Dåtid möter nutid när Renault 5 firar 50-årsjubileum och lanseras som elbil. Det är dock inte vilken elbil som helst utan en som är till för att sladda med.
Renault R5 Turbo 3E är elbilen som kan drifta
Mest läst i kategorin
Bilen i fråga heter Renault R5 Turbo 3E och den är en tvåsitsig elbil som är en hyllning till Renault 5 Turbo och Turbo 2.
3 i modellnamnet indikerar att den är efterföljare till Turbo 2 och E innebär helt enkelt att den är en elbil.
380 hästkrafter direkt till bakhjulen
Den helelektriska drivlinan producerar 380 hästkrafter och 700 newtonmeter. För maximal lekfullhet skickas all kraft till bakhjulen via två elmotorer – en vid varje hjul.
Stillastående till 100 kilometer i timmen går på 3,5 sekunder enligt Renault och topphastigheten är 200 kilometer i timmen.
Senaste nytt
Fokus på drifting
Batteriets kapacitet är 42 kWh men Renault uppger ingen räckvidd. Istället har man fokuserat på bästa och längsta möjliga sladdar.
Som exempel kan hjulen vinklas mer än 50 grader för att kunna manövrera och hålla bilen i styr.
R5 Turbo 3E kommer med en rad olika körlägen som alla handlar om olika sätt att sladda. ”Turbo” är för drifting, ”Track invader” är för att kunna köra lekfullt. Sist men inte minst är ”donut” för att sladda runt i en cirkel.
Nästa Ken Block-bil?
För att inte missa en enda vinkel av en snygg sladd finns tio hållare installerade där diverse kameror kan fästas. Som bäddat för ett viralt Ken Block-klipp på Youtube med andra ord.
Många av delarna, som huv, dörrar och förarplats, inspireras av Renault 5 med samma formgivning som föregångaren men på senaste bilen är materialet i kolfiber.
På insidan finns tio mätare som liknar de som fanns i Turbo 2 – förutom att de är digitala istället för analoga.
En elbil att ha roligt med
Renault R5 Turbo 3E är en bil som är byggd för att ha roligt med. Den är en driftmaskin som heter duga och för att tydliggöra det inkluderas en nallebjörn med R5 Turbo 3E som har döpts till ”Drifty”.
Bilen kommer att ha världspremiär under Chantilly Arts & Elegance och ställas ut vid Renaults monter på bilsalongen i Paris från och med den 17 oktober.
Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.
Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.