Renault planerar en storsatsning på elbilar, och ser retrodesign som nyckeln till att märkets kommande modeller ska sticka ut i mängden.
Renault om konkurrenterna: “Anonyma” och “sterila”
Mest läst i kategorin
Chansen att återskapa modeller ur Renaults historia är “oemotståndlig” för märkets VD Luca de Meo.
Det säger designchefen Laurens van den Acker i en intervju med Autocar.
Konceptet är inte nytt för de Meo, som stod bakom lanseringen av nya Fiat 500 när han ledde den italienska biltillverkaren under det tidiga 2000-talet.
Två retro-elbilar på gång
Som Van den Acker ser det har det blivit förväntat att elbilar ska ha ett anonymt, mjukt och sterilt formspråk.
Renault ser i stället chansen att skapa mer personliga elbilar genom att återskapa folkkära modeller från förr.
De retro-elbilar som märket har visat i dagsläget heter 4 och 5, och inspireras tydligt av förfäderna med samma namn.
Senaste nytt
Bara koncept i dagsläget
De kommande eldrivna modellerna är båda baserade på märkets nya plattform CMF-BEV, men är bara koncept i dagsläget.
Renault 5-konceptet visades upp för första gången i början av 2021 och väntas lanseras nästa år, medan Renault 4-konceptet visades upp på Parissalongen 2022 och ska nå marknaden under 2025.
Eldrift ger nya möjligheter
Att Renault inte har lanserat en modern version av sina två folkkära modeller tidigare beror enligt van den Acker på att det är först nu som man kan göra de klassiska formerna rättvisa.
Modern krocksäkerhet i kombination med platskrävande förbränningsmotorer kräver nämligen stora, klumpiga frontpartier vilket kompromissar bilarnas profil.
Det problemet har du inte i en elbil, eftersom du har större frihet att anpassa drivline-komponenterna efter behov.
Även moderna formspråk på gång
I intervjun med Autocar påpekar Laurens van den Acker också att det franska märket inte bara satsar på retrodesign för sina elbilar.
Som exempel nämner han att märkets halvkombi Megane och dess kommande MPV Scenic har ett synnerligen modernt formspråk.
Relaterade artiklar:
Ikoniska Renault 4 återuppstår som elektrisk suv
Nästa Alpine är en elektrisk Renault 5
Renault Megane är vad VW ID.3 borde ha varit
Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.