Dagens PS

Range Rover Sport P550e: Vaggar oss till sömns

Range Rover tog över en exklusiv restaurang i Stockholm för att visa upp sina bilar för både journalister men också kunder. (Foto: Åsa Wallenrud)
Range Rover tog över en exklusiv restaurang i Stockholm för att visa upp sina bilar för både journalister men också kunder. (Foto: Åsa Wallenrud)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 12 juni 2024Publicerad: 12 juni 2024

Vi fick en timme med Range Rover Sport. Men en timme kan säga rätt mycket om en bil och vi tänkte dela med oss av våra första tankar.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Bilen är en accessoar för någon med god ekonomi.

Den är maffig men sober och passar lika bra på landsbygden när du ska jaga räv som på Strandvägen i Stockholm.

Ja, den är brun. Den gör sig bättre på riktigt än på foto. Designen är vacker, det har den alltid varit. (Foto: Åsa Wallenrud)
Ja, den är brun. Den gör sig bättre på riktigt än på foto. Designen är vacker, det har den alltid varit. (Foto: Åsa Wallenrud)
Inte en grill, inte två men tre grillar. Den är så stor så det finns ju plats. (Foto: Åsa Wallenrud)
Inte en grill, inte två men tre grillar. Den är så stor så det finns ju plats. (Foto: Åsa Wallenrud)

Massiv pjäs

Att kliva in, eller snarare upp, i bilen är lite som att bestiga ett mindre berg.

Bilen är stor och hög och tar rätt mycket plats. Den mäter 1,83 meter hög, 4,95 meter lång och 2,21 meter bred.

Den har en av de renaste bakdelarna och det gillar vi. (Foto: Åsa Wallenrud)
Den har en av de renaste bakdelarna och det gillar vi. (Foto: Åsa Wallenrud)

Det här blev extra tydligt när bakluckan skulle stängas med ett knapptryck och den satt kanske lite väl högt upp. Det går absolut att både sänka bilen för i- och urlastning samt att stanna luckan längre ner för att kunna nå.

ANNONS
Den bruna färger passar bra i hop med leran du med glädje kan spruta upp med däcken när du kör off-road. (Foto: Åsa Wallenrud)
Den bruna färgen passar bra i hop med leran du med glädje kan spruta upp med däcken när du kör off-road. (Foto: Åsa Wallenrud)
Eftersom detta är en laddhybrid hittar du tanklocket på ena sidan och locket för laddningen på andra. Kom ihåg vilken som är vilken när du ska tanka. (Foto: Åsa Wallenrud)
Eftersom detta är en laddhybrid hittar du tanklocket på ena sidan och locket för laddningen på andra. Kom ihåg vilken som är vilken när du ska tanka. (Foto: Åsa Wallenrud)
ANNONS

Senaste nytt

Ett inre av stil och klass

Känslan i bilen är så lyxig som den bör vara. Just denna modell vi körde hade en svart och vit inredning. I kombination med det stora panoramataket blev det ljust och luftigt i kupén.

Ur förarens perspektiv. Rent, snyggt och lyxigt. Personligen är jag en klant och vit inredning ger mig lite kalla kårar. (Foto: Åsa Wallenrud)
Ur förarens perspektiv. Rent, snyggt och lyxigt. Personligen är jag en klant och vit inredning ger mig lite kalla kårar. (Foto: Åsa Wallenrud)

Runt oss hittar vi en stor skärm i mitten och en skärm bakom ratten. Den stora displayen behöver lite kraft för att trycka på “knapparna”. Du kan ställa in så du får en haptisk feedback, men det var rätt obehagligt.

