Dagens PS

Renaults kaxiga kampanj mot Tesla

Om någon skriver så snälla saker är det väl mer än rätt att nyttja det i sin reklamkampanj, eller hur? (Foto: Renault)
Om någon skriver så snälla saker är det väl mer än rätt att nyttja det i sin reklamkampanj, eller hur? (Foto: Renault)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 15 aug. 2024Publicerad: 15 aug. 2024

Renault utmanar Tesla med en kreativ reklamkampanj där deras nya elbil Scenic E-Tech visar upp längre räckvidd och lägre pris än Model Y.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Renault har gått till offensiv med en uppseendeväckande reklamkampanj för att visa vad Tesla-ägare går miste om.

Genom en kreativ digital billboard-kampanj lyfter Renault fram hur deras nya Scenic E-Tech 100% electric överträffar Tesla Model Y, och det med besked.

Det är Electric cars report som lyfter detta.

Smart kampanj riktad till Tesla-ägare

Utifrån en artikel i Auto Express med rubriken “New Renault Scenic embarrasses Tesla Model Y on price and range”, har Renault skapat en skräddarsydd kampanj, där digitala billboards visar riktade budskap till Tesla-förare.

Dessa billboards, som så klart är strategiskt placerade vid laddstationer i London, byter automatiskt budskap när de känner av en närmande Tesla.

Då kan meddelanden som “This is awkward”, “Elon-ger” och “You’re probably good at other things” dyka upp på skärmen.

Tänk att du kör din Tesla i lugn och ro och plötsligt dyker det upp ett hånfullt meddelande från Renault om dig och din bil. (Foto: Renault)
Tänk att du kör din Tesla i lugn och ro och plötsligt dyker det upp ett hånfullt meddelande från Renault om dig och din bil. (Foto: Renault)
ANNONS

För att sprida kampanjens humoristiska och slagkraftiga budskap vidare, kommer dessa billboard-budskap även att visas på TikTok och Meta.

Det är en dristig och lekfull strategi som garanterat kommer ge Tesla-ägare en känga.

ANNONS

Senaste nytt

Scenic E-Tech – längre räckvidd och lägre pris

Renaults nya Scenic E-Tech 100% electric har en räckvidd på upp till imponerande 610 kilometer (WLTP). Vilket innebär att den kan köra över 64 kilometer längre på en enda laddning än någon variant av Tesla Model Y.

Dessutom underträffar den instegsversionen av Model Y med nästan 160 kilometer i räckvidd. Och som om det inte vore nog, börjar priset på Scenic E-Tech techno Long Range-versionen på cirka 575 000 kronor. Vilket är nästan 70 000 kronor billigare än Model Y:s instegsmodell.

Prisvinnande Renault

Kampanjen, som utvecklats i samarbete med Publicis London, Renault UK:s långvariga kreativa partner, är ytterligare en påminnelse om hur betydande påverkan Scenic E-Tech 100% electric har haft sedan sin lansering.

Bilen har redan vunnit flera prestigefyllda priser, inklusive titeln Årets Bil 2024.

ANNONS
Årets bil minsann. (Foto: Renault)
Årets bil minsann. (Foto: Renault)

Lawrence Hamilton, marknadschef för Renault UK, kommenterar:

“Scenic är verkligen en spelväxlare, vilket är särskilt tydligt i Auto Express-artikeln som erkänner att den slår det som länge varit standarden i sin sektor på två viktiga områden. Den här kampanjen är ett utmärkt sätt att sprida detta budskap brett, lika innovativ och framåtblickande som Scenic E-Tech 100% electric.”

En familjebil för framtiden

Renault Scenic E-Tech 100% electric är designad för att kombinera generöst utrymme, komfort, användarvänlighet och uppkoppling. Allt som en modern familj behöver för att resa fritt och säkert.

Med en kompakt motor (125kW/170hk eller 160kW/220hk) och ett batteripaket på 60kW eller 87kWh, erbjuder bilen en räckvidd på upp till 610 kilometer.

Versionen med 87kWh finns i tre utrustningsnivåer. Techno, esprit Alpine och iconic. Medan Comfort Range-modellen med 60kWh erbjuds exklusivt i läcker techno-trim. Priserna för Renault Scenic E-Tech börjar från cirka 525 000 kronor.

Det är just denna kombo av pris och räckvidd som de slänger i ansiktet på Tesla.

ANNONS

Mitsubishi går med i superalliansen

Mitsubishi Motors går med i Nissans och Hondas partnerskap för att minska utvecklingskostnaderna och fokusera på ny teknik. Mitsubishi Motors ska gå med i

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS