Dagens PS

Renaults gamla goding får nytt liv

En gammal goding i ny tappning. Vad säger ni? (Foto: Renault)
En gammal goding i ny tappning. Vad säger ni? (Foto: Renault)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 10 sep. 2024Publicerad: 10 sep. 2024

Renault har sedan 2021 samarbetat med flera framstående designers för att skapa unika konceptbilar baserade på klassiska modeller.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Det här spännande initiativet har gett nytt liv åt några av Renaults mest ikoniska bilar.

Nu är det dags för den legendariska R17-sportcoupén från 1971 att träda in i rampljuset igen.

Den här formen är så tilltalande. Den lliksom tar lite Porsche och amerikansk muskelbil och gör en fransk elbil. (Foto: Renault)
Den här formen är så tilltalande. Den lliksom tar lite Porsche och amerikansk muskelbil och gör en fransk elbil. (Foto: Renault)

Från 70-talsikon till eldriven showbil

Den franska designern Ora Ïto, känd för sin nyskapande och avantgardistiska stil, har fått fria händer att omtolka R17 för en ny era.

Resultatet är en elektrifierad “show car” som både hyllar originalets själ och blickar framåt mot en mer hållbar framtid.

Synd att det bara blir en showbil av detta. Den borde produceras. (Foto: Renault)
Synd att det bara blir en showbil av detta. Den borde produceras. (Foto: Renault)

Den nyligen presenterade bilen, döpt till R17 electric restomod x Ora Ïto, är en fascinerande blandning av retro charm och futuristisk design.

Bilen gjorde sin debut på Maison5 i pulserande Paris. I oktober får en bredare publik chansen att beundra skönheten på den anrika bilsalongen i samma stad.

ANNONS
Är inte detta bättre än gigantiska skärmar på hela bilen. (Foto: Renault)
Är inte detta bättre än gigantiska skärmar i hela bilen. (Foto: Renault)
ANNONS

Senaste nytt

Ora Ïto – en visionär designer

Ora Ïto är den fjärde designern i raden som fått möjlighet att omtolka en klassisk Renault-modell. Tidigare samarbeten har resulterat i en del spännande koncept.

Till exempel SUITE N°4 (baserad på Renault 4), 5 Diamant (baserad på Renault 5) och en elektrisk Twingo skapad av Sabine Marcelis.

De här samarbetena visar på Renaults ambition att bevara sitt rika arv samtidigt som man omfamnar innovation och hållbarhet.

Dessutom en städa bil utan en massa lullull och loggor, det går alltid hem här. (Foto: Renault)
Dessutom en städa bil utan en massa lullull och loggor, det går alltid hem här. (Foto: Renault)

Det är också kul att utmana sinnena genom att ta en sådan gammal bil och modernisera, för konst.

R17 – en sportig klassiker i ny tappning

R17 var kanske inte lika populär som Renault 4 och 5, men den var en sportig och exklusiv bil som tilltalade en väldigt specifik publik.

ANNONS

Mellan 1971 och 1979 tillverkades 92 000 exemplar av denna ikoniska modell.

Så här såg det ut när det begav sig på 70-talet. (Foto: Renault)
Så här såg det ut när det begav sig på 70-talet. (Foto: Renault)

Nu får den en ny chans att glänsa vidare i en elektrifierad och modern tappning.

Det kommer säkerligen att väcka nostalgiska känslor hos många bilentusiaster.

Renault R17 – En tillbakablick

  • Tillverkningsår: 1971 – 1979
  • Antal producerade: 92 000
  • Kaross: 3-dörrars coupé
  • Motor: Varierande bensinmotorer, upp till 108 hk
  • Drivlina: Framhjulsdrift
  • Särskilda kännetecken: Pop-up strålkastare, baklucka i glasfiber
  • Kuriosa: R17 Gordini vann Press-on-Regardless Rally 1974, Renaults första VM-rallyseger
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]