Dagens PS

Provkört: VW Golf GTE 2024

En Golf är inte en Golf utan en golfboll. (Foto: Åsa Wallenrud)
En Golf är inte en Golf utan en golfboll. (Foto: Åsa Wallenrud)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 06 sep. 2024Publicerad: 06 sep. 2024

Golfen firar 50 år i år och det har firats lite överallt i världen. För oss blev det till att provköra senaste Golfen men också en sväng i generation 1.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

En simpel bil som är tillräckligt bra för att ha som en daglig bil. (Foto: Åsa Wallenrud)
En simpel bil som är tillräckligt bra för att ha som en daglig bil. (Foto: Åsa Wallenrud)

Golf kanske inte är den mest karismatiska bilen, men den är en trygg och stabil vardagskompis. Som många säger, en kompakt bil med ett gigantiskt inre.

Den bilen vi testade var en GTE 200kW/272 hk. Med alla tillval låg prislappen på just denna bil på 560 200 kr. För en Golf.

En välkänd bakdel. Som med alla tyska bilar så är den ren och fin, det uppskattas. (Foto: Åsa Wallenrud)
En välkänd bakdel. Som med alla tyska bilar så är den ren och fin, det uppskattas. (Foto: Åsa Wallenrud)

Det mest positiva

De har tagit tillbaka hederliga fysiska knappar på ratten. Jubel från folket ekar fortfarande.

Däremot är de där eländiga touchknapparna kvar på andra ställen. Nu kördes bilen bara i cirka 45 minuter, så något djupdykande blir det inte.

Infotainmentsystemet är bekant om man har koll på Volkswagen. Vi hann inte in och kolla runt i alla menyer men det brukar inte vara så svårt eller märkligt.

ANNONS
Som sagt. Liten bil på utsidan men rymmer mer än vad man tror. (Foto: Åsa Wallenrud)
Som sagt. Liten bil på utsidan men rymmer mer än vad man tror. (Foto: Åsa Wallenrud)
ANNONS

Senaste nytt

Kan men vill inte

Vi tar en skumpig skogsväg ut från restaurangen vi haft pressträff på och siktar på en tur på motorvägen. Bilen levererar precis det den ska hela vägen.

Men på påfarten trycker vi plattan i mattan – och typ inget händer.

Vi kämpar och vill få lite action, men nej. Men om vi tryckte bara lite till, alltså pressa tills det tar stopp men sedan inte ge upp utan fortsätta att pressa, ja då.

Så på sluttampen av påfarten fick vi oss ett åk.

Designen är ju vad den är

Golf är kanske ett under av design. Den är tyskt sober och allt är i ordning och reda. De rutiga stolarna är inget som faller oss i smaken men det är valbart det där.

ANNONS

Däremot den blåa lacken var rätt fin. Den heter Anemone Blue Metallic, om ni vill ha den.

Vyn från förarsidan. (Foto: Åsa Wallenrud)
Vyn från förarsidan. (Foto: Åsa Wallenrud)

Det är bra med förvaring i fram och ett smidigt litet fack för mobilen.

De hade lastat bilen full med nödproviant men den sväljer en hel del i de olika facken. (Foto: Åsa Wallenrud)
De hade lastat bilen full med nödproviant men den sväljer en hel del i de olika facken. (Foto: Åsa Wallenrud)

Är du sugen på en alldaglig bil, hybrid, stabil och pålitlig – då är denna för dig. Med andra ord, den är inte för oss.

Fakta 2024 Volkswagen Golf GTE 200 kW/272 hk

DSG6

Lättmetallfälgar, 18 tum

Keyless advanced

Adaptiv farthållare

12,9 tums pekskärm

Pris från: 510 900 kronor

Nytt möter gammalt. Vackert. (Foto: Åsa Wallenrud)
Nytt möter gammalt. Vackert. (Foto: Åsa Wallenrud)

Generation 1

ANNONS

För att fira Golfen hade man tagit dit några klassiker som fick provköras och så klart tog vi chansen att få köra just generation 1.

Det var som att hoppa in i en magisk tidsmaskin.

Lukten av gammal bil är något alldeles extra. Bilen gick rätt bra men den där växellådan. Det tog kanske 30 sekunder att hitta backen.

Tänk vad rena bilarna var innan alla skärmar och plåtter. Men också.. Ingen AC, inga högtalarsystem, mini sidospeglar. (Foto: Åsa Wallenrud)
Tänk vad rena bilarna var innan alla skärmar och plåtter. Men också.. Ingen AC, inga högtalarsystem, mini sidospeglar. (Foto: Åsa Wallenrud)

En beskrivning av var växlarna låg satt på instrumentbrädan på passagerarsidan. Intressant. Men man fick vispa omkring ett tag för att hitta rätt. Charmigt anser vi.

Här ser man schemat över växlarna. Så sött. (Foto: Åsa Wallenrud)
Här ser man schemat över växlarna. Så sött. (Foto: Åsa Wallenrud)

Strejkhot hänger över Volkswagen

Volkswagen hotas av strejker i oktober. Facket kräver jobbsäkerhet och högre löner, medan företaget överväger fabriksnedläggningar. Volkswagen hotas av

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS