Ja det är faktiskt sant. Renault skakar liv i den legendariska modellbeteckningen 4 igen. Men denna gång rör det sig om en helt annan bil.
Skrytbilen Renault 4 Laban får nytt liv
Mest läst i kategorin
Skrytbilen. Har du hört talas om den? Det var smeknamnet som Renaults klassiska lilla folkbil 4L fick i svensk folkmun efter en genialisk reklamkampanj på 1960-talet.
Kampanjen som först belyste bilens alla svagheter för att sedan växla över till dess styrkor, satte sig direkt hos folk och den lilla bilen, som förut haft smeknamnet Laban, fick nu ännu ett namn i den svenska folksjälen.
Renault 4L har sedan dess kvalat in som en av de stora folk-klassikerna. Tillsammans med storheter som Folkvagns-bubblan, Morris Minor, Citroën 2CV och Ford Taunus var det dessa bilar som satte Europa på hjul och fick ut Svensson på vägarna.
8,5 miljoner
Modellen togs ur produktion 1994 efter 8,5 miljoner tillverkade bilar. Och sedan dess har modellbeteckningen “4” fått vila i Renaults arkiv.
Men nu har arkivarien i företagets arkiv dykt ned i hyllorna. Resultatet är att en bil från Renault med beteckningen 4 på bagageluckan, snart åter kommer kunna ses på gatorna.
En ny Skrytbil
Det första tecknet på att något var på gång, var när konceptbilen 4Ever Trophy visades. En grovhuggen offroadbil som flirtade vild med de ökenrally-frälsta. Men tittade du nära, så kunde du ana linjer från den gamla Skrytbilen lite här och där.
Och nu har nytagna paparazzi-bilder från vintertester i Norrland tagits på en bil som på alla sätt tagit avstamp i konceptbilen 4Ever Trophy.
Första resultatet av Renault strategi att blåsa liv i gamla modeller och återskapa dem i en modern tappning, visades på Genève-mässan nu under veckan när nya Renault 5 hade premiär.
Att den nya Renault 4 blir en hel-elbil är ingen science fiction. Renault flyttar ny fram sina positioner ordentligt för billigare nya elbilar, där fyran blir en viktig ny bricka i spelet.
Konceptet är annars detsamma som ursprungsbilen. Fyra dörrar, kombicoupé-kaross och ett tak som lätt rundat i längsled övergår i den lutande bakluckan.
Produktionen och leveranserna beräknas komma igång under 2025.
Läs mer:
Och se bilder på den nya bilen här
Om storasyster till fyran här (Dagens PS)
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.