Dagens PS

Provkörd: Nästan ljudlös Nissan Qashqai e-Power

Nissan Qashqai e-Power i Stockholm
Foto: Nissan
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 09 juli 2022Publicerad: 09 juli 2022

Elbilar erbjuder en i mångt och mycket överlägsen körupplevelse med sina tysta, följsamma och responsiva drivlinor, men många är fortfarande inte redo att ta steget från sin diesel- eller bensinbil.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Nya Nissan Qashqai e-Power lovar att kombinera elbilens tystnad och körbarhet med bensinbilens flexibilitet. Vi begav oss på en provkörning på hemmaplan.

Nissan Qashqai e-Power (2022)
Förbränningsmotor: 1,5-liters, 3-cylindrig bensingenerator
Elmotorer: 190 hästkrafter, 330 newtonmeter
Kraftöverföring: Steglös växellåda, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 7,9 sekunder
Toppfart: 170 km/h
Vikt: 1 687 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4425/1835/1625 mm
Pris: Från 376 100 SEK

Nissan Qashqai e-Power på vägen

Nissan Qashqai e-Power bjuder på en körupplevelse som liknar den hos en elbil. (Foto: Nissan)

Klurig och komplex drivlina

Det som skiljer den nya e-Power-drivlinan från ett traditionellt hybridsystem är att det inte finns någon mekanisk koppling mellan bensinmotorn och hjulen.

Istället sköts all framdrivning av en elmotor, medan bensinmotorn genererar den ström som elmotorn behöver.

Detta är i grund och botten inte en ny idé. Honda använder ett liknande system, och elbilar som BMW i3 erbjöd redan för flera år sedan så kallade räckviddsförlängare, som skjuter till el när batteriet är tomt.

Detta upplägg innebär att man kan köra bensinmotorn uteslutande vid de varvtal där den är som mest effektiv, och man slipper de effektivitetsförluster som vanligtvis uppstår genom växellåda och drivaxlar. 

För att spä på effektiviteten ytterligare är dessutom själva bensinmotorn i Qashqai e-Power ganska unik, då den kan justera sin kompression efter vad som är bäst i varje givet scenario. 

ANNONS

Den stora frågan är om all denna komplexitet ger utdelning vid pumpen, och på den punkten är jag inte helt övertygad.

Förbrukningen ligger på 0,53 liter milen, vilket bara är 0,1 liter snålare än för en Qashqai mildhybrid.

Nissan Qashqai e-Power från sidan.

Nissan Qashqai e-Power är det för det mesta tyst och trevlig. (Foto: Nissan)

Körupplevelse som efterapar en elbil

Systemet ger desto mer utdelning från bakom ratten. Bilen är förvisso inte snabb som många regelrätta elbilar, men den erbjuder ändå deras rapphet och respons.

Kraften finns alltid där när man vill ha den och man slipper vänta på att en växellåda ska agera.

Resultatet är en smidig och lättsam körupplevelse i alla lägen.

Det klassiska elbilstricket med enpedalskörning är också en trevlig detalj som spär på smidigheten. 

Drivlinan är också betydligt tystare än i en traditionell hybrid.

ANNONS

Man har använt sig av noise canceling-teknologi för att dölja motorljudet, och Nissans ingenjörer påstod att det skulle vara svårt för oss att avgöra när motorn var igång.

Så är ärligt talat inte riktigt fallet. Man kan höra motorn, men egentligen bara om man lyssnar efter den eller accelererar hårt. Resten av tiden är bilen väldigt tyst och trevlig.

Detta är en stor skillnad jämfört med Hondas system, där motorn stundtals rusar påtagligt för att leverera tillräckligt med el, och dessutom är betydligt sämre isolerad från kupén.

Foto: Nissan

Inte mycket nytt i övrigt

Utöver den nya, avancerade drivlinan är det inte mycket som skiljer e-Power-modellen från en vanlig Qashqai, men det är inget att deppa över.

Bilen erbjuder förvisso inte en särskilt upphetsande körupplevelse, men åkkomforten är god med bekväma säten, en tyst kupé och mjuk fjädring. 

Den är också praktisk, och känns ganska välbyggd med en ganska snygg interiör.

Alla reglage och funktioner är också särskilt lätta att använda och förstå sig på tack vare en ovanligt bra balans mellan touchkontroller och riktiga knappar.

ANNONS
Nissan Qashqai e-Power interiör

Nissan Qashqai e-Power är välutrustad. (Foto: Nissan)

Nya Qashqai e-Power som helhet

Sammantaget är nya Nissan Qashqai e-Power ett mycket trevligt helhetspaket för den som vill ha en tyst, följsam och trevlig vardagsbil.

Från ett rent ekonomiskt perspektiv är det förvisso inte helt självklart att e-Power-drivlinan lönar sig jämfört med motsvarande mildhybrid då skillnaden i förbrukning inte är gigantisk och priset högre.

Drivlinan ger dock mer prestanda än modellens andra motoralternativ, och levererar en trivsam körupplevelse som i mångt och mycket påminner om den hos en elbil.

Med en prisskillnad på bara 30 000 kronor över den största mildhybriden framstår e-Power-alternativet således som ett i högsta grad rimligt alternativ. 

Nissan Qashqai e-Power lämpar sig för vardagen. (Foto: Nissan)

Dagens PS första intryck av nya Nissan Qashqai e-Power
Slutbetyg: 3/5

Nya Nissan Qashqai e-Power uppfyller de krav man kan tänkas ha på en vardagsbil, såvida man kan klara sig utan fyrhjulsdrift. Körupplevelsen är dock lik en elbil och man får mer prestanda. Inte nödvändigtvis en självklart alternativt, men åtminstone ett trevligt sådant.

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]