Renault utmanar Tesla med en kreativ reklamkampanj där deras nya elbil Scenic E-Tech visar upp längre räckvidd och lägre pris än Model Y.
Renaults kaxiga kampanj mot Tesla
Mest läst i kategorin
Renault har gått till offensiv med en uppseendeväckande reklamkampanj för att visa vad Tesla-ägare går miste om.
Genom en kreativ digital billboard-kampanj lyfter Renault fram hur deras nya Scenic E-Tech 100% electric överträffar Tesla Model Y, och det med besked.
Det är Electric cars report som lyfter detta.
Smart kampanj riktad till Tesla-ägare
Utifrån en artikel i Auto Express med rubriken “New Renault Scenic embarrasses Tesla Model Y on price and range”, har Renault skapat en skräddarsydd kampanj, där digitala billboards visar riktade budskap till Tesla-förare.
Dessa billboards, som så klart är strategiskt placerade vid laddstationer i London, byter automatiskt budskap när de känner av en närmande Tesla.
Då kan meddelanden som “This is awkward”, “Elon-ger” och “You’re probably good at other things” dyka upp på skärmen.
För att sprida kampanjens humoristiska och slagkraftiga budskap vidare, kommer dessa billboard-budskap även att visas på TikTok och Meta.
Det är en dristig och lekfull strategi som garanterat kommer ge Tesla-ägare en känga.
Senaste nytt
Scenic E-Tech – längre räckvidd och lägre pris
Renaults nya Scenic E-Tech 100% electric har en räckvidd på upp till imponerande 610 kilometer (WLTP). Vilket innebär att den kan köra över 64 kilometer längre på en enda laddning än någon variant av Tesla Model Y.
Dessutom underträffar den instegsversionen av Model Y med nästan 160 kilometer i räckvidd. Och som om det inte vore nog, börjar priset på Scenic E-Tech techno Long Range-versionen på cirka 575 000 kronor. Vilket är nästan 70 000 kronor billigare än Model Y:s instegsmodell.
Prisvinnande Renault
Kampanjen, som utvecklats i samarbete med Publicis London, Renault UK:s långvariga kreativa partner, är ytterligare en påminnelse om hur betydande påverkan Scenic E-Tech 100% electric har haft sedan sin lansering.
Bilen har redan vunnit flera prestigefyllda priser, inklusive titeln Årets Bil 2024.
Lawrence Hamilton, marknadschef för Renault UK, kommenterar:
“Scenic är verkligen en spelväxlare, vilket är särskilt tydligt i Auto Express-artikeln som erkänner att den slår det som länge varit standarden i sin sektor på två viktiga områden. Den här kampanjen är ett utmärkt sätt att sprida detta budskap brett, lika innovativ och framåtblickande som Scenic E-Tech 100% electric.”
En familjebil för framtiden
Renault Scenic E-Tech 100% electric är designad för att kombinera generöst utrymme, komfort, användarvänlighet och uppkoppling. Allt som en modern familj behöver för att resa fritt och säkert.
Med en kompakt motor (125kW/170hk eller 160kW/220hk) och ett batteripaket på 60kW eller 87kWh, erbjuder bilen en räckvidd på upp till 610 kilometer.
Versionen med 87kWh finns i tre utrustningsnivåer. Techno, esprit Alpine och iconic. Medan Comfort Range-modellen med 60kWh erbjuds exklusivt i läcker techno-trim. Priserna för Renault Scenic E-Tech börjar från cirka 525 000 kronor.
Det är just denna kombo av pris och räckvidd som de slänger i ansiktet på Tesla.
Mitsubishi går med i superalliansen
Mitsubishi Motors går med i Nissans och Hondas partnerskap för att minska utvecklingskostnaderna och fokusera på ny teknik. Mitsubishi Motors ska gå med i
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.