Renault Kangoo lanserades 1997 och sedan dess har fyra miljoner exemplar rullat ut från fabriken. Men nu har det dykt upp en helt ny generation. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera helt nya Renault Kangoo.
Renault Kangoo - bäst i test?
Mest läst i kategorin
Modellens fokus har varit på att erbjuda valuta för pengarna. Resultatet är att Kangoo varit marknadsledande på transportbilsfronten sedan 1998.
Renault Kangoo är en burk på fyra hjul
Renault Kangoo ser ut exakt som man förväntar sig av en fransk skåpbil: som en skåpbil.
Jämte föregångaren har den nya modellen tagit ett enormt kliv i rätt riktning – när föregångaren tveklöst började se till åren ut dyker den nya upp med en betydligt modernare look.
Interiört finner man Renaults traditionella instrumentpanel och infotainmentsystem – samma som man finner i många av märkets personbilsmodeller – och layouten är logisk. Infotainmentsystemet fungerar väl även om det knappast är det senaste.
Kvalitetskänslan har även den tagit ett kliv i rätt riktning och även om interiören har flera ytor med hårdplast, är helhetsintryck mycket positivt.
Även om Kangoo har ett rykte som ett vara bland det billigaste alternativet på marknaden verkar det vara en stämpel som Renault vill sudda ut med den nya modellen.
Mer snack än verkstad
Vi har tidigare provkört Kangoo i elbilsutförande som du kan läsa om här. En elektrisk skåpbil tillgodoser emellertid inte alla transportbilskunders behov varför en mer traditionell lösning finns att slå till på.
Att det rörde sig om en diesel under huven var ungefär lika svårt att missa som ett spädbarn på en nattflygning.
Det letar sig in en hel del motorljud i kupén och gallret mellan lastutrymmet och kupén bidrar till en bullrig miljö när bilen inte är lastad.
Vår testbil hade en 95-hästars spis under huven vars kraft gick ner via framhjulen via en 6-växlad manuell låda.
Kopplingen saknar helt feedback och växellådan känns tämligen grötig. Fullt lastad måste motorn jobba hårt, även om den erbjuder en hel del vridmoment.
För de som ofta kör tyngre grejer rekommenderas således att man väljer en av de mer kraftfulla motorerna – dieseln på 115 hästkrafter eller bensinaren på 130 – alternativt elversionen av Kangoo.
Sesam, öppna dig
Nya Renault Kangoo erbjuder en högre dos innovationsbenägenhet än tidigare generationer. Den senaste ”uppfinningen” kallar märket för Sesam, öppna dig vilket kort och gott är namnet på deras nya lastutrymmeslösning.
Som tillval kan man på passagerarsidan vara utan b-stolpe och en öppningsbar gallergrind mellan lastutrymmet och kupén. Att plocka bort b-stolpen gör att öppningen ökar till 145 centimeter i bredd.
Passagerarstolen kan man även fälla ihop samtidigt som den öppna gallergrinden agerar lastnät mellan föraren och det nya utökade lastutrymmet.
Det innebär att längden på lastutrymmet ökar till 305 centimeter och sträcker sig hela vägen från passagerarplatsens fothink till bakdörrarna.
Nackdelen är att den stol som finns i Kangoo utan b-stolpe är oerhört provisorisk och har samma ergonomiska färdigheter som en pall.
Den vänstra bakdörren är bredare än innan, något som möjliggör lättare in- och utlastning i trånga utrymmen. I lastutrymmet kan man även få en inbyggd taklåda som exempelvis har plats med en stege eller liknande.
Totalt går det att lasta upp till 650 kilogram i nya Kangoo och Renault erbjuder en rad på- och ombyggnationer, både för L1- (den korta som vi körde) och L2-varianterna. Dragvikten är 1 500 kilogram.
Summan av kardemumman
Nya Renault Kangoo tar sannerligen blickat in i märkets kokbok för skåpbilar och tagit en redan beprövad approach till den nya generationen.
Resultatet är en bil som har tagit ett rejält kliv upp på alla fronter, precis som sig bör när en ny generation dyker upp.
Den nya modellen erbjuder en rad fiffiga lösningar och fortsätter att konkurrera när det kommer till en lagom dos innovationsbenägenhet – i form av den nya sesam öppna dig-lösningen – samtidigt som det inte äventyrar modellens prisvärdhet.
Fortsättningsvis erbjuder Renault ett starkt återförsäljarnätverk och där Kangoo briljerar är dess förmåga att kunna tillgodose nästan samtliga kunders behov vad det gäller påbyggnationer och drivlina.
Renault Kangoo L1 (2022)
Motor: 1,5-liter, fyrcylindrig, diesel, 95 hästkrafter, 260 newtonmeter
Kraftöverföring: 6-växlad manuell låda, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 15,1 sekunder
Toppfart: 160 km/h
Vikt: 1 502 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4486/1648/1596 mm
Pris: Från 244 400 SEK (ex. moms)
Högsta Växelns helhetsintryck av Renault Kangoo
Slutbetyg: 4/5
Renault Kangoo erbjuder ett vettigt och genomtänkt helhetspaket. Modellen är prisvärd och har en rad fiffiga lösningar. Kangoo är inte den mest raffinerade modellen på marknaden men helhetspaketet är imponerande.
Läs även: Provkörning av Renault Kangoo Electric
Läs även: Recension av Volkswagen ID. Buzz Cargo
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.