Stolarna i fram har armstöd. I det här fallet det mest onödiga bilen hade. Mittkonsolen sitter så nära stolarna att armarna låg bekvämt på den. Armstöden blockerade mest bälteshållaren. (Foto: Åsa Wallenrud)
Stolarna i fram har armstöd. I det här fallet det mest onödiga bilen hade. Mittkonsolen sitter så nära stolarna att armarna låg bekvämt på den. Armstöden blockerade mest bälteshållaren. (Foto: Åsa Wallenrud)

Mellan de två stolarna i fram finns det gott om fack, lådor och drickahållare. Lite som att lösa en rubiks kub att hitta rätt mellan alla bara.

Men det bästa av allt, i ett av facken var det en kyl. En väldigt liten, men räcker till en, kanske två drickor. Och jösses vad kallt det blev.

ANNONS

Satte ner handen, nuddade metallen och fick nästan frostskador.

I mittkonsolen hittar man detta lilla fak med tre temperaturlägen. Det är normalt, kallt eller jättekallt. Ni ser imman på metallen hur kallt det är. (Foto: Åsa Wallenrud)
I mittkonsolen hittar du detta lilla fack med tre temperaturlägen. Det är normalt, kallt eller jättekallt. Ni ser imman på metallen hur kallt det är. (Foto: Åsa Wallenrud)
Panoramataket tar in mycket ljus och ger en luftig känsla i kupén. (Foto: Åsa Wallenrud)
Panoramataket tar in mycket ljus och ger en luftig känsla i kupén. (Foto: Åsa Wallenrud)
Gott om utrymmen för förvaring i bilens mittkonsol. Här ett litet fack under. (Foto: Åsa Wallenrud)
Gott om utrymmen för förvaring i bilens mittkonsol. Här ett litet fack under. (Foto: Åsa Wallenrud)
Så här ser displayen ut bakom ratten. Bra vy över det viktigaste. Under vår timmes provkörning hann vi inte se över hur man kan ändra layout. (Foto: Åsa Wallenrud)
Så här ser displayen ut bakom ratten. Bra vy över det viktigaste. Under vår timmes provkörning hann vi inte se över hur man kan ändra layout. (Foto: Åsa Wallenrud)
Bara dörren andas lyx. Bra materialval. Här sitter också knapparna för att justera stolen lätt till hands. (Foto: Åsa Wallenrud)
Bara dörren andas lyx. Bra materialval. Här sitter också knapparna för att justera stolen lätt till hands. (Foto: Åsa Wallenrud)

Titta bak och bli åksjuk

Backspegeln i Range Rover Sport. Vi anar att det är en vanesak för det är ju ingen spegel – det är en kamera.

Hjärnan tolkar det också som video vilket gör oss lite åksjuka att kolla på den. Dessutom är den vinklad och inzoomad så att bilen bakom upplevs sitta fast i vår dragkrok.

ANNONS

Inte en favorit måste vi säga.

Backspegeln som inte är en spegel utan en skärm. Hade velat se om det gick att göra inställningar här för det var ingen favorit. (Foto: Åsa Wallenrud)
Backspegeln som inte är en spegel utan en skärm. Hade velat se om det gick att göra inställningar här för det var ingen favorit. (Foto: Åsa Wallenrud)

Kör vi en lastbil eller SUV?

Dags att dra i gång bilen. Detta är en laddhybrid så den tar oss ganska långt på enbart batteri. Eftersom provkörningen skedde i Stockholm kom vi inte upp i mer än 70 km/h men vi fick chansen att gasa på vid påfarter och trots sin massiva kropp var hon kvick.

En kul funktion med bilen är att bakhjulen också svänger. Om du kör i max 50km/h och ska svänga, kanske runt ett hörn, i en rondell eller på en parkering, då svänger bakhjulen med. Upp till 7 grader kan de svänga och det gör att bilen känns som den kan vända på en femöring.

Det är lite knepigt att försöka förklara den känslan men när man kör en väldigt stor bil men den är så lätt att vända med.

