Renault utrustar sin gamla elbil Zoe med ny teknik så att bilen kan användas längre, i stället för att skrotas.
Renault ger gamla Zoe längre livslängd
Mest läst i kategorin
Flera bilmärken har hakat på Tesla och börjat uppdatera bilars mjukvara över nätet, men det är ovanligt att byta ut mekaniska komponenter.
Nu har dock Renault startat ett intressant projekt som ska ge gamla elbilar nytt liv. Bilarna ska byggas om så att de matchar dagens behov och når en körsträcka på 100 000 mil.
Planen är att bilarna som renoveras ska säljas på nytt i stället för att återvinnas.
Två gamla Zoe rustas upp
Först ut är två Renault Zoe från 2011, den ena hade en körsträcka på 21 000 mil och den andra hade körts 31 000 mil. Projektets mål är att ge bilarna en längre livslängd och nå en körsträcka på 100 000 mil.
Renault Zoe byggdes från början som en elbil. De två Zoe-bilarna som ingår i projektet blir rengjorda och får slitna delar utbytta på en verkstad.
Har ett väldigt bra batteri
Bilarna lackas även om och får mjukvaran och batteriet på 22 kWh uppdaterat för att ge längre räckvidd, utan att batteriet byts ut.
“Det är nu klart för oss att bilens batteri faktiskt är enormt bra och räcker mer än tio år, och att klädseln också är ganska robust. Å andra sidan kan vi se att många plastdelar och ljusa färger inte håller så bra. Det är områden där vi kan förbättra och där vi kan byta ut delar, säger Thierry Parot som ansvarar för projektet på Renault till Vi Bilägare.
Får också ny teknik
Renault fokuserar även på tekniken och bilarna utrustas med teknik som inte fanns när de var nya till exempel Android Auto, Apple CarPlay och trådlös mobilladdning och virtuella nycklar.
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.