Renault har bestämt sig för att mixtra lite med cellkemin för att kunna kapa sina batterikostnader. De ska dessutom effektivisera hela processen.
Renault siktar på billiga batterier
Mest läst i kategorin
Planen är att minska batterikostnaden med 20 procent.
Hur?
Genom lite ny och billigare cellkemi och förbättrade produktionsprocesser. Lätt som en plätt.
Hållbart och prisvärt
Hur ska det då gå till?
Jo, Renaults enhet Ampere kommer börja integrera litiumjärnfosfatceller (LFP) sin elbilsplattform, som ett komplement till den nuvarande nickel-kobolt-mangan-processen.
Detta skifte innebär en betydande kostnadsbesparing och ett steg mot mer hållbara och prisvärda batterier.
Enligt Bloomberg ska man samtidigt samarbeta med sydkoreanska LG Energy Solution för att utveckla batterisystem som kan erbjuda längre räckvidd.
Produktion i Europa
För att stärka sin ställning på den europeiska marknaden och minska kostnaderna ytterligare planerar Renault att centralisera sina leverantörer.
Kinesiska Contemporary Amperex Technology Co. kommer att leverera LFP-celler från Ungern, medan LG Energy Solution kommer att arbeta från Polen med sin cell-till-pack-teknik.
Detta innebär att fler battericeller kan få plats i samma utrymme, vilket effektiviserar produktionen ytterligare.
Andra partners till Ampere har produktionsanläggningar i Frankrike.
Utmaningar från Kina
Den europeiska elbilsmarknaden står inför hård konkurrens från billiga kinesiska modeller.
Trots EU:s försök att bromsa inflödet av kinesiska bilar med nya tullar, är kampen om marknadsandelarna intensiv.
För att möta denna utmaning beslutade bland annat Volkswagen i maj att själva utveckla elbilar i Europa, prissatta runt 20 000 euro, utan att ta in partners.
Avbruten börsnotering och nya samarbeten
Tidigare i år avbröt Renault sina planer på en börsnotering av Ampere-enheten på grund av svalt investerarintresse och tuff konkurrens från Tesla som sänkt sina priser rejält.
Renaults vd Luca de Meo har även sökt partners för att dela kostnaderna och utveckla en plattform för mer prisvärda elbilar.
Ett tidigt samtal med Volkswagen resulterade dock inte i ett samarbete. Istället valde Volkswagen nyligen att investera 5 miljarder euro i ett samarbete med elbilstillverkaren Rivian Automotive Inc.
Läs också:
Saudi Aramco köper 10 procent av Renault och Geely. Dagens PS
Test: Här är bilarna med bäst faktisk räckvidd. Dagens PS
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.