Vi fick en timme med Range Rover Sport. Men en timme kan säga rätt mycket om en bil och vi tänkte dela med oss av våra första tankar.
Range Rover Sport P550e: Vaggar oss till sömns
Mest läst i kategorin
Bilen är en accessoar för någon med god ekonomi.
Den är maffig men sober och passar lika bra på landsbygden när du ska jaga räv som på Strandvägen i Stockholm.
Massiv pjäs
Att kliva in, eller snarare upp, i bilen är lite som att bestiga ett mindre berg.
Bilen är stor och hög och tar rätt mycket plats. Den mäter 1,83 meter hög, 4,95 meter lång och 2,21 meter bred.
Det här blev extra tydligt när bakluckan skulle stängas med ett knapptryck och den satt kanske lite väl högt upp. Det går absolut att både sänka bilen för i- och urlastning samt att stanna luckan längre ner för att kunna nå.
Senaste nytt
Ett inre av stil och klass
Känslan i bilen är så lyxig som den bör vara. Just denna modell vi körde hade en svart och vit inredning. I kombination med det stora panoramataket blev det ljust och luftigt i kupén.
Runt oss hittar vi en stor skärm i mitten och en skärm bakom ratten. Den stora displayen behöver lite kraft för att trycka på “knapparna”. Du kan ställa in så du får en haptisk feedback, men det var rätt obehagligt.
Mellan de två stolarna i fram finns det gott om fack, lådor och drickahållare. Lite som att lösa en rubiks kub att hitta rätt mellan alla bara.
Men det bästa av allt, i ett av facken var det en kyl. En väldigt liten, men räcker till en, kanske två drickor. Och jösses vad kallt det blev.
Satte ner handen, nuddade metallen och fick nästan frostskador.
Titta bak och bli åksjuk
Backspegeln i Range Rover Sport. Vi anar att det är en vanesak för det är ju ingen spegel – det är en kamera.
Hjärnan tolkar det också som video vilket gör oss lite åksjuka att kolla på den. Dessutom är den vinklad och inzoomad så att bilen bakom upplevs sitta fast i vår dragkrok.
Inte en favorit måste vi säga.
Kör vi en lastbil eller SUV?
Dags att dra i gång bilen. Detta är en laddhybrid så den tar oss ganska långt på enbart batteri. Eftersom provkörningen skedde i Stockholm kom vi inte upp i mer än 70 km/h men vi fick chansen att gasa på vid påfarter och trots sin massiva kropp var hon kvick.
En kul funktion med bilen är att bakhjulen också svänger. Om du kör i max 50km/h och ska svänga, kanske runt ett hörn, i en rondell eller på en parkering, då svänger bakhjulen med. Upp till 7 grader kan de svänga och det gör att bilen känns som den kan vända på en femöring.
Det är lite knepigt att försöka förklara den känslan men när man kör en väldigt stor bil men den är så lätt att vända med.
Sjösjuka byts till sömnsjuka
Den dynamiska luftfjädringen är också en upplevelse. Den spär på känslan av att sitta i en lastbil för det gungar så mjukt och fint. Först kom känslan av sjösjuka och sen gick det över i trötthet. Man blev liksom vaggad till sömns.
Vi tänker oss bort till en lång roadtrip genom Europa, det är vad bilen vill.
Ja, och så vill den ju off-road. Det hann vi inte med att testa.
Ville inte köra ut på Kungens mark på Djurgården så höll oss på vägarna.
Aggressiva vindrutetorkare
Det kom några droppar regn under provkörningen, perfekt då får vi testa vindrutetorkarna. Det var de mest aggressiva vindrutetorkarna vi någonsin upplevt. De var liksom på ett mission och det skulle gå fort. Började skratta i bilen.
Range Rover Sport P550e PHEV är inte bilen för den som vill flyga lite under radarn, den får huvuden att vända sig. Trots att bilen hade en ganska diskret brun färg så är den mäktig på vägen. Med sin storlek och tre grillar vänder sig männen med trånande blickar efter oss.
Vi hann inte testa ljudsystemet mer än att sätta på radion och lyssna. Utan några personliga preferenser inställda var det bra tryck.
Det förväntar vi oss också för den prislappen.
Vill inte sitta bak
När vi kliver in i baksätet är vi lite mer kluvna.
Det fina och lyxiga här är panoramataket och att du kan fälla ryggstödet (elektroniskt), i alla fall lite grann. Utöver det var det inget speciellt som inte går att hitta i andra bilar. Det finns så klart tillval för att lyxa till det mer.
Vår upplevelse av ISA är bedrövlig.
ISA är en god idé som ska få folk att hålla hastigheten. Genom att på olika sätt tala om för föraren att det går lite fort ska det få föraren att förstå det och sakta ner.
Det jobbiga här är att den kickar igång redan om man kör 1 km/h för fort och det anser vi är lite väl. Speciellt i stadstrafiken.
Vill du veta mer om bilen som olika drivlinor, tillval, priser och mer så kan läsa mer på Range Rovers hemsida.
Läs även: Se bilderna på Range Rovers första helt elektriska bil. Dagens PS
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.