Beteckningen Sport medför en hel del förväntningar, inte minst kördynamiska sådana. Den mest dynamiska varianten av nya Range Rover Sport stavas P530. Vi begav oss till Spanien för att provköra det nya fartmonstret.
Range Rover Sport P530 är för dig som älskar V8
Mest läst i kategorin
På plats i Madrid gavs vi möjlighet att köra en rad drivlinor – laddhybriden – P510e, dieselsexan – D300, bensinsexan – P400 och modellen som denna text avhandlar, P530 som har en V8 under huven.
För en mer övergripande recension av Range Rover Sport i sin helhet kan du klicka här.
Sport som i sportig?
Åtta cylindrar under huven på en Range Rover känns lika givet som en frack på Nobelmiddagen.
När det gäller just Range Rover Sport P530 är det en 4,4-liters BMW-pjäs som levererar kusarna. Den pumpar ut 530 hästkrafter – som beteckningen antyder – och 750 newtonmeter.
Det innebär att Range Rover Sport P530 är den snabbaste varianten av den nya suven, tills SVR-varianten dyker upp, något vi fick bekräftat på plats i Madrid.
Jämte exempelvis laddhybriden – P510e – är P530 ungefär en sekund snabbare till 100 kilometer i timmen.
Att bilen väger cirka 300 kilogram mindre bidrar dessutom till en mer lättfotad framfart.
Med det sagt placerar sig nya Range Rover Sport betydligt längre ut på komfortkanten jämfört med konkurrenterna.
På landsväg rör den sig med förvånansvärd flinkhet – mycket tack vare en rad olika ingenjörstrick – och de 530 kusarna gör sannerligen sitt för att sätta fart på ekipaget.
Med det sagt blir aldrig Range Rover Sport särskilt körglad och det är sannerligen ingen bil som man uppmanas till att köra för kung och fosterland i.
En fråga om lyx i Range Rover Sport P530
Range Rover Sport P530 må vara den mest atletiskt lagda varianten av modellen, åtminstone tills vidare.
Den tyska V8:an är med det sagt inte tänkt att vara någon balettdansös, det är snarare en fråga om att erbjuda en motor som passar biltypen.
Mängden kraft är mer än nog och hur den levererar kraften är väldigt härligt och bidrar sannerligen till lyxkänslan.
Kupén är knäpptyst och även i sportläget blir aldrig Sport nämnvärt stötig eller högljudd.
Känslan av att omringas av härliga materialval och lyx samtidigt som ens högerfot har en förmåga att öppna upp ett stall med 530 frustande fullblod är riktigt trevlig.
Range Rover Sport P530 är en kontroversiell koloss
I V8-utförande är Range Rover Sport den mest kontroversiella modellen i utbudet.
När orderböckerna öppnades upp för stora Range Rover i Sverige var det hela 60 procent som valde just V8:an. Med andra ord är det en drivlina som kunderna uppskattar.
Även om laddhybriden – P510e – är den vettigaste drivlinan är P530 tveklöst den mest ha-begärliga. Den klär modellen väl och motorn är riktigt härlig.
Det gör även bilen mer tidlös och utmärkande, inte minst i dessa tider av elektrifiering.
Summan av kardemumman
P530 är, än så länge, den modell som är den mest karakteristiska, inte minst för modellen i sin helhet.
Trots Sport-epitetet rör det sig inte om någon kördynamisk diamant, utan V8:an bidrar i stället till en enorm lyxkänsla och erbjuder en maffighet som heter duga.
Det är inte en fråga om att erbjuda en renodlad prestandamodell, utan snarare en fråga om att erbjuda en modell där prestanda ses som en lyxvara.
Den uppmanar inte till inspirerande körning men levererar väldigt väl när lusten faller in. Hur länge V8:an lever kvar återstår att se.
Range Rover Sport First Edition P530 (2023)
Motor: 4,4-liters V8, bensin, 530 hästkrafter, 750 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 4,5 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Vikt: 2 505 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4946/2209/1820 mm
Pris: från 1 632 900 SEK (Testbil ca. 1 900 000 SEK)
Dagens PS första intryck av Range Rover Sport P530
Slutbetyg: 4,5/5
En V8 i en Range Rover är lite som en sangria i Spanien – givet. Range Rover Sport P530 uppfyller det kravet och bidrar enormt mycket till lyxkänslan. Det är motorn man väljer om hjärtat får bestämma.
Läs även: Provkörning av Range Rover Sport P510e
Läs även: Provkörning av Range Rover Sport
Läs även: Range Rover Sport – bensin eller diesel?
Läs även: Provkörning av Range Rover P510e
Läs även: Provkörning av Range Rover P530
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.