Når med nöd och näppe upp till stäng-knappen. Det finns så klart sätt att lösa det på men ni kanske förstår hur hög denna är. (Foto: Åsa Wallenrud)
Når med nöd och näppe upp till stäng-knappen. Det finns så klart sätt att lösa det på men ni kanske förstår hur hög denna är. (Foto: Åsa Wallenrud)

Sjösjuka byts till sömnsjuka

Den dynamiska luftfjädringen är också en upplevelse. Den spär på känslan av att sitta i en lastbil för det gungar så mjukt och fint. Först kom känslan av sjösjuka och sen gick det över i trötthet. Man blev liksom vaggad till sömns.

ANNONS

Vi tänker oss bort till en lång roadtrip genom Europa, det är vad bilen vill.

Ja, och så vill den ju off-road. Det hann vi inte med att testa.

Ville inte köra ut på Kungens mark på Djurgården så höll oss på vägarna.

Lutar sig lite bekvämt mot bilens motorhuv för att visa hur hög bilen är. Framgår det? (Foto: Åsa Wallenrud)
Lutar sig lite bekvämt mot bilens motorhuv för att visa hur hög bilen är. Framgår det? (Foto: Åsa Wallenrud)

Aggressiva vindrutetorkare

Det kom några droppar regn under provkörningen, perfekt då får vi testa vindrutetorkarna. Det var de mest aggressiva vindrutetorkarna vi någonsin upplevt. De var liksom på ett mission och det skulle gå fort. Började skratta i bilen.

Range Rover Sport P550e PHEV är inte bilen för den som vill flyga lite under radarn, den får huvuden att vända sig. Trots att bilen hade en ganska diskret brun färg så är den mäktig på vägen. Med sin storlek och tre grillar vänder sig männen med trånande blickar efter oss.

Vi hann inte testa ljudsystemet mer än att sätta på radion och lyssna. Utan några personliga preferenser inställda var det bra tryck.

Det förväntar vi oss också för den prislappen.

ANNONS
Den är lång. Den får inte ens plats i en vanlig parkeringsruta. (Foto: Åsa Wallenrud)
Den är lång. Den får inte ens plats i en vanlig parkeringsruta. (Foto: Åsa Wallenrud)

Vill inte sitta bak

När vi kliver in i baksätet är vi lite mer kluvna.

Det fina och lyxiga här är panoramataket och att du kan fälla ryggstödet (elektroniskt), i alla fall lite grann. Utöver det var det inget speciellt som inte går att hitta i andra bilar. Det finns så klart tillval för att lyxa till det mer.

Mycket stort lastutrymme. Du kan, med en knapptryckning, sänka bilen för att lättare lasta i och ur. (Foto: Åsa Wallenrud)
Mycket stort lastutrymme. Du kan, med en knapptryckning, sänka bilen för att lättare lasta i och ur. (Foto: Åsa Wallenrud)
Bilen har lite finesser i bak som denna du kan fälla upp och hålla mindre packning, som en väska eller tre shoppingkassar. (Foto: Åsa Wallenrud)
Bilen har lite finesser i bak som denna du kan fälla upp och hålla mindre packning, som en väska eller tre shoppingkassar. (Foto: Åsa Wallenrud)
Du har också solskyddet i bak för att hindra solens strålar och främmande människors ögon borta från din last. (Foto: Åsa Wallenrud)
Du har också solskyddet i bak för att hindra solens strålar och främmande människors ögon borta från din last. (Foto: Åsa Wallenrud)

Vår upplevelse av ISA är bedrövlig.

ISA är en god idé som ska få folk att hålla hastigheten. Genom att på olika sätt tala om för föraren att det går lite fort ska det få föraren att förstå det och sakta ner.

ANNONS

Det jobbiga här är att den kickar igång redan om man kör 1 km/h för fort och det anser vi är lite väl. Speciellt i stadstrafiken.

Vill du veta mer om bilen som olika drivlinor, tillval, priser och mer så kan läsa mer på Range Rovers hemsida.

Läs även: Se bilderna på Range Rovers första helt elektriska bil. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS