Dagens PS

Räckvidd: Tesla dominerar på vintern

batteriet
Även när det är kallt ska räckvidden med det nya batteriet vara 100 mil. (Foto: Tesla)
Karl Cajmatz
Karl Cajmatz
Uppdaterad: 02 feb. 2023Publicerad: 02 feb. 2023

Att elbilar får försämrad räckvidd i kyla är något som i högsta grad bidrar till den nya folksjukdomen räckviddsångest. Avvikelserna från den officiella WLTP-räckvidden är olika stora för olika bilar.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Norges Automobil-Forbund, eller NAF, genomför två gånger om året ett stort test av elbilar som erbjuds på den norska marknaden, som går ut på att utvärdera räckvidd och laddhastighet.

Testet kallas El Prix och är världens största av sitt slag. Den senaste omgången genomfördes under 1-2 februari och har alltså precis avslutats.

Hela 28 bilar har fått visa vad de går för, och resultaten visar att den verkliga räckvidden vintertid kan vara så mycket som 36 procent lägre än vad den officiella siffran anger.

Störst skillnad på räckvidden med Toyota

Toyota, som var tidiga med hybridteknik men har tagit desto längre tid på sig att anamma den rena eldriften, presterade sämst i termer av att nå upp till den utlovade WLTP-räckvidden.

Den uppmätta räckvidden för bZ4X var på 323 kilometer, vilket är 180 färre än de 503 som den ska klara.

toyota bz4x tappar hjul

Toyota bZ4x stod för testets sämsta prestation i förhållande till sin officiella räckvidd. Modellen dras likväl med större problem än så. (Foto: CarBuzz)

Bilmodellen – vilken tycks vara döpt i enlighet med samma formel som Elon Musk använder för att döpa sin avkomma – har tidigare kritiserats för bristfälliga hjulbultar, som kan göra att hjulen trillar av bilen.

ANNONS

Senaste nytt

Maxus maxar räckvidden även vintertid

ANNONS

Bättre gick det för kinesiska Maxus, vars Euniq6 tog sig 315 kilometer – bara 39 kilometer, eller 11 procent, under den officiella räckvidden på 354 kilometer.

Det här var testets bästa resultat sett till att uppnå WLTP-räckvidden under verkliga förhållanden.

maxus euniq6 suv rackvidd

Maxus Euniq6 SUV kom närmast sin WLTP-räckvidd. Det är en av få positiva saker som går att säga om den bilen. (Foto: Morgan Petri)

Eventuella spekulanter ska emellertid beakta det faktum att det mer eller mindre är bilens enda riktigt positiva egenskap. På andra punkter än räckvidden tenderar Euniq6 att lova mer än vad den håller

Tesla är elbilsracets verkliga vinnare

När det kommer till att bygga elbilar, med tonvikt på “el”, visar det norska testet att herre på täppan alltjämt heter Tesla.

Model S föll förvisso över 16 procent kort om sin officiella räckvidd, men i och med en WLTP-siffra på 634 kilometer betyder det ändock att den kom längst av alla.

tesla model s awd naf

I termer av faktisk räckvidd var det Tesla Model S som tog hem segern i NAF:s test. Hela 53 mil kom den innan batteriet var tomt. (Foto: NAF)

Med en verklig räckvidd på hela 530 kilometer kom den längre än alla andra bilar i testet. Tvåa blev Tesla Model X Plaid, som klarade 444 av 543 utlovade kilometer.

ANNONS

Nedan följer en lista på samtliga bilar i testet, varav elva kineser, nio européer, tre amerikaner respektive koreaner, och två japaner:

  1. 1. BMW i4 eDrive40 Fully Charged 2022
  2. 2. Renault Megane E-Tech 220 Iconic 2022
  3. 3. BMW i7 xDrive60 2023
  4. 4. MG ZS EV Luxury Long Range 2022
  5. 5. BMW iX1 xDrive30 2023
  6. 6. MG Marvel R 4WD Performance 2023
  7. 7. Skoda Enyaq RS Coupe 80X 2023
  8. 8. MG MG4 Luxury 2023
  9. 9. Maxus Euniq6 70 kWt 177hk Exclusive 2022
  10. 10. MG MG5 Electric Comfort 2023
  11. 11. BYD Atto 3 Comfort 2023
  12. 12. BYD Han 4×4 Intro Pack 2023
  13. 13. JAC e-JS4 2022
  14. 14. Voyah Free Premium 2022
  15. 15. Nissan Ariya Advance 87kWt 2023
  16. 16. Toyota bZ4X 2WD Active 2023
  17. 17. Tesla Model X Plaid 2023
  18. 18. Tesla Model S AWD 2023
  19. 19. Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
  20. 20. Hyundai IONIQ 5 LR AWD Premium 2023
  21. 21. Kia Niro EV 64,8 kWh Comfort 2023
  22. 22. NIO ET7 AWD SR 2023
  23. 23. Volkswagen ID.Buzz Pro 77kWh 204hk 2023
  24. 24. Mercedes-Benz EQE 300 2023
  25. 25. Mercedes-Benz EQB 250 2022
  26. 26. Kia EV6 GT 77 kWh AWD 2023
  27. 27. Hongqi E-HS9 Exclusive 2023
  28. 28. Volkswagen ID.5 Pro 77kWh 204hk 2023

NAF:s hemsida kan man se hur samtliga bilar har klarat sig i förhållande till sina officiella räckviddssiffror.

Inom kort kommer man också att kunna ta del av information om verklig förbrukning och laddtid från 10-80 procent.

Läs även: Dacia Spring slår Tesla på fingrarna i nytt test

Läs även: Ford F-150 Lightning är en av världens bästa elbilar

Läs även: Mercedes-Benz EQE 350+ är en fantastisk elbil

Läs även: Här lossnar ratten i en ny Tesla – igen

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Karl Cajmatz
Karl Cajmatz

Redaktör på Högsta Växeln.

Karl Cajmatz
Karl Cajmatz

Redaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Energikris
Spela klippet

Europas energikris: Höga priser och tveksamma lösningar

Energikrisen i Europa visar på utmaningar med den gröna omställningen. Många länder är beroende av naturgas, särskilt på vintern när energibehovet är större – och Europas energikris smittar även Sverige. En kombination av en omställning till väderberoende energiproduktion och kalla vinterdagar har gett rekordpriser på el i Tyskland – och södra Sverige dras med i krisen. […]