Dagens PS

Renault: ”elbilar är inte hela framtiden”

Alpine A110
Till Gelleråsen körde vi i nya Renault Megane E-Tech. (Foto: Renault)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 09 nov. 2022Publicerad: 09 nov. 2022

Renault tror stenhårt på att en framtid med uteslutande elbilar inte är realistiskt. Av den anledningen satsar de fortfarande på förbränningsmotorer.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Om man skulle utgå från det nordiska perspektivet kan man lätt tro att framtiden kommer att vara lika elektrifierad som ett elkraftverk.

Faktum är att flertalet marknader runtom i världen – inklusive i Europa – fortfarande har en oändligt lång väg kvar på elektrifieringsbanan.

Renault Austral

Renault Austral kommer till Sverige som hybrid. (Foto: Renault)

Renault tror på att den fossila marknaden växer

I tisdags gick Renault ut med att de ska samarbeta med kinesiska Geelyprecis som Mercedes – vilket bygger på att de ska tillverka förbränningsmotorer, både med och utan elektrifiering.

Samarbetet innefattar att båda parter delar på 50 procent av verksamheten där hela 17 drivlineanläggningar ingår samt 5 utvecklingscentra.

Det är i en intervju med amerikanska CNBC som Thierry Pieton, CFO på Renault, där resonemanget bakom har kommit fram.

Enligt Renault ökar efterfrågan av förbränningsmotorer – något som även kan bli fallet i Sverige då klimatbonusen slopats – och att det inte finns på världskartan att de står för mindre än 40 procent av marknaden till 2040.

El och förbränning går hand i hand

ANNONS

Pieton menar på att det är viktigt att finna en balans mellan elektrifiering och icke-elektrifiering.

Tanken med att ingå samarbete med Geely handlar om att utvecka nya, hållbara förbränningsmotorer som passar in i framtiden, inte minst på de marknader där efterfrågan fortfarande finns kvar.

I dagsläget är det politiska styrmedel som till stor del styr efterfrågan – ett praktexempel är vårt grannland Norge. Det är även en anledning till att framtiden troligtvis kommer att erbjuda på elbiar och förbränningsbilar.

I intervju avslutar Pieton med att konstatera att man måste ha en pragmatisk approach till framtidens drivmedel.

Läs även: Renault Austral provkörd – alla kan inte ha elbil
Läs även: Så högt siktar Renault med sina elbilar
Läs även: Nästa Alpine är en elektrisk Renault 5

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS