Dagens PS

Provkörd: Range Rover P510e – lyxigaste laddhybriden

Range Rover P510e med Marcus
Range Rover SV är den lyxigaste varianten av Range Rover som man kan få, något som prislappen reflekterar. (Foto: Jaguar Land Rover)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 14 sep. 2022Publicerad: 13 sep. 2022

Range Rover som modell är förknippad med sanslös lyx och rikligt med , något som varit fallet i över fem decennier. För att vägen in i framtiden ska vara lika framgångsrik har även flaggskepsmodellen tvingats till elektrifiering. Vi har provkört nya Range Rover P510e.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Range Rover SV P510e PHEV SWB (2022)
Motor: 3,0-liters, I6, bensin, elmotor, totalt 510 hästkrafter, 700 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 5,6 sekunder
Toppfart: 242 km/h
Elektrisk räckvidd: 113 km
Vikt: 2 810 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 5058/2209/1870 mm
Pris: från 2 299 900 SEK (Testbil ca. 2 550 000 SEK)

Testbilen i fråga var i så kallat SV-utförande, vilket är märkets lyxigaste utrustningsnivå och även flaggskeppsvarianten, något prislappen onekligen reflekterar.

I termer av elektrifiering rör det sig om en laddhybridhistoria som har bland marknadens längsta räckvidd; i verkligheten kommer man cirka 8–9 mil på en laddning. En helt elektrisk Range Rover lanseras 2024.

Range Rover PHEV laddar

Range Rover P510e kommer mellan 8 och 9 mil på el i det verkliga livet. (Foto: Jaguar Land Rover)

Logiskt ologiskt

Att elektrifiera Range Rover går hand i hand med bilens filosofi – att erbjuda otroliga mängder lyx och en upplevelse som avskärmar en från omvärlden.

Ett steg i det är naturligtvis att ha en knäpptyst drivlina, något som förhöjer lyxkänslan.

Samtidigt är en laddhybrid något av en kompromiss och många av fördelarna man förknippar med den sortens elektrifiering är oftast kostnadsrelaterade, något som inte är av lika stor vikt när en bil i grundutförande börjar på närmare 2 miljoner kronor.

I vår testbils fall innebär SV-tillägget ett grundpris på 2,3 miljoner kronor, ett segment där kunder inte premierar låg skatt och bränslekostnader.

ANNONS

Det går emellertid inte att förneka miljöaspekten i det hela – även om en så stor och resurskrävande bil inte direkt är det grönaste alternativet.

Sedan ska man inte glömma fördelarna med att kunna köra in i stränga miljözoner.

Det inkräktar även på bilens tidlöshet – även om många kunder byter bil frekvent (enligt Jaguar Land Rover själva) eftersom en klump batterier inte åldras särskilt väl.

Med det sagt gör sig den elektrifierande drivlinan väldigt bra i Range Rover SV.

Range Rover PHEV bakifrån

Range Rover P510e är redan tyst från början men blir desto tystare med eldriften. (Foto: Jaguar Land Rover)

ANNONS

Senaste nytt

En drivlina som heter duga

En av drivlinans bästa egenskaper är att förbränningsmotorn är en rak sexcylindrig pjäs, något som höjer premiumkänslan rejält.

Även på ren fossildrift känns drivlinan solid – i många fall ackompanjeras en elmotor i en laddhybrid av en fyrcylindrig motor, något som är lika lyxigt som en buffé på ett charterhotell.

Något annat som gör att just PHEV-varianten av Range Rover framstår som vettig är räckvidden på el.

ANNONS

Enligt märket själva kan deras kunder göra upp till 75 procent av sina resor på ren el, en siffra som onekligen är högre för Sverige.

Drivlinan moderniserar modellen i sin helhet och bidrar även till att exempelvis V8-modellen får leva kvar, trots strängare utsläppskrav.

Det innebär även att Range Rover kan erbjuda något för alla, något som går hand i hand med SV-modellen, en modell där unik är ett av ledorden.

