Dagens PS

Renault R5 Turbo 3E är elbilen som kan drifta

En elbil gjord för att sladda (Foto: Renault)
Joel Sandberg
Joel Sandberg
Uppdaterad: 25 sep. 2022Publicerad: 23 sep. 2022

Dåtid möter nutid när Renault 5 firar 50-årsjubileum och lanseras som elbil. Det är dock inte vilken elbil som helst utan en som är till för att sladda med.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Bilen i fråga heter Renault R5 Turbo 3E och den är en tvåsitsig elbil som är en hyllning till Renault 5 Turbo och Turbo 2.

3 i modellnamnet indikerar att den är efterföljare till Turbo 2 och E innebär helt enkelt att den är en elbil.

En stor vinge pryder baksidan av R5 Turbo 3E (Foto: Renault)

380 hästkrafter direkt till bakhjulen

Den helelektriska drivlinan producerar 380 hästkrafter och 700 newtonmeter. För maximal lekfullhet skickas all kraft till bakhjulen via två elmotorer – en vid varje hjul.

Stillastående till 100 kilometer i timmen går på 3,5 sekunder enligt Renault och topphastigheten är 200 kilometer i timmen.

0 till 100 kilometer i timmen avverkas på 3,5 sekunder (Foto: Renault)

ANNONS

Senaste nytt

Fokus på drifting

Batteriets kapacitet är 42 kWh men Renault uppger ingen räckvidd. Istället har man fokuserat på bästa och längsta möjliga sladdar.

ANNONS

Som exempel kan hjulen vinklas mer än 50 grader för att kunna manövrera och hålla bilen i styr.

R5 Turbo 3E kommer med en rad olika körlägen som alla handlar om olika sätt att sladda. ”Turbo” är för drifting, ”Track invader” är för att kunna köra lekfullt. Sist men inte minst är ”donut” för att sladda runt i en cirkel.

Nästa Ken Block-bil?

För att inte missa en enda vinkel av en snygg sladd finns tio hållare installerade där diverse kameror kan fästas. Som bäddat för ett viralt Ken Block-klipp på Youtube med andra ord.

Designen är retro och påminner om Renault 5 Turbo (Foto: Renault)

Många av delarna, som huv, dörrar och förarplats, inspireras av Renault 5 med samma formgivning som föregångaren men på senaste bilen är materialet i kolfiber.

På insidan finns tio mätare som liknar de som fanns i Turbo 2 – förutom att de är digitala istället för analoga.

En elbil att ha roligt med

Renault R5 Turbo 3E är en bil som är byggd för att ha roligt med. Den är en driftmaskin som heter duga och för att tydliggöra det inkluderas en nallebjörn med R5 Turbo 3E som har döpts till ”Drifty”.

ANNONS

Bilen visas upp inom kort (Foto: Renault)

Bilen kommer att ha världspremiär under Chantilly Arts & Elegance och ställas ut vid Renaults monter på bilsalongen i Paris från och med den 17 oktober.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Joel Sandberg
Joel Sandberg

Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.

Joel Sandberg
Joel Sandberg

Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS