Range Rover som modell är förknippad med sanslös lyx och rikligt med , något som varit fallet i över fem decennier. För att vägen in i framtiden ska vara lika framgångsrik har även flaggskepsmodellen tvingats till elektrifiering. Vi har provkört nya Range Rover P510e.
Provkörd: Range Rover P510e – lyxigaste laddhybriden
Mest läst i kategorin
Range Rover SV P510e PHEV SWB (2022)
Motor: 3,0-liters, I6, bensin, elmotor, totalt 510 hästkrafter, 700 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 5,6 sekunder
Toppfart: 242 km/h
Elektrisk räckvidd: 113 km
Vikt: 2 810 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 5058/2209/1870 mm
Pris: från 2 299 900 SEK (Testbil ca. 2 550 000 SEK)
Testbilen i fråga var i så kallat SV-utförande, vilket är märkets lyxigaste utrustningsnivå och även flaggskeppsvarianten, något prislappen onekligen reflekterar.
I termer av elektrifiering rör det sig om en laddhybridhistoria som har bland marknadens längsta räckvidd; i verkligheten kommer man cirka 8–9 mil på en laddning. En helt elektrisk Range Rover lanseras 2024.
Logiskt ologiskt
Att elektrifiera Range Rover går hand i hand med bilens filosofi – att erbjuda otroliga mängder lyx och en upplevelse som avskärmar en från omvärlden.
Ett steg i det är naturligtvis att ha en knäpptyst drivlina, något som förhöjer lyxkänslan.
Samtidigt är en laddhybrid något av en kompromiss och många av fördelarna man förknippar med den sortens elektrifiering är oftast kostnadsrelaterade, något som inte är av lika stor vikt när en bil i grundutförande börjar på närmare 2 miljoner kronor.
I vår testbils fall innebär SV-tillägget ett grundpris på 2,3 miljoner kronor, ett segment där kunder inte premierar låg skatt och bränslekostnader.
Det går emellertid inte att förneka miljöaspekten i det hela – även om en så stor och resurskrävande bil inte direkt är det grönaste alternativet.
Sedan ska man inte glömma fördelarna med att kunna köra in i stränga miljözoner.
Det inkräktar även på bilens tidlöshet – även om många kunder byter bil frekvent (enligt Jaguar Land Rover själva) eftersom en klump batterier inte åldras särskilt väl.
Med det sagt gör sig den elektrifierande drivlinan väldigt bra i Range Rover SV.
Senaste nytt
En drivlina som heter duga
En av drivlinans bästa egenskaper är att förbränningsmotorn är en rak sexcylindrig pjäs, något som höjer premiumkänslan rejält.
Även på ren fossildrift känns drivlinan solid – i många fall ackompanjeras en elmotor i en laddhybrid av en fyrcylindrig motor, något som är lika lyxigt som en buffé på ett charterhotell.
Något annat som gör att just PHEV-varianten av Range Rover framstår som vettig är räckvidden på el.
Enligt märket själva kan deras kunder göra upp till 75 procent av sina resor på ren el, en siffra som onekligen är högre för Sverige.
Drivlinan moderniserar modellen i sin helhet och bidrar även till att exempelvis V8-modellen får leva kvar, trots strängare utsläppskrav.
Det innebär även att Range Rover kan erbjuda något för alla, något som går hand i hand med SV-modellen, en modell där unik är ett av ledorden.
Som att segla ett skepp
Gasen i botten möts av att elmotorn svarar direkt tätt följt av att den raka sexan vaknar till liv. Resultatet är snabbare respons än varianten med V8 och elmotorn lyckas väl med att bibehålla en linjär kraftleverans.
Det innebär att Range Rover Sport SV onekligen har nog med kräm för att det ska märkas av, men samtidigt rör det sig inte om någon våldsam acceleration – bilen väger trots allt över 2,8 ton – men man känner inte att det saknas prestanda.
Likt V8-syskonet uppmanar inte Range Rover att man kör som en jubelidiot, utan sådant beteende möts av däckskrik och en känsla av att man befinner sig på en segelbåt i en storm.
I stället välkomnas en mer sansad körstil och om man vill pinna på får man göra det på raksträckorna.
Range Rover SV har noise cancelling vilket innebär att kupén är knäpptyst med undantag av en del vindbrus från de yttre backspeglarna.
Ljudsystemet som har 28 högtalare och en effekt på 1700 watt får självaste Sean Banan att låta bra och bidrar till interiörens oasliknande känsla.
Range Rover P510e är lika mjuk som en hoppborg
Range Rover Sport SV är ruskigt mjuk och tar sig fram likt en atlantångare.
Komfortnivån är skyhög och hade man korsat hela den afrikanska kontinenten hade man varit piggare när man kom fram än när man började köra.
Likt en ångvält plöjer den över underlaget framför en och tar sig fram oavsett vad som kommer i dess väg.
Laddhybridsystemet har via navigationssystemet koll på hur den bäst ska optimera fördelningen mellan elmotorn och förbränningsmotorn.
Det innebär att den slår om till ren eldrift när man närmar sig en stadskärna medan den prioriterar förbränningsmotorn när man tuggar mil efter mil på motorvägen.
Summan av kardemumman
Nya Range Rover P510e är på många sätt och vis den bästa varianten av modellen.
Drivlinan är enastående och övergången mellan förbränningsmotorn och elmotorn går lika obemärkt förbi som en vandrande pinne i en skog.
Det gör även modellen mindre kontroversiell och man kan ratta sin enorma lyx-suv med lite bättre samvete, tjänstevikten på över 2,8 ton till trots.
Den långa räckvidden kombinerat med att förbränningsmotorn är en rak sexa bidrar även till lyxkänslan.
SV-utförandet av Range Rover är dessutom fantastiskt trevligt, men prismässigt landar man i Bentley- och Rolls-Royce-territorium.
Det är emellertid inte någonting som ställer till det för Range Rover, utan det är snarare så att modellen har tagit ett kliv upp i hierarkin, och det med bravur.
Högsta Växelns första intryck av nya Range Rover SV P510e
Slutbetyg: 4,5/5
Range Rover SV P510e är modellen för den som väljer båda med hjärta och hjärna. Drivlinan är fenomenal vare sig man kör uteslutande på eldrift eller med hjälp av fossildrift. SV-varianten sväller av flärd utan att nödvändigtvis skrika det – förutsatt att man inte väljer en mattröd lack.
Läs även: Recension av Range Rover P530 (V8)
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.