Dagens PS

Regeringen höjer reduktionsplikten – SD lugnar bilisterna

Tidöpartierna bryter sitt löfte om priset på drivmedel, men de kompenserar med skatten. (Foto: Fredrik Sandberg/TT)
Tidöpartierna bryter sitt löfte om priset på drivmedel, men de kompenserar med skatten. (Foto: Fredrik Sandberg/TT)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 26 aug. 2024Publicerad: 26 aug. 2024

Regeringen har nu bestämt sig för att ändra sin tidigare ståndpunkt och planerar att höja reduktionsplikten.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Den här förändringen kommer att presenteras i höstbudgeten, enligt uppgifter från SVT.

Tidigare hade regeringen lovat att sänka bränslepriserna ganska kraftigt. Vid årsskiftet sänktes också reduktionsplikten från 30,5 procent för diesel till endast 6 procent.

Men nu svänger alltså politiken.

Den tidigare sänkningen mötte rätt hård kritik. Oppositionen och flera experter varnade för att Sverige skulle missa sina klimatmål och därmed riskera sanktioner från EU.

Beräkningar visade att den sänkta reduktionsplikten kunde leda till en ökning av koldioxidutsläppen med hela fyra miljoner ton.

SD lugnar svenska folket

Nu har Tidöpartierna enats om att höja reduktionsplikten igen, denna gång från 6 till 10 procent. Det här steget är nödvändigt för att minska klimatpåverkan och undvika ekonomiska straff från EU.

Även om det innebär ett brutet vallöfte, särskilt för Sverigedemokraterna och Kristdemokraterna, har partierna valt att gå med på förändringen för att skydda Sveriges internationella åtaganden.

Regeringen planerar däremot att samtidigt sänka drivmedelsskatterna. Det ska se till att priset vid pumpen inte stiger, trots att mer biodrivmedel blandas in i bensinen och dieseln.

ANNONS

Sverigedemokraterna försäkrar att bilisterna inte kommer att märka någon skillnad vid tankningen, eftersom staten kommer att täcka kostnaden genom skattesänkningar. Detta löfte gäller under hela mandatperioden.

ANNONS

Senaste nytt

Helldén är glad för höjd reduktionsplikt

Miljöpartiets språkrör, Daniel Helldén, ser positivt på regeringens nya inriktning. Han tycker att en höjning av reduktionsplikten är ett steg i rätt riktning för att återställa skadorna på klimatet som orsakades av den tidigare sänkningen.

Daniel Helldén är glad då priset sjunker men inte reduktionsplikten. Våra miljömål ska stå fast. (Foto: Christine Olsson/TT)
Daniel Helldén är glad då priset sjunker men inte reduktionsplikten. Våra miljömål ska stå fast. (Foto: Christine Olsson/TT)

Helldén betonar dock att höjningen måste ske på ett sätt som är rättvist för alla, särskilt för dem som bor på landsbygden där det kan vara svårt att använda andra färdsätt än bilen.

Framtiden och nästa steg

Regeringen hade tidigare planerat att hålla den nuvarande reduktionsplikten oförändrad under hela mandatperioden. Men nu ser det ut som att höjningen kommer redan nästa år, med start den 1 juli 2025. Den här justeringen är en del av regeringens större strategi för att minska landets utsläpp och möta klimatmålen.

Läs mer:

Sakta ner – här åker flest dit på fartkameror. Dagens PS

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS