Dagens PS

Ram och Jeep granskas för plötsliga stopp

Stellantis utreds för strul med motorerna i Ram och Jeep. (Foto: Ram, Jeep)
Stellantis utreds för strul med motorerna i Ram och Jeep. (Foto: Ram, Jeep)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 23 juli 2024Publicerad: 23 juli 2024

Ram och Jeep som stannar i låg hastighet, parkerar sig själva och tänder varningslampor är inte det roligaste. Nu har de amerikanska myndigheterna tröttnat.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Motorstopp och kraftförlust i 2022 års Ram och Jeep har satt igång en stor utredning av Stellantis skriver Automotive News. De amerikanska trafiksäkerhetsmyndigheterna har nu fått upp ögonen för moderbolaget till Ram och Jeep, efter att ha fått in flera rapporter om motorstopp och kraftförlust i två av deras populära modeller.

Jeep stannar och lägger i P av sig själv. Ingen kul upplevelse. (Foto: Jeep)
Jeep stannar och lägger i P av sig själv. Ingen kul upplevelse. (Foto: Jeep)

Undersökningen fokuserar helt på 2022 års Ram 1500 pickup och Jeep Wagoneer crossover. Den 19 juli tillkännagav NHTSA undersökningen efter att hela 80 konsumenter klagat på problemen.

Det handlar om motorer med det avancerade 5.7L Hemi eTorque mildhybridsystemet.

Bilen parkerar, av sig själv

Ägare har rapporterat att motorerna stängs av, särskilt vid låga hastigheter, vilket får fordonet att automatiskt skifta till parkering och aktivera nödbromsen. Dessutom visas ibland en varningslampa för batterifel på instrumentpanelen. Denna lampa indikerar låg spänning och förhindrar ofta att fordonet startar om. Minst sagt frustrerande i bilköerna. De har rätt att bli rätt arga.

Ram har samma problem. De båda bilarna har samma motor. (Foto: Ram)
Ram har samma problem. De båda bilarna har samma motor. (Foto: Ram)

Började redan med årsmodell 2021

Den aktuella undersökningen kopplas till en återkallelse från den 13 april 2023 som gällde vissa 2021 års Ram 1500 med 5.7L eTorque-motorer. I februari 2024 delade NHTSA sina klagomål om 2022 års Ram 1500 och Jeep Wagoneer med Fiat Chrysler Automobiles. FCA granskade problemen och fastslog att kraftförlusten sannolikt beror på ett elektriskt fel, snarare än en överdriven bränsleblandning som man trott tidigare, vid återkallelsen i april.

ANNONS

Den 22 juli meddelade en talesperson för Stellantis att de “samarbetar fullt ut med NHTSA” i den pågående utredningen.

Nu ska NHTSA reda ut härvan. Se över alla uppgifter, hur många som är påverkade och se vad som kan göras för bilägarna.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS