Dagens PS

Rekordlång väntetid för tunga fordon

chipbrist smäll
Halvledarbristen leder till rekordlånga leveranstider.(Foto: TT)
Johan Augustin
Johan Augustin
Uppdaterad: 10 sep. 2021Publicerad: 10 sep. 2021

Det råder rekordlånga väntetider för tunga fordon och gör att många söker sig till andrahandsmarknaden. Komponentbristen gör att väntetiden för en lastbil kan vara 1,5 år.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Komponent- och halvledarkrisen har satt käppar i hjulen för fordonsindustrin och produktionen har avstannat hos både Scania, Volvo Cars och Volvo AB.

Den fortsatta krisen gör även att åkerierna får svårt att utöka sina fordonsflottor och leveranserna förblir osäkra.

”Det är en väldigt svår situation just nu. För mig som återförsäljare är det otroligt svårt att säga hur det kommer att se ut framåt och vi vet helt enkelt inte när vi kan leverera vissa modeller”, säger Oscar Svedlund på Lecab Lastbilar, återförsäljare för Scanias lastbilar och bussar i Värmland, till Di.

Lång väntan på andrahandsmarknaden

De långa leveranstiderna har fått många att söka sig till andrahandsmarknaden, men även där är väntiderna numera långa.

”Det är ett jätteintresse på begagnatmarknad och vi har blivit av med nästan alla lastbilar på lager. Det tog ordentlig fart vid årsskiftet och nu har vi ungefär 20 procent i lager mot vad vi brukar”, säger Björn Rentzhog, vd på jämtländska Persson Invest som bland annat äger Wist Last och Buss.

När hela marknaden haltar behåller företagen sina gamla fordon i allt större utsträckning – vilket även kan ha en långsiktig påverkan på fordonsflottan.

”Nu kör ju kunderna sina gamla bilar längre och då blir de ju mer slitna när de kommer in till oss vilket är ytterligare en problematik”, säger Björn Rentzhog.

Utdragna leveranser 

ANNONS

Det är inte bara tunga fordon som drabbas – även leveranserna för anläggningsmaskiner har blivit utdragna, samtidigt som priserna stiger när utbudet minskar.

”Det är ju inte bara komponentpriserna som går upp utan även priserna på transporter har ökat och då det är klart att det följer med ut på maskinerna,” förklarar Joakim Arndorw, Sverige-vd på Swecon – återförsäljare av Volvos anläggningsmaskiner.

Läs även: Scania stoppar produktionen i Sverige – slut på halvledare

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

ANNONS
Vill du skriva korrekta och trygga avtal som egenföretagare?

Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.

Kontakta Unionen
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]