Renault tror stenhårt på att en framtid med uteslutande elbilar inte är realistiskt. Av den anledningen satsar de fortfarande på förbränningsmotorer.
Renault: ”elbilar är inte hela framtiden”


Mest läst i kategorin

Om man skulle utgå från det nordiska perspektivet kan man lätt tro att framtiden kommer att vara lika elektrifierad som ett elkraftverk.
Faktum är att flertalet marknader runtom i världen – inklusive i Europa – fortfarande har en oändligt lång väg kvar på elektrifieringsbanan.

Renault Austral kommer till Sverige som hybrid. (Foto: Renault)
Renault tror på att den fossila marknaden växer
I tisdags gick Renault ut med att de ska samarbeta med kinesiska Geely – precis som Mercedes – vilket bygger på att de ska tillverka förbränningsmotorer, både med och utan elektrifiering.
Samarbetet innefattar att båda parter delar på 50 procent av verksamheten där hela 17 drivlineanläggningar ingår samt 5 utvecklingscentra.
Det är i en intervju med amerikanska CNBC som Thierry Pieton, CFO på Renault, där resonemanget bakom har kommit fram.
Enligt Renault ökar efterfrågan av förbränningsmotorer – något som även kan bli fallet i Sverige då klimatbonusen slopats – och att det inte finns på världskartan att de står för mindre än 40 procent av marknaden till 2040.
El och förbränning går hand i hand
Pieton menar på att det är viktigt att finna en balans mellan elektrifiering och icke-elektrifiering.
Tanken med att ingå samarbete med Geely handlar om att utvecka nya, hållbara förbränningsmotorer som passar in i framtiden, inte minst på de marknader där efterfrågan fortfarande finns kvar.
I dagsläget är det politiska styrmedel som till stor del styr efterfrågan – ett praktexempel är vårt grannland Norge. Det är även en anledning till att framtiden troligtvis kommer att erbjuda på elbiar och förbränningsbilar.
I intervju avslutar Pieton med att konstatera att man måste ha en pragmatisk approach till framtidens drivmedel.
Läs även: Renault Austral provkörd – alla kan inte ha elbil
Läs även: Så högt siktar Renault med sina elbilar
Läs även: Nästa Alpine är en elektrisk Renault 5

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.