Renault 17: En ikon återföds – nu med elektrisk kraft och kolfiberchassi. Är detta framtidens klassiker?
Renault 17: Elchock från det förflutna
Mest läst i kategorin
Glöm allt du visste om Renault 17. Den klassiska coupén från 1970-talet är tillbaka, men nu som en eldriven atlet med kolfiberchassi och kraft nog att utmana en modern Golf GTI.
Renaults samarbete med designern Ora Ito har resulterat i en bil som både hyllar det förflutna och blickar mot framtiden.
Retrolook med modern twist
Originalet var Renaults första framhjulsdrivna coupé, men den nya 17 har fått en rejäl makeover. Bensinmotorn är utbytt mot en elmotor på hela 270 hästkrafter, monterad på bakaxeln.
Resultatet? En bil som är “mycket modern”, enligt Renault själva. Kolfiberchassit håller vikten nere till fjäderlätta 1400 kg, vilket borgar för en körglädje som få elbilar kan matcha.
Snabbare än någonsin
Prestandasiffrorna är ännu hemliga, men Renault lovar att den nya 17 kommer att krossa originalets 0-100-tid på 13,2 sekunder.
Elmotorn tros vara en nära släkting till den som kommer att driva Renaults vassaste elbilar från 2027. Snacka om att blåsa liv i en gammal klassiker.
En ny era för Renault
Med nya 17 visar Renault att de menar allvar med sin elbilsatsning. Bilen är ett bevis på att det går att kombinera klassisk design med modern teknik och prestanda.
Vi skulle gärna provköra den här sköningen.
Ford trycker in reklam – direkt på bilens skärm
Ford tar ett nytt kliv mot framtidens bilupplevelse. Ett nytt patentsystem ska göra dina resor lite mer distraherande än vanligt. Vi har ju diskuterat det
ANNONS
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.