BILTEST: Range Rover Sport PHEV
Range Rover har nog alltid varit förknippat med lyxiga SUV för de som har en välbeställd ekonomi och gillar att köra off-road. Nya Range Rover Sport i laddhybrid-utförande är inget undantag. Det är en bil för de som uppskattar design och kvalitet i ett lyxigt paket.
Range Rover Sport PHEV – sofistikerad sportig miljö-SUV
Mest läst i kategorin
Designen är klassisk. Lite fyrkantig och samtidigt elegant. Range Rover Sport PHEV är som namnet avslöjar, en sportigare variant på den ikoniska brittiska lyxbilen. Med en dynamisk front där vi hittar stora luftintag och snygga smala LED-framljus, en svagt sluttande taklinje och en bakdel som bjuder på LED-bakljus och en diffuser med två stora avgasrör på varsin sida, så lever modellen upp till Sport. Laddluckan är för övrigt snyggt integrerat i grillen.
Lyxig och rymlig miljö
Den mörka läderklädseln i kombination med panoramaglastaket och påkostad design i hela kupén ger även det ett lyxigt intryck. När man startar bilen aktiveras de tre annars svarta digitala skärmarna. Instrumentklustret som består av en 12,3” digital display är lättläst och snyggt utformat. Den 10” digitala pekskärmen som är placerad ovanför mittkonsolen innehåller förutom den tydliga navigationen med prediktiv funktion, även kontrollerna för det utmärkta ljudsystemet och möjligheten att följa flödet mellan förbrännings- och elmotorn.
Den stora skärmen nedanför innehåller inställningarna för de olika körprogrammen, värme och ventilation, stolsvärmen osv. Snyggt upplägg med knivskarp grafik. Bilen är för övrigt utrustad med 4 klimatzoner så alla ska kunna ställa in sin individuella temperatur. I mittkonsolen finns även ett stort förvaringsfack och kopphållare som kniper år flaskan så du enkelt kan öppna kapsylen. Smart. Bekväma framstolar i skönt skinn är kronan på verket.
Baksätet är i klass med t.ex. Volvo XC90 och även det bekvämt med plats för tre i bredd och med ryggstöd som går att luta. Det finns gott om USB-uttag även i baksätet, något som säkert uppskattas av den yngre generationen på långresor. Bagageutrymmet klarar 446 liter, vilket kanske är i det minsta laget om man är en familj som ska ut på långresa. Det är dock den uppoffring man får göra om man vill köra lite mer miljövänligt eftersom batteriet tar en del plats.
Effektiv och stark motor
Under huven sitter det en fyrcylindrig bensinmotor på 300 hk som tillsammans med elmotorn på 85 kW levererar en systemeffekt på 404 hk. Det ger en prestanda där 0-100 km/h tar 6,7 sekunder och toppfarten hamnar på 220 km/h. Elmotorn drivs av ett 13,1 kWh batteri som är placerat under bagagerumsgolvet och som bidrar till en el-räckvidd på över 50 km och ett CO2-utsläpp på 64 g/km. Batteriet laddas fullt under natten via vanligt eluttag och investerar man i en wallbox så tar laddningen strax under tre timmar.
Härliga köregenskaper
Körupplevelsen är bland de bästa i klassen. Spelar ingen roll på vilken typ av väg man kör så känns bilen mycket välbalanserad. Den är extremt tyst och växlar sömlöst mellan förbrännings- och elmotorn. Traditionsenligt så är även Range Rover Sport PHEV en oerhört kompetent off-road partner med en markfrigång på 21,3 cm och kapaciteten att vada i 85 cm djupt vatten.
Range Rover Sport PHEV är välutrustad med säkerhetsfunktioner och förarhjälpmedel. Testbilen var i princip fullutrustad där en del inte standard i instegsmodellen. Här finns bl.a. skyltavläsning, 360 graders kamera som ger en knivskarp bild, adaptiv farthållare, lane assist, blind spot assist etc. Mycket av detta hittade vi även i Defender som jag testade i somras.
Sammanfattning
Range Rover Sport PHEV för varumärkets tradition vidare med bravur. En lyxig och bekväm långfärdsvagn med en komfort som inte lämnar något att önska. Samtidigt är det en ytterst kompetent bil för de som gillar att ge sig ut på äventyr utanför de allmänna vägarna. Samspelet mellan bensin och el fungerar precis så bra som man har rätt att förvänta sig.
Detta är en härlig SUV men konkurrensen i segmentet är stenhård. Har man råd att satsa på denna modell så blir man i alla fall inte besviken, för det man får är en ikon i modern och sportig förpackning. Jag rekommenderar en test för att själv uppleva känslan.
Teknisk specifikation och pris
Motor: 2.0 liters bensinmotor på 300 hk + 85 kW elmotor
Systemeffekt: 400 hk och 640 Nm vridmoment
Drivning: Fyrhjulsdrift med elektronisk diffspärr
Växellåda Åttastegad automatlåda med hög- och lågväxel
Acceleration: 0-100 km/h på 6,7 sek
Toppfart: 220 km/h
Blandad förbrukning enl. WLTP: 2,8 l/100 km i hybridläge
CO2-utsläpp enl. WLTP: 64 g/km
Tjänstevikt: 2.681 kg
Dragvikt: 2.500 kg
Markfrigång: 21,3 cm
Mått: Längd 4.879 mm / Bredd 1.983 mm / Höjd 1.780 mm
Pris från: 1.077.900 kr (Testbilen 1.486.000 kr)
Miljöbonus (2020): 14.304 kr
Skatt: 360 kr/år
Här kan du läsa mer om Range Rover Sport PHEV.
Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.
Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.