Listan på amerikanska elbilstillverkare med rötter i Kalifornien kan göras längre än gula sidorna. En av dessa är Lucid vars modell Air erbjuder marknadens längsta räckvidd. Planerna är att lansera bilen i Europa inom kort. Vi begav oss till Kalifornien för en provkörning.
Lucid Air är som en Tesla fast lyxig
Mest läst i kategorin
Lucid Air Grand Touring (2022)
Motor: En elmotorer fram, en elmotorer bak, 811 hästkrafter, 1200 newtonmeter
Kraftöverföring: Steglös automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration: 0–100 km/h: 3,0 sekunder
Toppfart: 270 km/h
Elektrisk räckvidd: 830 km
Vikt: 2 360 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4975/1410/1939 mm
Pris (USA): Från $154 000 (motsvarande 1 630 000 SEK ex moms)
Flera pelare
Utöver räckvidd är Lucids paradgrenar teknologi, lyx, prestanda, effektivitet och praktikalitet enligt amerikanarna själva. Märket började sin resa för 15 år sedan med att utveckla batterier och drivlinor för andra biltillverkare.
2016 beslutades det att de skulle bygga en egen bil. Fem år senare levererades de första bilarna till kunder. Märkets huvudkontor ligger i Kalifornien medan all tillverkning sker i Arizona.
Räckvidd som heter duga
Vår testbil var en Lucid Air Grand Touring som stoltserar med hela 830 kilometers räckvidd, den högsta räckvidden för elektriska produktionsbilar just nu.
Räckvidden grundar sig dels i ett stort batteripaket – hela 112 kilowattimmar – och marknadens lägsta luftmotståndskoefficient tillsammans med Mercedes-Benz EQS.
Digital oas
Den ovannämnda fokusen på teknologi återspeglas i Lucid Airs interiör. Mittkonsolen huserar två skärmar – en infotainmentskärm och en skärm som sköter bilens funktioner.
Lucid har lagt in precis alla funktioner i skärmarna – till och med inställningarna för att höja och sänka ratten, justera backspeglarna, sätena, körinställningarna och så vidare.
Kruxet är att responsen i touchskärmarna är aningen seg vilket skapar viss frustration. Backkamerorna har samma upplösning som en gammal webbkamera och det är märkligt hur ett bolag som fokuserar på teknologi inte kan få till ett snabbare system och bättre kameror.
Räckviddsmonster av rang
Likt alla elbilar inom segmentet bjuder Lucid Air på prestanda som heter duga; märket hade den snabbaste produktionsbilen upp för backen på Goodwood.
Instegsmodellen är bakhjulsdriven och har “bara” 487 hästkrafter. Den varianten vi körde hade 811 hästkrafter och hela 1200 newtonmeter.
Det är i det mest extrema körläget – kallat Sprint – som alla 811 elektriska kusar tillåts släppa loss. Accelerationen är våldsam men det är inget bilen är ensam om på marknaden.
Tyngdpunkten är låg och styrningen är rapp, något som bidrar till dess flinkhet. Det är emellertid ingen bil man gärna är ute och rastar, men det är omöjligt att inte imponeras av dess väghållning.
Fjädringskomforten är god – stålfjädrar med adaptiva dämpare gör jobbet – och Lucid Air parerar ojämnheter väl, även på Kaliforniens många bedrövliga vägar.
Ljudnivån i kupén är väldigt låg och rent körmässigt bjuds man på en väldigt lyxig upplevelse.
Lucid har som målsättning att locka till sig kunder från Tesla, Mercedes, BMW och är måna om att konvertera fossilkramare till trädkramare.
Luftigt värre
Lucid skryter om hur luftig modellen Air är. Bagageutrymmet är på totalt 739 liter, fördelat mellan 280 liter i frunken – det största för en produktionsbil med undantag av Ford F-150 Lightning – och 459 liter i bak.
Det är dock i baksätet där utrymmet märks av mest. Det finns enormt mycket benutrymme, dessvärre är golvet högt på grund av batterierna vilket gör att knäna hamnar uppe vid öronen.
Tanken är att erbjuda en 7-serie-interiör i termer av rymd men med exteriöra dimensioner i paritet med en 5-serie, men det är inte någonting som når hela vägen fram.
Taket är en glashistoria både fram och bak. Framtill är det tonat ovanför solskydden. Man sitter ganska högt i förarstolen vilket gör att man måste huka sig fram för att se ut genom den delen av framrutan som inte är tonad. Glastaket som sträcker sig från Ystad till Haparanda bidrar dock till en luftigare känsla.
Ingen kvalitetsstämpel
Lucid Airs akilleshäl är kvalitetskänslan. Vid första anblick ser allt väldigt premiumbetonat ut men så fort man låter händerna vandra över knapparna, reglagen och diverse ytor är verkligheten en annan.
Knapparna känns plastiga, reglagen likaså och känns lite för lätta. En panel vid A-stolpen satt löst och bilen osade inte direkt gedigen kvalitet.
Med det sagt rör det sig om Lucids första modell och fabriken där Air tillverkas byggde märket helt själva från botten upp. Exempelvis Rivian köpte en redan existerande bilfabrik vilket är gynnsamt sett till kvalitet.
Problemet är att prislappen på Lucid Air är astronomisk – särskilt efter en prisökning som nyligen gjordes – och det innebär att ens förväntningar ökar markant.
Summan av kardemumman
Nya Lucid Air erbjuder ruskigt imponerande räckvidd och märket har en filosofi som är väldigt tilltalande.
Med det sagt finns det många lösa trådar som måste sys ihop innan helhetspaketet matchar prislappen samt den image som märket vill förmedla.
Körupplevelsen känns lyxig medan kvalitetskänslan inte är på topp. Lucid är emellertid inte ensamma om det. Det är dock någonting som tveklöst måste bli bättre, inte minst om man ska locka till sig kunder från diverse lyxmärken.
Oavsett vad ska det bli intressant att följa Lucids resa, inte minst med tanke på deras ambitioner. De har kontor i Europa och målet är att få ut en hel del bilar på vår kontinents vägar, så fort de fått pejl på logistiken. Just nu känns de som ett lyxigare Tesla, och det är inte fy skam.
Högsta Växelns första intryck av Lucid Air
Slutbetyg: 3,5/5
Lucid Air tar sig an ett ständigt växande segment med höga ambitioner. Räckvidden är fenomenal och tänket bakom likaså. Dessvärre finns det en del saker som måste åtgärdas, särskilt om man tar hänsyn till prislappen. Frågan är vad framtiden erbjuder.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.