Helikoptrar har länge varit förstahandsvalet för snabb akut hjälp. Speciellt i svår terräng och avlägsna områden. Dessvärre har vi människor pajat vår planet så till den milda grad att det nu är för varmt. För varmt för att helikoptrarna ska kunna flyga.
Rekordvärme stoppar helikopterräddningar
Mest läst i kategorin
Förra helgen kunde en grupp motorcyklister i Death Valley, Kalifornien inte nås av en räddningshelikopter. Anledningen? Extrem värme.
Varför kan inte helikoptrarna flyga?
När luften blir varmare, blir den tunnare. Helikopterbladen blir mindre effektiva. Det påverkar deras förmåga att lyfta och navigera på låg höjd. Dessutom kan extrem värme få viktiga system, som radio och navigering, att överhettas och sluta fungera.
Douglas Evans, en helikopterpilot med 27 års erfarenhet och ledande pilot vid Stanford Universitys medicinska helikopterprogram, har aldrig tidigare tvingats ställa in en flygning på grund av värme.
Men i år hände det. Han berättade för The Washington Post:
“Över 40 grader kan vi bara arbeta på marken i 15 minuter. Det är något vi måste vara mer medvetna om nu. Jag ser att det blir varmare och jag förväntar mig att det bara blir värre.”
Avvisar nödlarm
Räddningshelikoptrar i de varmaste regionerna måste nu avvisa nödsamtal just på grund av värmen. Joshua Tree och Death Valley National Parks varnar besökare att helikoptrar kanske inte kan rädda nödställda vandrare i värmen. Ibland kan luftambulanser landa på svalare platser. Patienter får då köras dit med vanliga ambulanser.
Hög värme begränsar också vikten helikoptrar kan transportera. Det betyder att team måste lämna kvar utrustning eller till och med människor.
Besättningen bakas
Utöver tekniken möter räddningsbesättningar också andra utmaningar i den grymma värmen. Helikoptrar står ofta på asfalten och väntar på uppdrag.
Svart asfalt i direkt solljus gör dem otroligt heta.
Sjuksköterskor och piloter vid Stanford Life Flight måste bära skyddande men obekväma brandresistenta flygdräkter. Bara några minuter i helikoptern, iförda dessa dräkter, gör att alla inuti effektivt bakas som kakor i en ugn.
Det här är inget annat än katastrof. I den delar där helikoptrarna förmodligen behövs mest går de snart inte att använda alls. Skogsbräder och skadade människor kan helt enkelt inte få den hjälp de behöver.
Läs mer:
Lotus pinsamma krasch på bilfestivalen. Dagens PS
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.