Dagens PS

Rapport: Därför är Saics tullar högre än Byds

Nu har en rapport kommit ut om hur EU har valt att prissätta tullavgifterna för de olika biltillverkarna. (Foto: Getty Images)
Nu har en rapport kommit ut om hur EU har valt att prissätta tullavgifterna för de olika biltillverkarna. (Foto: Getty Images)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 08 juli 2024Publicerad: 08 juli 2024

En fullständig rapport avslöjar exakt vilket stöd kinesiska företag får från staten och varför SAIC:s tull är så mycket högre än BYD:s.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

EU:s nya tullar på kinesiska elbilar som anländer till kontinenten trädde i kraft fredagen den 5 juli. Vi visste redan att olika biltillverkare skulle få olika tullnivåer, men nu vet vi varför.

Europeiska kommissionens fullständiga rapport avslöjar för första gången exakt vilken typ av stöd Kina ger sin bilindustri, avslöjar Carscoops.

Och det är större än du kan föreställa dig.

Lån, bidrag och mark

Lån från statliga banker, andra typer av finansiering, bidrag, försäljningsincitament, billig mark för fabriker och kraftigt subventionerade batterier finns alla med i kommissionens rapport som beskriver stödet från den kinesiska regeringen.

Kommissionen bröt ner mängden hjälp varje biltillverkare fick för att avgöra vilken tullnivå som skulle tillämpas. Och MG:s ägare SAIC bedömdes få mer hjälp än några andra företag, där EU fastställde att dess subventioner uppgick till 34,4 procent, rapporterar Reuters.

Den siffran inkluderade 1,38 procent för lån från statliga banker, 8,27 procent från annan finansiering, 8,56 procent i bidrag, 2,28 procent i elbilsförsäljningsincitament, 0,67 procent för rabatterad fastighet och 13,24 procent för batterier värda mycket mer än vad SAIC betalade för dem.

BYD och Geely fick mindre statlig hjälp och var transparenta med kommissionens team. Därför möter de bara tullar på 17,4 och 19,9 procent. (Foto: Getty Images)
BYD och Geely fick mindre statlig hjälp och var transparenta med kommissionens team. Därför möter de bara tullar på 17,4 och 19,9 procent. (Foto: Getty Images)
ANNONS

Senaste nytt

Inte samarbetsvillig

ANNONS

Och det är utöver de lägre produktionskostnaderna som kommer av att bygga en bil i Kina från början, snarare än i Europa, där arbetskostnaderna är högre. Inte konstigt att MG kunde sälja den elektriska 4 för nästan 13 000 dollar mindre än vad VW tar för en ID.3.

SAIC bedömdes också ha varit mindre samarbetsvillig med utredningen, vilket är en annan anledning till att de ålades med den maximala tullen på 37,6 procent utöver den redan befintliga 10 procent-tullen.

Fick mindre statlig hjälp

BYD och Geely bedömdes få mindre statlig hjälp och var båda transparenta med kommissionens team, vilket är varför de bara möter tullar på 17,4 och 19,9 procent. Men rapportens författare noterade att medan BYD, till skillnad från SAIC, bygger sina egna batterier, gör de det med material som litium som subventioneras av regeringen.

Provisoriska tullar

Trots samtal med EU under de senaste veckorna kunde Kinas bilindustri inte övertyga regulatorerna att överge sina tullplaner.

Men det nya tullsystemet är bara provisoriskt under de första fyra månaderna och båda parter kommer fortsätta att kommunicera de kommande veckorna. Kina har redan varnat Europa att de kommer att svara med egna importtullar om situationen inte kan lösas vänskapligt.

Läs mer:

Efter tullchocken: Biljätten storsatsar i Thailand. Dagens PS

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS