Att köra för fort kan bli dyrt, och många bilister lockas av appar och andra tekniska lösningar som varnar för fartkameror.
Radarvarnare och fartkameror i Europa – vad gäller?
Mest läst i kategorin
Men se upp, i många länder är dessa hjälpmedel förbjudna och kan leda till böter, skriver ADAC.
I Tyskland är det olagligt att använda alla former av automatiska varningssystem för fartkameror. Det gäller både dedikerade radarvarnare, appar i mobilen och navigationsenheter med inbyggda fartkameravarningar.
Även om det är passageraren som använder en app i sin telefon kan det leda till böter. Straffet för att bryta mot förbudet är 75 euro och en prick i körkortet.
Läs också: Frankrike storsatsar på AI-kameror:”Du kommer att åka fast”. Dagens PS
Du får varna andra för fartkameror
Det är dock tillåtet att varna andra trafikanter för fartkameror genom handsignaler eller skyltar, så länge det inte orsakar hinder eller stör trafiken. Däremot är det inte tillåtet att använda helljuset för att varna för fartkameror.
Reglerna för radarvarnare och fartkameror varierar i olika europeiska länder. I vissa länder är det helt förbjudet, medan det i andra är tillåtet under vissa förutsättningar. Innan du ger dig ut på vägarna i Europa är det viktigt att kontrollera vilka regler som gäller i de länder du planerar att besöka.
Tänk på att det säkraste sättet att undvika böter är att hålla hastighetsgränserna.
Senaste nytt
Radarvarnare i Europa – lagar och straff
Att använda en radarvarnare eller fartkamera-app kan bli en dyr historia i många europeiska länder. Här är en tabell som visar vilka regler som gäller:
Land | Förbud mot att medföra | Förbud mot att använda | Eventuella böter eller fängelsestraff samt ytterligare information |
---|---|---|---|
Belgien | Ja | Ja | Böter eller fängelse från 15 dagar till tre månader. Dubbelt straff vid upprepade fall. Enheten konfiskeras och förstörs. POI-funktion är tillåten. |
Bulgarien | Ja | Ja | Böter |
Danmark | Ja | Ja | Höga böter |
Finland | Ja | Ja | Höga böter |
Frankrike | Ja | Ja | Höga böter. Enheten konfiskeras. Eventuellt beslag av fordonet vid fast installerade enheter. POI-funktionen är tillåten om den varnar för farliga platser på tillräckligt avstånd. Det är dock förbjudet med tydliga och omedelbara varningar för fartkameror. |
Grekland | Ja | Ja | Böter från 2 000 euro; 30 dagars körförbud |
Italien | Ja | Ja | Böter från 800 euro. Enheter konfiskeras. |
Lettland | Ja | Ja | Böter |
Litauen | Ja | Ja | Enheter som aktivt stör mätningen är förbjudna. Höga böter. Enheten konfiskeras. |
Luxemburg | Ja | Ja | Böter upp till 5 000 euro eller fängelse från åtta dagar upp till ett år. Enheten konfiskeras. POI-funktion är tillåten. |
Nederländerna | Ja | Ja | Böter på 430 euro. Enheten konfiskeras. Navigationsenheter med POI-funktion samt fartkamera-appar är tillåtna. |
Norge | Ja | Ja | Straff upp till 10 000 norska kronor (ca 1 000 euro) och beslag av enheten. |
Österrike | Ja | Nej | GPS-navigationsenheter med en POI-varnare som “notifieringsfunktion” är tillåtna. Radarvarnare som kan påverka eller störa trafikövervakningsutrustning är förbjudna. Dessa får varken monteras på eller medföras i fordon. Vid överträdelser hotar böter på upp till 5 000 euro och enheten konfiskeras. |
Polen | Ja | Ja | Böter. Enheter som inte är synligt redo att användas (t.ex. förpackade) får medföras. |
Rumänien | Nej | Nej | Lagstiftning diskuteras. |
Sverige | Ja | Ja | Höga böter. Enheten konfiskeras. |
Schweiz | Ja | Ja | Höga böter eller fängelsestraff. Enheten konfiskeras och förstörs. Även GPS-navigationsenheter som varnar för fartkameror genom sina extrafunktioner (POI-funktion). |
Serbien | Ja | Ja | Böter mellan 50 euro och 170 euro vid användning. Vid olycka kan upp till 45 dagars fängelse utdömas istället för böter. Navigationssystem med POI-funktion är tillåtna. |
Slovakien | Ja | Ja | Höga böter |
Slovenien | Ja | Ja | Enheter som aktivt stör mätningen är förbjudna. Höga böter. |
Spanien | Ja | Ja | Höga böter. POI-funktion är tillåten. |
Tjeckien | Ja | Ja | Radarvarnare som gör mätningen omöjlig eller försvårar den är förbjudna. Böter från 5 000 till 10 000 tjeckiska kronor (ca 200-400 euro). |
Turkiet | Ja | Ja | Höga böter |
Ungern | Ja | Ja | Höga böter. Enheten konfiskeras. |
Lyssna: Så låter Lexus LC som en V10-superbil
Lexus har använt avancerad teknik, inklusive aktiv brusreducering (ANC), för att ge sin LC-modell en ljudbild som påminner om den legendariska LFA:s
Läs också:
Så mycket höjs straffavgiften om du missar operation, län för län. News 55
“Nya EU-regleringen missar farorna med nätfiske”. Realtid
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.