Vi har stiftat bekantskap med Ferrari Purosangue under Ferraris Finali Mondiali på Imola. Tyvärr inte på en väg och med motorn till vårt förfogande, men vi kan ändock säga en hel del om vad världens mest fartglada familjer har att se fram emot.
Purosangue är Ferraris svar på Volvo XC70
Mest läst i kategorin
När ryktena började gå om att Ferrari skulle göra en suv var det många som höjde på ögonbrynen. Visst, Lamborghini hade redan lanserat (och sålt ett oräkneligt antal av) sin stadsjeep Urus, men Ferrari är känt för att vara lite mer renläriga än så.
Själv var jag övertygad om att farbror Enzo vände sig i sin grav, men med facit i hand kanske vi inte måste oroa oss alltför mycket för hans frid.
Inte så blodigt, men ganska så rent
De officiella bilderna har redan visat att Ferrari Purosangue, till skillnad från Lamborghini Urus, inte får ögonen att blöda.
Bilen ser ungefär ut som en GTC4Lusso med lite längre tak och några centimeter extra markfrigång. Det intrycket står sig i verkligheten.
Folket från Maranello har dessutom gjort klart att de inte har byggt en suv, utan en FUV. Vad bokstavskombinationen står för är uppenbart.
En aning töntigt, kan tyckas, men samtidigt vore det förstås inte gångbart att marknadsföra en Ferrari-modell som superbilarnas svar på Volvo XC70 – eller V90 CC.
Ja, Purosangue är en kombi, vilket är bra eftersom det är världens bästa biltyp. Där det vanligtvis sitter plast har Ferrarin förstås något mer exotiskt, i form av kolfiberförstärkt plast.
Bagageutrymmet har också aningen mer blygsamma dimensioner än i svenskarnas gamla favoritbil.
Senaste nytt
Ett bekvämt baksäte och fotbollsskokompatibla material
Annat är det där man faktiskt sitter. Baksätet består av två sittplatser där man halvligger med gott om benutrymme.
Ifall man skulle behöva stoppa in barn försedda med fotbollsskor där, är det bra att framsätenas stolsryggar och dörrsidornas nedre regioner är klädda i vad som enligt en Ferrari-representant på plats är kevlar.
Att kliva ut ur baksätet är en barnlek tack vare att bakdörrarna är bakhängda och öppningsarbetet sköts av en elmotor, precis som på en Rolls-Royce.
Det är inte bara bekvämt, det borde också innebära kraftigt minskad risk för inifrån orsakade dörruppslag.
På ratten finner man samma touchreglage som i Ferrari Roma och 296, och likt den förstnämnda finns det lite till på den för moderna bilar sedvanliga infotainmentpositionen.
Tyvärr gavs inte möjligheten att utforska infotainmentsystemet i detalj, men vi vet sedan innan att det i stor utsträckning förlitar sig på en smartphone.
Ferrari Purosangue får en att drömma stort
Purosangue är inte en ful bil, så som vissa av oss var rädda att den skulle vara, men den är heller inte jättevacker. Ferrari 296 och Roma är långt mycket mer eleganta, men fullblodet har en sorts attraktionskraft som saknas i konventionella Ferrari-bilar.
Precis som hur en V90 CC erbjuder ett tillskott av praktisk användbarhet jämfört med en vanlig V90, är det användbarheten som gör Purosangue så fullständigt oemotståndlig. Det är en kryssningsmissil utan motstycke på marknaden.
Sittandes på förarplatsen finns det inget man hellre vill än att väcka V12:an till liv, styra skutan mot världens ände och låta sig förvånas över hur snart man kommer finna att man är framme. Vi hoppas på chansen att göra det inom en överskådlig framtid.
Läs även: Så ska Ferrari dominera Le Mans
Redaktör på Högsta Växeln.
Redaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.