Nu har det blivit dags för kombivarianten av Astra – på Opel-språk kallad Sports Tourer – att göra sin debut. Vi begav oss till Opels huvudkontor i Rüsselsheim, Tyskland för att stifta närmare bekantskap.
Provkörd: Så bra är nya Opel Astra Sports Tourer
Mest läst i kategorin
Vi har tidigare provkört nya Opel Astra i Portugal. Då konstaterade vi att den levererar på flera punkter, inte minst kördynamiskt och komfortmässigt samt att den på det stora känns välgenomtänkt och uppfyller alla tänkbara krav.
Opel Astra Sports Tourer Plug-In Hybrid (2022)
Motor: 1,6-liters, 4-cylindrig, bensin, elmotor, 180 hästkrafter, 360 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, framhjulsdrift
Acceleration: 0–100 km/h: 7,7 sekunder
Toppfart: 225 km/h
Elektrisk räckvidd: 60 km
Vikt: 1 603 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4642/1481/1860 mm
Pris: troligtvis från 370 0000 SEK för instegsbensinmotorn
Elva generationer kombibilar
Opel Astra – som började livet som Kadett år 1962 – har alltid erbjudits i kombiutförande.
Faktum är att tyskarna myntade uttrycket Caravan (Car-A-Van) som alltså åsyftar de mer praktiska egenskaperna hos en kombi.
På plats i Tyskland hade Opel med sig samtliga generationer för vår beskådning och vi fick även möjlighet att provköra en Opel Kadett D från 1984.
Praktikalitetsmässigt stoltserar nya Astra Sports Tourer med 597 liter lastutrymme vilket ökar till 1634 liter med sätena fällda.
I laddhybriden – den väntade storsäljaren är utrymmet något mindre, 516 och 1553 för sätena uppe respektive fällda.
Det är mindre än exempelvis Volkswagen Golf Sportscombi men mer än stor-kombin Volvo V90.
En praktisk aspekt som skiljer halvkombivarianten av Astra från kombivarianten är, utöver bagageutrymmet, det faktum att det är lättare att lasta in saker baktill i Astra Sports Tourer.
Kanten till bagageutrymmet är nämligen mycket lägre. Dessutom finns det en hel del fiffiga lösningar interiört för att maximera utrymmet.
Elektrifiering ett av ledorden
För första gången är nya Opel Astra elektrifierad. Laddhybriden erbjuder 6 mils räckvidd på el eller 7,2 mil med stadskörning.
Nästa år väntas en helt elektrisk modell dyka upp, vilket även är fallet för femdörrarsvarianten av Opel Astra.
Ytterligare ledord för nya Astra är Autobahn och komfort. Enligt Opel ska nya Astra vara lämpad för autobahn, det vill säga ligga och trycka i höga farter utan problem.
Jag var uppe i strax över 210 kilometer i timmen i nya Astra – då i laddhybridutförandet – och bilen känns både tyst och stabil.
Komforten som Opel skryter om återfinns dels i det mycket ergonomiska stolarna – som länge varit Opels paradgren – samtidigt som interiören kombinerar både digitala och analoga inslag. Resultatet är ett infotainmentsystem som är intuitivt och kupén är genuint trevlig.
Fler drivlinor
I Sverige räknas laddhybriden stå för merparten av försäljningen men det finns även en 1,2-liters bensinmotor och en 1,5-liters dieselmotor att tillgå.
Båda går att få med antingen automat eller manuell växellåda. För en närmare djupdykning av dessa hänvisar jag till min provkörningsrapport av ordinarie Opel Astra.
Summan av kardemumman
Nya Astra Sports Tourer tar avstamp i en oerhört vettig modell – Opel Astra – och gör den mer praktisk och familjeorienterad.
Den erbjuder samma kördynamiska egenskaper och är riktigt trevlig att ratta.
Dessutom är den både bekväm och känns genomtänkt. Utmaningen nu blir helt enkelt att få ut bilarna på marknaden, något Opel länge haft problem med.
Dagens PS första intryck av nya Opel Astra Sports Tourer
Slutbetyg: 3,5/5
Nya Opel Astra Sports Tourer fortsätter på samma spår som tidigare generationer Astra kombi. Den erbjuder hög komfort, en trevlig upplevelse bakom ratten och är dessutom ruskigt praktisk, även om vissa av konkurrenterna är rymligare. En vettig bil som Opel satsat hårt på men som eventuellt är lite för dyr.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.