2023 visade en blygsam ökning i nyregistreringar av personbilar i Sverige, med en knapp ökning på 0,5 procent jämfört med 2022. Prognosen för kommande år är ingen munter läsning för bilbranschen.
Prognos: Mörka moln för bilbranschen
Mest läst i kategorin
Enligt Mattias Bergman, VD för Mobility Sweden, är detta resultat huvudsakligen ett eko av starka orderböcker och förbättrad leveransförmåga efter pandemins svårigheter.
Dock visar prognoser för 2024 en dyster bild, med en förväntad kraftig minskning i nyregistreringar och för första gången en nedgång i elektrifieringstakten.
Krävs åtgärder från regeringen
Under 2023 upplevde bilbranschen en övergång från pandemi-inducerade utbudsproblem till en lågkonjunktur som har lett till minskad efterfrågan.
Bergman uttrycker oro över att elektrifieringstakten har avtagit, vilket markerar ett trendbrott i den tidigare positiva utvecklingen. “Det krävs åtgärder från regeringen för att stimulera försäljningen av elbilar på privatmarknaden,” säger han.
Siffrorna från 2023 visar en ökning i andelen laddbara personbilar, med elbilarna som utgör nästan 39 procent och laddhybriderna 21 procent. Även om elbilarna ökade med 18 procent, så minskade laddhybriderna med 8 procent.
Senaste nytt
Främst företag
Noterbart är att hela tillväxten i elbilssegmentet skedde på företagssidan, med en kall privatmarknad på grund av konjunkturläget och den borttagna klimatbonusen.
Sverige rankas sjunde i världen för nyregistreringar av elbilar, med Kina och USA i topp. Bussmarknaden såg en minskning på 10 procent jämfört med föregående år, även om andelen eldrivna bussar ökade.
För lätta och tunga lastbilar sågs en ökning, med en märkbar ökning i andelen eldrivna fordon.
Lägsta nivån sedan finanskrisen
Prognosen för 2024 är dock mindre hoppfull. Mobility Sweden förutspår en minskning på cirka 17 procent i nyregistreringarna av personbilar, vilket skulle vara den lägsta nivån sedan finanskrisen 2008-2009. En av de största faktorerna bakom denna prognos är den låga efterfrågan bland privatkunder och en minskande andel av elbilar i orderböckerna.
Priset på elbilar måste ner
Bergman betonar vikten av regeringens roll i att främja elbilsförsäljningen. “Utbyggnaden av laddinfrastruktur är viktig, men priset på elbilar är det främsta hindret.
Avskaffandet av klimatbonusen har varit en betydande faktor,” förklarar han. För lätta lastbilar förutspås en fortsatt positiv trend i elektrifiering, beroende på implementeringen av nya styrmedel.
Bilbranschen i Sverige står inför stora utmaningar med en förväntad minskning i nyregistreringar av personbilar och en avmattning i elektrifieringstakten under 2024.
Relaterade artiklar:
Svensk rekord i elbilar. Dagens PS
Chefredaktör och ansvarig utgivare.
Chefredaktör och ansvarig utgivare.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.