C-segmentet för suvar är lika fullproppat som IKEA en lönehelg. Att utmärka sig kräver således en tydlig differentiering. Renaults senaste tillskott stavas Austral och vi begav oss till Spanien för en provkörning.
Renault Austral provkörd – alla kan inte ha elbil
Mest läst i kategorin
Föregångaren till Austral var Kadjar och på grund av taskig timing när det kom till lansering var den ingen större framgång för Renault. Austral ska nu råda bot på det med en rad innovationer.
Effektivitet som ledord
Nya Renault Austral går mot strömmen i det att den vare sig är en laddhybrid eller elbil. Plattformen är dock utformad för att kunna tillgodose behovet av laddhybrid, förutsatt att marknaden efterfrågar det.
Austral lanseras med en rad drivlinor, men det är bara fullhybridvarianten som kommer till Sverige. Ledordet är effektivitet, ett begrepp som var ständigt återkommande under presskonferensen.
Förbrukningen beräknas till 0,45 liter milen och man kommer 1 000 kilometer på en tank om man kör som om man har ett nyfött spädbarn i baksätet.
Hybriddrivlinan består av ett två kilowattimmar batteri och ett 400 voltssystem.
Mycket av tekniken har hämtats från Formel 1 – något som är ett av E-Techs största bedrifter. Det rör sig om en vidareutveckling av systemet man finner i Renault Arkana.
Effektivitetsgraden är hisnande 41 procent, vilket är väldigt högt.
Senaste nytt
Renault Austral är en suv med premiumambitioner
Det för oss vidare till upplevelsen bakom ratten. Tanken med Austral är att vinna tillbaka C-segmentet och det märks att Renault har satsat hårt på den nya modellen.
Det första man möts av när man skuttar in i bilen är en instrumentpanel som är tagen direkt från nya Renault Megane E-Tech.
Instrumentpanelen är i form av en 12-tums skärm och ackompanjeras av en 12-tums infotainmentskärm i mitten.
Infotainment är i form av en Google-historia. Med andra ord betyder det att systemet fungerar – det är responsivt och man har tillgång till Play Store och applikationer som exempelvis Google Maps och Spotify.
Fortsättningsvis är kvalitetskänslan hög och interiören ger ett genomgående premiumbetonat intryck.
Just premiumkänslan är något Renault satsar hårt på, något de tveklöst har lyckats med – Austral lyckas med att både se och kännas premium.
Renault Austral har tre spakar som sticker ut ur rattstången på höger sida – växelväljare, blinkers, och en för att reglera ljudinställningar.
Det är en väldigt plottrig lösning och det är inte alls omöjligt att råka komma åt växelväljaren i stället för exempelvis vindrutetorkaren.
Utan plattan i mattan
Drivlinan består av en trecylindrig motor som tillsammans med en elmotor pumpar ut 200 hästkrafter och 260 newtonmeter.
Kraften går ner i backen via framhjulen och en CVT-låda (Xtronic). Austral kommer inte att erbjudas med fyrhjulsdrift.
Segmentet för C-suvar består av tunga pjäser som Hyundai Tucson, Kia Sportage, och Volkswagen Tiguan.
Det är ett segment som lockar till sig köpare där bilar inte står högst upp på listan över intressen.
I stället rör det sig om att erbjuda en bil som tilltalar den tänkta målgruppen – det vill säga de som får in en elektrifierad bil i livspusslet.
Bilen erbjuder bra insteg och interiören är bestämt förarorienterad.
Vår testbil var även en så kallad Esprit Alpine-variant, något som kan jämföras med Volvos R-Design eller Volkswagens R-Line.
Det rör sig alltså om en sportigare kosmetik, men inga faktiska skillnader i vare sig prestanda eller körupplevelse.
Den nya franska hybridsuven bjuder på en mjuk körupplevelse och dämparna lyckas väl med att ta sig an vägens ojämnheter.
Styrningen är rätt känslig och det blir rätt ryckigt om man är lite för ivrig vid landsvägskörning eller filbyten.
Apropå landsvägskörning är nya Austral långt ifrån en dynamisk pjäs.
Gasen i botten resulterar i fasligt mycket tankeverksamhet från växellådan och det tar lång tid innan hela ekipaget sätter fart. Det är lite som om växellådan inte riktigt litar på sin egen förmåga.
Med det sagt är Austral mest skapt för att köras sansat i jakten på att minimera förbrukningen.
Vid normal körning – utan kickdown och dynamisk kurvtagning – fungerar växellådan väl.
Den trecylindriga motorn är dessutom, för det mesta, vibrationsfri men det fanns tillfällen då övergången mellan eldrift och fossildriften bidrog till en skakig historia.
Det är tyst i kupén – även på grövre vägar – upp till hastigheter som lämpar sig på svenska motorvägar.
I hastigheter över 120 ökar vindljudet markant. Vägljudet bak i bilen är mer påtagligt än fram. I övrigt är komfortnivån hög.
Summan av kardemumman
Renault Austral ger sig in i ett av marknadens tuffaste segment med en produkt som inte riktigt följer strömmen.
Medan många av konkurrenterna erbjuder en högre grad elektrifiering – vilket är gynnsamt både av miljö- och skatteskäl – och i många fall fyrhjulsdrift väljer Austral en annan väg.
Modellen är tänkt att tilltala familjer, unga (enligt Renault) människor – från 35 och äldre – samt de som lever en aktiv livsstil.
Den riktar sig mot de där en vare sig en laddhybrid eller elbil passar in i livspusslet. Sverige räknas inte bli en jättestor marknad för den nya modellen, och prissättningen har ännu inte satts.
Austral imponerar med sin komfort, sitt oerhört intuitiva Google-infotainmentsystem, samt på att erbjuda en genuin premiumkänsla.
Den tar sig emellertid an ett väldigt tufft segment bestående av flertalet elektrifierade konkurrenter, vilket tveklöst är till konkurrenternas fördel.
Med det sagt har inte alla möjlighet till att ratta elektrifierat, varför fullhybridlösningar emellertid kan framstå som vettiga alternativ.
Det dröjer dock innan vi får se hur den svenska marknaden svarar då lanseringen beräknas till slutet av 2023.
Högsta Växelns första intryck av nya Renault Austral
Slutbetyg: 3,5/5
Renault Austral tar sig in i ett tufft segment. Märket fokuserar på ett fullhybridsystem och även på att erbjuda en hög premiumkänsla samt vettigt infotainmentsystem från Google.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.