Att elbilar får försämrad räckvidd i kyla är något som i högsta grad bidrar till den nya folksjukdomen räckviddsångest. Avvikelserna från den officiella WLTP-räckvidden är olika stora för olika bilar.
Räckvidd: Tesla dominerar på vintern
Mest läst i kategorin
Norges Automobil-Forbund, eller NAF, genomför två gånger om året ett stort test av elbilar som erbjuds på den norska marknaden, som går ut på att utvärdera räckvidd och laddhastighet.
Testet kallas El Prix och är världens största av sitt slag. Den senaste omgången genomfördes under 1-2 februari och har alltså precis avslutats.
Hela 28 bilar har fått visa vad de går för, och resultaten visar att den verkliga räckvidden vintertid kan vara så mycket som 36 procent lägre än vad den officiella siffran anger.
Störst skillnad på räckvidden med Toyota
Toyota, som var tidiga med hybridteknik men har tagit desto längre tid på sig att anamma den rena eldriften, presterade sämst i termer av att nå upp till den utlovade WLTP-räckvidden.
Den uppmätta räckvidden för bZ4X var på 323 kilometer, vilket är 180 färre än de 503 som den ska klara.
Bilmodellen – vilken tycks vara döpt i enlighet med samma formel som Elon Musk använder för att döpa sin avkomma – har tidigare kritiserats för bristfälliga hjulbultar, som kan göra att hjulen trillar av bilen.
Senaste nytt
Maxus maxar räckvidden även vintertid
Bättre gick det för kinesiska Maxus, vars Euniq6 tog sig 315 kilometer – bara 39 kilometer, eller 11 procent, under den officiella räckvidden på 354 kilometer.
Det här var testets bästa resultat sett till att uppnå WLTP-räckvidden under verkliga förhållanden.
Eventuella spekulanter ska emellertid beakta det faktum att det mer eller mindre är bilens enda riktigt positiva egenskap. På andra punkter än räckvidden tenderar Euniq6 att lova mer än vad den håller.
Tesla är elbilsracets verkliga vinnare
När det kommer till att bygga elbilar, med tonvikt på “el”, visar det norska testet att herre på täppan alltjämt heter Tesla.
Model S föll förvisso över 16 procent kort om sin officiella räckvidd, men i och med en WLTP-siffra på 634 kilometer betyder det ändock att den kom längst av alla.
Med en verklig räckvidd på hela 530 kilometer kom den längre än alla andra bilar i testet. Tvåa blev Tesla Model X Plaid, som klarade 444 av 543 utlovade kilometer.
Nedan följer en lista på samtliga bilar i testet, varav elva kineser, nio européer, tre amerikaner respektive koreaner, och två japaner:
- 1. BMW i4 eDrive40 Fully Charged 2022
- 2. Renault Megane E-Tech 220 Iconic 2022
- 3. BMW i7 xDrive60 2023
- 4. MG ZS EV Luxury Long Range 2022
- 5. BMW iX1 xDrive30 2023
- 6. MG Marvel R 4WD Performance 2023
- 7. Skoda Enyaq RS Coupe 80X 2023
- 8. MG MG4 Luxury 2023
- 9. Maxus Euniq6 70 kWt 177hk Exclusive 2022
- 10. MG MG5 Electric Comfort 2023
- 11. BYD Atto 3 Comfort 2023
- 12. BYD Han 4×4 Intro Pack 2023
- 13. JAC e-JS4 2022
- 14. Voyah Free Premium 2022
- 15. Nissan Ariya Advance 87kWt 2023
- 16. Toyota bZ4X 2WD Active 2023
- 17. Tesla Model X Plaid 2023
- 18. Tesla Model S AWD 2023
- 19. Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
- 20. Hyundai IONIQ 5 LR AWD Premium 2023
- 21. Kia Niro EV 64,8 kWh Comfort 2023
- 22. NIO ET7 AWD SR 2023
- 23. Volkswagen ID.Buzz Pro 77kWh 204hk 2023
- 24. Mercedes-Benz EQE 300 2023
- 25. Mercedes-Benz EQB 250 2022
- 26. Kia EV6 GT 77 kWh AWD 2023
- 27. Hongqi E-HS9 Exclusive 2023
- 28. Volkswagen ID.5 Pro 77kWh 204hk 2023
På NAF:s hemsida kan man se hur samtliga bilar har klarat sig i förhållande till sina officiella räckviddssiffror.
Inom kort kommer man också att kunna ta del av information om verklig förbrukning och laddtid från 10-80 procent.
Läs även: Dacia Spring slår Tesla på fingrarna i nytt test
Läs även: Ford F-150 Lightning är en av världens bästa elbilar
Läs även: Mercedes-Benz EQE 350+ är en fantastisk elbil
Läs även: Här lossnar ratten i en ny Tesla – igen
Redaktör på Högsta Växeln.
Redaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.