Range Rover phev inteirör

Interiören i Range Rover SV är den lyxigaste som erbjuds. (Foto: Jaguar Land Rover)

Som att segla ett skepp

Gasen i botten möts av att elmotorn svarar direkt tätt följt av att den raka sexan vaknar till liv. Resultatet är snabbare respons än varianten med V8 och elmotorn lyckas väl med att bibehålla en linjär kraftleverans.

Det innebär att Range Rover Sport SV onekligen har nog med kräm för att det ska märkas av, men samtidigt rör det sig inte om någon våldsam acceleration – bilen väger trots allt över 2,8 ton – men man känner inte att det saknas prestanda.

Likt V8-syskonet uppmanar inte Range Rover att man kör som en jubelidiot, utan sådant beteende möts av däckskrik och en känsla av att man befinner sig på en segelbåt i en storm.

I stället välkomnas en mer sansad körstil och om man vill pinna på får man göra det på raksträckorna.

ANNONS

Range Rover SV har noise cancelling vilket innebär att kupén är knäpptyst med undantag av en del vindbrus från de yttre backspeglarna.

Ljudsystemet som har 28 högtalare och en effekt på 1700 watt får självaste Sean Banan att låta bra och bidrar till interiörens oasliknande känsla.

Range Rover

Range Rover fokuserar helhjärtat på komfort. (Foto: Jaguar Land Rover)

Range Rover P510e är lika mjuk som en hoppborg

Range Rover Sport SV är ruskigt mjuk och tar sig fram likt en atlantångare.

Komfortnivån är skyhög och hade man korsat hela den afrikanska kontinenten hade man varit piggare när man kom fram än när man började köra.

Likt en ångvält plöjer den över underlaget framför en och tar sig fram oavsett vad som kommer i dess väg.

Laddhybridsystemet har via navigationssystemet koll på hur den bäst ska optimera fördelningen mellan elmotorn och förbränningsmotorn.

Det innebär att den slår om till ren eldrift när man närmar sig en stadskärna medan den prioriterar förbränningsmotorn när man tuggar mil efter mil på motorvägen.

ANNONS
framifrån

Range Rover SV är lika bra på att korsa kontinenter som ett flygplan. (Foto: Jaguar Land Rover)

Summan av kardemumman

Nya Range Rover P510e är på många sätt och vis den bästa varianten av modellen.

Drivlinan är enastående och övergången mellan förbränningsmotorn och elmotorn går lika obemärkt förbi som en vandrande pinne i en skog.

Det gör även modellen mindre kontroversiell och man kan ratta sin enorma lyx-suv med lite bättre samvete, tjänstevikten på över 2,8 ton till trots.

Den långa räckvidden kombinerat med att förbränningsmotorn är en rak sexa bidrar även till lyxkänslan.

SV-utförandet av Range Rover är dessutom fantastiskt trevligt, men prismässigt landar man i Bentley- och Rolls-Royce-territorium.

Det är emellertid inte någonting som ställer till det för Range Rover, utan det är snarare så att modellen har tagit ett kliv upp i hierarkin, och det med bravur.

bakifrån

Range Rover SV P510e är bäst i klassen. (Foto: Jaguar Land Rover)

ANNONS

Högsta Växelns första intryck av nya Range Rover SV P510e

Slutbetyg: 4,5/5

Range Rover SV P510e är modellen för den som väljer båda med hjärta och hjärna. Drivlinan är fenomenal vare sig man kör uteslutande på eldrift eller med hjälp av fossildrift. SV-varianten sväller av flärd utan att nödvändigtvis skrika det – förutsatt att man inte väljer en mattröd lack.

Läs även: Recension av Range Rover P530 (V8) 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Energikris
Spela klippet

Europas energikris: Höga priser och tveksamma lösningar

Energikrisen i Europa visar på utmaningar med den gröna omställningen. Många länder är beroende av naturgas, särskilt på vintern när energibehovet är större – och Europas energikris smittar även Sverige. En kombination av en omställning till väderberoende energiproduktion och kalla vinterdagar har gett rekordpriser på el i Tyskland – och södra Sverige dras med i krisen. […]