Renault 5 E-Tech har skapat stora vågor i motorvärlden. Den hyllas för sin retrodesign och moderna teknik, men hur bra är den egentligen?
Renault 5 E-Tech: Kan vara en blivande ikon
Mest läst i kategorin
Vi har sammanställt ett antal recensioner för att ge dig en komplett bild.
Design och interiör
Top Gear anser att Renault 5 E-Tech är en fröjd för ögat, med en design som väcker habegär snarare än rationella beslut. Även Car Magazine hyllar designen och menar att den är den bästa moderna mainstream-designen sedan Fiat 500.
Interiören beskrivs som modern med tydliga retro-inslag. Teknikens Värld påpekar att materialvalen, som tygklädsel, ger en påkostad känsla.
Senaste nytt
Körupplevelse
Top Gear lovordar köregenskaperna och beskriver bilen som lättfotad och smidig. Car Magazine håller med och menar att den är pigg och följsam, men påpekar att den inte är någon racerbil.
Parkers berömmer den bekväma styrningen och de välbalanserade bromsarna, men noterar att den inte är lika agil som Mini Cooper Electric. Teknikens Värld lyfter fram den kvicka styrningen och de underhållande köregenskaperna.
Räckvidd och laddning
Top Gear uppger att Renault 5 E-Tech har en räckvidd på upp till 41 mil enligt WLTP. Car Magazine är dock mer skeptisk och menar att räckvidden i verkligheten är något lägre.
Teknikens Värld konstaterar att det finns två batteristorlekar, 40 kWh och 52 kWh, med en räckvidd på 30 respektive 41 mil. Parkers noterar att laddningshastigheten är konkurrenskraftig, med möjlighet till snabbladdning.
Utrustning och pris
Top Gear framhåller att Renault 5 E-Tech är välutrustad och prisvärd. Car Magazine är inne på samma spår och menar att den erbjuder mycket för pengarna. Autoexpress förutspår att priset kommer att börja på cirka 260 000 kronor. Teknikens Värld påpekar att bilen har ett Android-baserat infotainmentsystem som fungerar bättre än de flesta.
Slutsats
Renault 5 E-Tech verkar vara en lovande elbil som kombinerar retrodesign med modern teknik. Den hyllas för sin design, köregenskaper och prisvärdhet. Det återstår att se om den lever upp till de högt ställda förväntningarna när den lanseras på den svenska marknaden.
Renault 5 E-Tech: Säker men inte bäst i klassen
Renault 5 E-Tech har genomgått Euro NCAP:s rigorösa krocktester.
Resultatet?
Fyra stjärnor av fem möjliga.
Blandade resultat i testerna
Renault 5 E-Tech presterade olika bra i de olika testkategorierna. Skyddet för vuxna passagerare fick 80 procent, men skyddet för förarens bröstkorg vid en frontalkrock bedömdes som medelmåttigt.
Däremot fick skyddet för barn i bilen toppbetyg vid både frontal- och sidokollisioner.
När det gäller skyddet av fotgängare och cyklister nådde bilen 76 procent. Bilen visade sig vara bra på att automatiskt bromsa för cyklister, men mindre effektiv när det gällde att upptäcka fotgängare i mörker.
Förarassistanssystem underkända
Det som drog ner betyget mest var bilens förarassistanssystem, som bara fick 68 procent. Systemet var bra på att upptäcka trötthet hos föraren, men mindre bra på att upptäcka distraktion.
Fakta:
- Märke: Renault
- Modell: 5 E-Tech
- Motor: Elmotor (120 hk eller 150 hk)
- Batteri: 40 kWh eller 52 kWh
- Räckvidd: 30 – 41 mil (WLTP)
- Laddning: Snabbladdning (upp till 100 kW)
- Förbrukning: –
- Pris: Från cirka 260 000 kronor (estimerat)
- Lansering: –
Experterna är eniga: Det här är årets smartaste bilköp
Volkswagen Golf Sportscombi utsedd till “Årets smartaste bilköp 2024” av M Sverige. Rymlig, säker och prisvärd – en ikon med modern teknik. Riksförbundet
Läs också:
Pensionsjättens blunder: Miljardinvesteringen värd noll kronor. News 55
Varningarna hopas – är framgångssagan över för USA? Realtid
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.