Efter ett möte med representanter från flera ledande biljättar har den brittiska regeringen bekräftat sin ståndpunkt om att förbjuda försäljning av bilar med förbränningsmotorer år 2030.
Regeringen står fast: Elbilskrav trots biljättarnas protester
Mest läst i kategorin
Transportminister Louise Haigh och näringsminister Jonathan Reynolds mötte under onsdagen chefer från bland annat BMW, Ford, Nissan, Stellantis, Tesla, Toyota och Volkswagen. Även representanter från branschorganisationer som Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT), ChargeUK och British Vehicle Leasing and Rental Association (BVRLA) deltog i mötet enligt Autocar.
ZEV-mandatet i fokus
Huvudfokus för diskussionerna var övergången till elbilar och det så kallade ZEV-mandatet. Detta mandat innebär att biltillverkare måste sälja en ökande andel utsläppsfria bilar varje år.
De som inte når målen riskerar höga böter.
I år måste 22 procent av de nya bilarna som säljs vara utsläppsfria. Nästa år höjs siffran till 26 procent, och år 2030 ska andelen vara uppe i 80 procent.
Enligt rapporter ville biltillverkarna under mötet få regeringen att sänka målen i ZEV-mandatet. De menar att det är svårt att nå dem med tanke på att efterfrågan på elbilar har minskat kraftigt det senaste året.
Regeringen står på sig
Men i ett uttalande efter mötet slog transportdepartementet fast att regeringen står fast vid sin plan.
“Med tanke på de globala utmaningar som branschen står inför, underströk ministrarna regeringens åtagande att arbeta konstruktivt och i nära samarbete med sektorn när vi stöder övergången till elbilar senast 2030”, heter det i uttalandet.
Regeringen har tidigare sagt att vissa hybridbilar, troligen med betydande räckvidd på el, kommer att få säljas mellan 2030 och 2035. Men några detaljer om detta har ännu inte offentliggjorts.
I uttalandet nämndes inte ZEV-mandatet specifikt, så det är möjligt att vissa förändringar kan komma att göras för att tillmötesgå biltillverkarnas oro.
Storbritannien leder elbilsligan
Regeringen påpekade också att Storbritannien har den snabbaste tillväxten av elbilsförsäljning av alla större europeiska marknader.
“Vi tillhandahåller mer än 23 miljarder kronor för att stödja industrin och konsumenterna i övergången, med 57 nya offentliga laddare för elbilar som läggs till i genomsnitt varje dag”, säger regeringen i uttalandet.
Vicky Read, chef för ChargeUK, kallade laddningsindustrin “en brittisk framgångssaga” och tillade att de framsteg som gjorts under de senaste tio åren “erkändes av regeringen” under mötet.
“Alla är överens om att osäkerhet är ett hot mot övergången till elbilar och investeringar från alla håll”, sa Read.
“Vi kommer att studera det kommande samrådet noggrant och fortsätta att argumentera för att behålla det vi redan har – ett starkt ZEV-mandat som fungerar.”
Läs också:
Riksbankschefen varnar för tickande bomb. Realtid
Rapport: De är sämst i Sverige på el. News 55
Jaguar säger adjö till massmarknaden och siktar på “spektakulära” fordon
Jaguar genomgår en radikal förvandling. Den brittiska biltillverkaren har skalat ner sitt modellutbud till enbart suven F-Pace, som rullar vidare till
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.