Dagens PS

Renault Estafette: En retro-futuristisk skönhet

Kolla in den här roliga skåpbilen från Renault. (Foto: Renault)
Kolla in den här roliga skåpbilen från Renault. (Foto: Renault)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 18 sep. 2024Publicerad: 18 sep. 2024

Renault har precis avtäckt sitt senaste konceptfordon – den helt elektriska skåpbilen Estafette. Räkna med att se den rulla på gatorna redan 2026.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Estafette lånar inte bara sitt namn från en populär Renault-skåpbil från 1960- och 70-talet, utan även dess charmiga design.

Visst, den kanske inte skriker retro lika högt som nya Renault 5 eller R17-coupén, men de runda strålkastarna och de mjuka formerna ger en tydlig blinkning till originalet.

En riktig nostalgitripp för alla som minns de franska vägarna på den tiden.

Men hur söt? Renaults El-Estafette charmar nog många. (Foto: Renault)
Men hur söt? Renaults El-Estafette charmar nog många. (Foto: Renault)

Flexibel, smidig och rymlig

Estafette bygger på den innovativa plattformen FlexEVan, ett samarbete mellan Renault, Volvo och logistikjätten CMA CGM Group.

Är det konstigt att köpa en sådan här bil för privat bruk? Frågar åt en vän. (Foto: Renault)
Är det konstigt att köpa en sådan här bil för privat bruk? Frågar åt en vän. (Foto: Renault)

Med sina 4 870 millimeter är den ungefär lika lång som Renaults Kangoo, men låt dig inte luras av storleken.

Den här skåpbilen är lika smidig som en Clio, samtidigt som den stoltserar med en lastkapacitet på hela 7,1 kvadratmeter – nästan lika mycket som den betydligt större Trafic.

ANNONS

Och med en imponerande takhöjd på 2 590 millimeter kan du sträcka på dig ordentligt, även längst bak i lastutrymmet.

Den praktiska rullgardinen som verkar vara mer vanlig i andra länder än Sverige. (Foto: Renault)
Den praktiska rullgardinen som verkar vara mer vanlig i andra länder än Sverige. (Foto: Renault)
ANNONS

Senaste nytt

Lasta in och ut på ett kick

En smart rulldörr baktill öppnar upp hela skåpbilens höjd, perfekt för enkel lastning vid lastkajer. Ute på leveransrundan är det de smidiga framdörrarna som gäller.

Renault har verkligen tänkt till här – skjutdörrarna är inte bara lätta att öppna och stänga, de glider också in i en rak linje, vilket skonar dina handleder.

Hyllplan och högt i tak gör det lätt att jobba här trots att bilen är rätt liten. (Foto: Renault)
Hyllplan och högt i tak gör det lätt att jobba här trots att bilen är rätt liten. (Foto: Renault)
Välkommen in. Kan man bygga om den lite för privat bruk? (Foto: Renault)
Välkommen in. Kan man bygga om den lite för privat bruk? (Foto: Renault)

Säg adjö till tråkiga skåpbilar

Renault har tröttnat på trista och anonyma skåpbilar. Estafette är färgstark, lekfull och allt annat än tråkig. Och insidan är minst lika spännande.

ANNONS

Föraren får njuta av en 7-tums digital instrumentpanel och en separat 12-tums pekskärm, fullmatad med appar för alla möjliga yrkesgrupper.

Smarta widgets under skärmen och på ratten gör det enkelt att komma åt dina favoritappar, och de 10-tums vertikala skärmarna vid dörrarna ersätter backspeglarna på ett futuristiskt sätt.

Okej för att den är lite kul och charmig men helt neongult här inne skadar nästan ögonen. (Foto: Renault)
Okej, för att den är lite kul och charmig men helt neongult här inne skadar nästan ögonen. (Foto: Renault)
Gult, gult och gult.. Lite variation vore bra. (Foto: Renault)
Gult, gult och gult.. Lite variation vore bra. (Foto: Renault)

Dessutom ser vi ett antal skärmar på utsidan som levererar olika meddelanden.

Den som sitter i bak har man berättat när man väntas åter. Smidigt när föraren är uppe i ett hus och levererar. Eller de trevliga meddelandena på dörrar och i fronten.

Sådana här små saker blir man glad av.

Ett av alla dina små meddelanden bilen levererar. (Foto: Renault)
Ett av alla dina små meddelanden bilen levererar. (Foto: Renault)

Elmotor för stadslivet

ANNONS

Renault har ännu inte avslöjat alla detaljer om Estafettes elektriska drivlina, men eftersom den är skräddarsydd för stadskörning behöver den varken enorma effektuttag eller ett gigantiskt batteri.

Lätt att hoppa in och ut med skjutdörrarna. (Foto: Renault)
Lätt att hoppa in och ut med skjutdörrarna. (Foto: Renault)

Med sin retro-futuristiska design, smarta funktioner och fokus på stadsanpassad eldrift är Renault Estafette redo att ta elskåpbilarnas värld med storm år 2026.

Nästan så man blir sugen på att ta ett förarjobb så man får köra den här.

Renaults gamla goding får nytt liv

Renault har sedan 2021 samarbetat med flera framstående designers för att skapa unika konceptbilar baserade på klassiska modeller. Det här spännande

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS