Nu kan elbilsladdningen bli lika snabb som att tanka. Batterijätten CATL presenterar revolutionerande teknik. Läs mer om framtidens elbilar.
Revolution: Kan göra elbilsladdning lika snabb som att tanka


Mest läst i kategorin
Världens ledande tillverkare av elbilsbatterier, CATL, har presenterat nästa generations teknik som utlovar snabbare laddning, längre räckvidd och batterier som presterar bättre i kalla klimat, skriver Carscoops.
Bland nyheterna finns Shenxing-batterier av andra generationen som kan addera 2,5 kilometers räckvidd per sekunds laddning. Företaget utlovar även ett nytt batterisystem med dubbla kraftkällor som ska kunna ge elbilar en räckvidd på över 150 mil. Dessutom satsar CATL på natriumjonbatterier som sägs vara säkrare, tåligare mot kyla och potentiellt billigare.
Utvecklingen inom elbilar går snabbt framåt, och CATL:s senaste innovationer är ett tydligt bevis på detta. De nya batteriteknikerna kommer sannolikt att göra elbilen till ett ännu mer attraktivt alternativ för fler konsumenter.

Den här bilen är utsedd till årets bil i världen 2025
Årets Bil i Världen 2025 är utsedd och det blev en elektrisk överraskning. Läs allt om Kias oväntade seger på den globala scenen. Det har skett. Kia har
Snabbare laddning förändrar spelreglerna
Nyheten om snabbare laddning är kanske den viktigaste för elbilens framtid. Målet är att laddstoppen ska bli lika snabba och enkla som att tanka en bil med förbränningsmotor. CATL uppger att deras andra generation av Shenxing-batterier kan ge hela 520 kilometers räckvidd på endast fem minuters laddning. Det motsvarar alltså 2,5 kilometers räckvidd per sekund.
Denna imponerande siffra överträffar till och med konkurrenternas framsteg. BYD:s batterier uppges kunna addera 400 kilometers räckvidd på fem minuter. Första generationen av CATL:s Shenxing-batterier, som lanserades 2023, klarade av att ladda 400 kilometer på tio minuter.
Senaste nytt
Längre räckvidd och snabbare laddning – även i kylan
CATL:s andra generation av Shenxing-batterier utlovar en total räckvidd på upp till 800 kilometer. Ännu bättre är att de ska kunna laddas från 5 till 80 procents kapacitet på endast 15 minuter, även vid temperaturer så låga som minus tio grader Celsius.
Det är ännu oklart hur många av de 67 nya elbilsmodeller som lanseras under 2025 som kommer att utrustas med dessa batterier, men tekniken är på väg.

Polestar leder oväntat genombrott – “Vi ändrar spelreglerna för alltid”
Polestar minskar sina koldioxidutsläpp rejält. Nya metoder och återvunna material ger resultat. Läs om deras ambitiösa klimatmål. Polestar har lyckats
Dubbla batterier för extrem räckvidd
En annan intressant innovation från CATL är deras “Freevoy Dual Power Battery”-teknik. Genom att kombinera två batteripack i ett enda system kan en elbil potentiellt uppnå en räckvidd på över 150 mil. Detta skulle placera dem i nivå med de mest effektiva laddhybriderna på marknaden. Den nya designen delar upp batteripaketet i två oberoende energizoner med olika cellmaterial, vilket kan liknas vid dubbla motorsystem i flygplan.
Det ena batteriet, som fungerar som en räckviddsförlängare, kommer inte att använda grafit, vilket gör det mindre och billigare att producera. Nackdelen är dock långsammare laddning och färre laddningscykler, eftersom detta extra batteri endast aktiveras när huvudbatteriet är tomt och därför inte laddas lika ofta.
CATL förväntar sig att denna teknik med dubbla batterier kommer att finnas i produktionsbilar inom de närmaste två till tre åren, men de avslöjar ännu inte vilken biltillverkare som blir först med att använda den.

Per-Ola Olsson kräver – låt elbilarna betala för vägslitaget
Elbilarnas låga skatter väcker debatt. Krönikören Per-Ola Olsson anser att systemet är orättvist och kräver förändring. I en nyligen publicerad krönika i
Natriumjonbatterier – kylan krigar inte mot dem
Slutligen utvecklar CATL även natriumjonbatterier, som beräknas gå i produktion i december 2025. Dessa batterier har potential att ersätta blybatterier i många bilar med förbränningsmotor, samt litiumjärnfosfatbatterier som används i hybrider och elbilar. Den stora fördelen med natriumjonbatterier är deras överlägsna prestanda i kalla klimat.
Företagets tester visar att natriumjonbatterierna klarar extrema förhållanden. De ska tåla att punkteras, borras och till och med sågas itu utan att fatta eld eller explodera. Säkerheten är dock inte den enda fördelen.
Dessa batterier erbjuder även en hög energitäthet, vilket ger över 20 mils räckvidd i laddhybrider och en livscykel på hela 10 000 laddningar. Även vid temperaturer så låga som minus 30 grader Celsius kan de laddas från 30 till 80 procent på bara 30 minuter och fortsätter att fungera normalt vid minus 40 grader Celsius.
Dessutom förväntas natriumjonbatterier bli mer kostnadseffektiva än traditionella litiumjonbatterier i takt med att tekniken mognar, vilket på sikt kan innebära ett betydande prispress på elbilar.
För den som är nyfiken att se CATL:s senaste innovationer i aktion finns en fullständig sändning från deras Tech Day 2025-evenemang tillgänglig på YouTube.

Stort test avslöjar: Bästa alternativen till Tesla Model Y
Sugen på att kolla på något annat än Tesla Model Y? Här är fem alternativ, listade efter Europas motorjournalisters betyg. Tesla Model Y har länge
Läs också:
Trygga vuxna behövs – nu mer än någonsin för ensamma barn. News 55
Brist på ved – svenska hushåll börjar bunkra. E55
Melonis charmoffensiv gick hem – men hinder återstår. Realtid

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.