Golfen firar 50 år i år och det har firats lite överallt i världen. För oss blev det till att provköra senaste Golfen men också en sväng i generation 1.
Provkört: VW Golf GTE 2024
Mest läst i kategorin
Golf kanske inte är den mest karismatiska bilen, men den är en trygg och stabil vardagskompis. Som många säger, en kompakt bil med ett gigantiskt inre.
Den bilen vi testade var en GTE 200kW/272 hk. Med alla tillval låg prislappen på just denna bil på 560 200 kr. För en Golf.
Det mest positiva
De har tagit tillbaka hederliga fysiska knappar på ratten. Jubel från folket ekar fortfarande.
Däremot är de där eländiga touchknapparna kvar på andra ställen. Nu kördes bilen bara i cirka 45 minuter, så något djupdykande blir det inte.
Infotainmentsystemet är bekant om man har koll på Volkswagen. Vi hann inte in och kolla runt i alla menyer men det brukar inte vara så svårt eller märkligt.
Senaste nytt
Kan men vill inte
Vi tar en skumpig skogsväg ut från restaurangen vi haft pressträff på och siktar på en tur på motorvägen. Bilen levererar precis det den ska hela vägen.
Men på påfarten trycker vi plattan i mattan – och typ inget händer.
Vi kämpar och vill få lite action, men nej. Men om vi tryckte bara lite till, alltså pressa tills det tar stopp men sedan inte ge upp utan fortsätta att pressa, ja då.
Så på sluttampen av påfarten fick vi oss ett åk.
Designen är ju vad den är
Golf är kanske ett under av design. Den är tyskt sober och allt är i ordning och reda. De rutiga stolarna är inget som faller oss i smaken men det är valbart det där.
Däremot den blåa lacken var rätt fin. Den heter Anemone Blue Metallic, om ni vill ha den.
Det är bra med förvaring i fram och ett smidigt litet fack för mobilen.
Är du sugen på en alldaglig bil, hybrid, stabil och pålitlig – då är denna för dig. Med andra ord, den är inte för oss.
Fakta 2024 Volkswagen Golf GTE 200 kW/272 hk
DSG6
Lättmetallfälgar, 18 tum
Keyless advanced
Adaptiv farthållare
12,9 tums pekskärm
Pris från: 510 900 kronor
Generation 1
För att fira Golfen hade man tagit dit några klassiker som fick provköras och så klart tog vi chansen att få köra just generation 1.
Det var som att hoppa in i en magisk tidsmaskin.
Lukten av gammal bil är något alldeles extra. Bilen gick rätt bra men den där växellådan. Det tog kanske 30 sekunder att hitta backen.
En beskrivning av var växlarna låg satt på instrumentbrädan på passagerarsidan. Intressant. Men man fick vispa omkring ett tag för att hitta rätt. Charmigt anser vi.
Strejkhot hänger över Volkswagen
Volkswagen hotas av strejker i oktober. Facket kräver jobbsäkerhet och högre löner, medan företaget överväger fabriksnedläggningar. Volkswagen hotas av
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.