Efter att ha utmanat arktiska temperaturer tidigare i år, genomgår nu den nya elektriska Range Rovern de sista testerna i den gassande hettan i Förenade Arabemiraten.
Range Rover Electric: Extrem hetta inget hinder för lyx-suven
Mest läst i kategorin
Temperaturen stiger till över 50 grader celsius och luftfuktigheten når 90 procent, vilket sätter bilens termiska hanteringssystem på prov.
Systemet, som är det mest avancerade någonsin i en Range Rover, har designats för att maximera komforten i kupén, även under extrema förhållanden.
Nytt ABS-system
Förutom att hantera värmen har testbilarna även fått bekänna färg i den utmanande terrängen. Bland annat har de skickats upp för “Big Red”, en 90 meter hög sanddyn i Sharjahs Al Badayer-öken. Syftet är att testa det nya “Intelligent Torque Management”-systemet, som ersätter det traditionella ABS-baserade antispinnsystemet.
Det nya systemet ska ge bättre grepp vid terrängkörning genom att fördela kraften till varje elmotor individuellt. Detta minskar reaktionstiden från cirka 100 millisekunder till så lite som en millisekund. Enligt Jaguar Land Rover (JLR) visade ingen av bilarna någon prestandaförsämring efter fem försök i rad.
Senaste nytt
Prestanda i nivå med förbränningsmotorer
Thomas Müller, produktutvecklingschef på JLR, förklarar att ett varmt klimat är en av de största utmaningarna för elbilar. Det beror på behovet av att kyla kupén samtidigt som batteriets prestanda optimeras.
“Den extra utmaningen med att köra på sand kräver kontrollerat vridmoment vid låg hastighet”, säger Müller.
“Våra specialutvecklade system för antispinn och termisk hantering samarbetar för att säkerställa att effekten inte påverkas.”
Testerna har visat att Range Rover Electric, i detta klimat, matchar prestandan hos sina motsvarigheter med förbränningsmotorer när den upprepade gånger kör motsvarande 100 meter uppför en sanddyn.
Samma “go-anywhere”-kapacitet
Liksom bilarna som testades i polcirkeln är dessa prototyper helt utan kamouflage. Enligt JLR är detta för att “understryka byggkvaliteten på de första prototyperna”.
Prototypen, lackerad i svart och utan de kontrasterande matta detaljerna som tidigare antytts för elbilar, ser nästan identisk ut med den Range Rover med förbränningsmotor som funnits till försäljning sedan 2022.
JLR säger att detta visar hur prototypens “modernistiska designspråk är troget Range Rovers arv”. Det tyder på att Range Rover Electric bara kommer att skilja sig subtilt från modellerna med sexcylindriga, V8– och plug-in hybrid-drivlinor.
JLR har tidigare betonat att detta är den första bilen som använder en batteri- och eldrivlina som monterats internt. Inga specifika tekniska detaljer eller prestandasiffror har ännu lämnats, förutom den tidigare bekräftelsen att den kommer att använda en 800V-laddningsarkitektur.
Den kommer “go-anywhere”
Även om cheferna ännu inte har gett några detaljer om prestandan för den nya Range Rovern, har de lovat att den kommer att ha samma “go-anywhere”-kapacitet som versionen med förbränningsmotor.
Den kommer att erbjuda dragkapacitet, vadningsförmåga och terrängegenskaper som överträffar alla andra elektriska suv-modeller i lyxsegmentet, inklusive förmågan att vada genom 850 mm djupt vatten.
Antydan om att Range Rover Electric kommer att erbjuda prestanda “jämförbar” med den befintliga V8:an tyder på en total effekt nära de 523 hästkrafter som den modellen erbjuder.
Det förväntas att den kommer att använda ett system med dubbla motorer, vilket möjliggör bättre fyrhjulsdrift och system som vridmomentvektorisering för att öka dess terrängpotential.
JLR uppger att testprogrammet har anpassats för att särskilt undersöka bilens underrede, batteriets hållbarhet och termisk prestanda.
En stilla undran bara, kommer de som köper denna eldrivna lyx-suv köra den i extrema väder? Har svårt att tänka mig det.
Byggs i Solihull
Range Rover Electric kommer att byggas i Solihull tillsammans med de befintliga mildhybrid- och laddhybridversionerna. Inledningsvis kommer den att använda batterier från en tredjepartsleverantör innan den så småningom byter till batterier som produceras i den nya gigafabriken i Somerset som JLR:s moderbolag Tata planerar.
600 000 bilister underkända i syntest
Ny undersökning avslöjar oroväckande siffror om svenska bilförares syn. Experter kräver nu skärpta regler för att öka trafiksäkerheten. Synbesiktningen,
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.