilägare tycker att 10 000 kronor är tillräckligt.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Från och med den 20 augusti kan du få 10 000 kronor om du skrotar din gamla bil och köper en elbil. Bilen måste vara minst 15 år gammal. Regeringen hoppas att detta ska få fler att byta till elbil.

De har avsatt en halv miljard kronor för 2024 och 2025. Det skulle räcka för att skrota 50 000 bilar om alla tar chansen. Men många tror att detta är för optimistiskt. Undersökningen med över 1 000 bilägare visar samma sak.

Skrotningspremien inte tillräcklig

Endast 18 procent tycker att 10 000 kronor är en bra premie. Lika många, 17 procent, tycker att beloppet borde vara minst dubbelt så stort. Mer än var fjärde, 27 procent, tycker att premien borde vara 50 000 kronor eller mer.

De som kör fossildrivna bilar är ännu mindre positiva. Bara 15 procent av dieselbilsförarna tycker att 10 000 kronor är okej. En av tre, 33 procent, tycker att premien borde vara minst 50 000 kronor.

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Många regler

Premien gäller både köp och leasing av elbil, men du måste ha bilen minst ett år. Den gamla bilen måste vara besiktigad, i trafik och ha avgasrening enligt Euro 4 eller äldre. Du måste ha ägt bilen sedan september 2023, och elbilen får inte ha ägts av någon närstående.

Det duger inte. Om svensken ska skrota sin gamla trotjänare krävs det mer. (Foto: Getty Images)
Det duger inte. Om svensken ska skrota sin gamla trotjänare krävs det mer. (Foto: Getty Images)

Daniel Odsberg, försäljningschef på Kvdbil, tror att det är en risk att målet om 50 000 skrotade bilar inte nås.

ANNONS

“För många är 10 000 kronor inte nog. Bilens marknadsvärde måste också tas med i beräkningen, och en hel, fungerande 15-20 år gammal bil är ofta värd mer. Få byter till elbil idag om deras bil har så lågt värde.”

Han ser ändå en fördel med att premien även gäller begagnade elbilar.

“Regeringen har lyssnat. Först verkade premien bara gälla nya elbilar. Nu kan man få en liten summa för att köpa en begagnad elbil, vilket kan göra premien mer attraktiv för vissa. Vår undersökning visar också detta”, säger Daniel.

Så här tycker svenska bilägare att skrotningspremien bör vara:

  • 5 000 kr – 7 procent
  • 10 000 kr – 11 procent
  • 15 000 kr – 4 procent
  • 20 000 kr – 10 procent
  • 30 000 kr – 7 procent
  • 40 000 kr – 3 procent
  • 50 000 kr – 9 procent
  • Över 50 000 kr – 18 procent
  • Vet ej – 30 procent

Undersökningen genomfördes i Kantar Media webbpanel (Sifopanelen) mellan 4–8 januari 2024. Totalt intervjuades 1 055 bilägare, 18-79 år. Webbpanelen är slumpmässigt rekryterad och representativ. Ingen självrekrytering.


Nya satsningen: Skrotningspremie för 500 miljoner

Regeringen inför en ny premie för den som skrotar en äldre bil med förbränningsmotor och i stället leasar eller köper en elbil. Under en pressträff med

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]